PEMBELAJARAN | | UMUM | |
KETAKUPAYAAN PEMBELAJARAN | Ketakupayaan pembelajaran ialah gangguan yang boleh menjejaskan perkembangan kemahiran asas dan merosakkan keupayaan seseorang kanak-kanak untuk belajar. | UMUM | |
PUSAT SAINS NEGARA | Pusat Sains Negara ialah pusat pembelajaran informal tentang sains dan teknologi. Ia ditubuhkan berasaskan falsafah pembelajaran menerusi penerokaan dan penemuan demi meningkatkan kefahaman serta menimbulkan rasa ingin tahu tentang sains dan teknologi. | UMUM | |
SKINNER, B.F. | Skinner, B.F. (1904–1990), ahli psikologi Amerika. Dia terkenal kerana penyelidikannya terhadap proses pembelajaran dan kepercayaannya terhadap masyarakat yang terancang. Skinner merupakan penyokong utama pengajaran terancang. Dalam program ini, prinsip pembelajaran yang dikenal pasti dalam makmal diterapkan dalam pengajaran di dalam kelas. Dia juga terkenal sebagai pengkaji psikologi tingkah laku, iaitu kajian terhadap tingkah laku manusia yang dapat dilihat. | UMUM | |
MENELAAH PELAJARAN | Menelaah pelajaran ialah usaha untuk mempelajari sebarang mata pelajaran. Menelaah ialah bahagian penting dalam pembelajaran kerana sebahagian besar pencapaian di sekolah, sebahagian besarnya bergantung kepada beberapa banyak yang telah ditelaah. Seseorang tidak boleh mengharapkan mempelajari semua yang perlu diketahui tentang sesuatu mata pelajaran daripada guru di dalam bilik darjah. Menelaah di luar bilik darjah juga perlu dibuat. Gabungan pembelajaran di bilik darjah dan menelaah pelajaran di luar bilik darjah dapat menentukan sejauh mana pencapaian seseorang di sekolah. Menelaah menjadi semakin penting apabila seseorang meneruskan pelajaran dari sekolah rendah ke sekolah menengah, dan seterusnya ke kolej. | UMUM | |
MEMBACA | Membaca ialah perbuatan untuk mendapatkan makna daripada perkataan bercetak atau bertulis. Membaca adalah asas kepada pembelajaran dan satu daripada kemahiran yang paling penting dalam kehidupan sehari-hari. Membaca adalah kunci kepada semua jenis maklumat. Ia membolehkan kita mempelajari cara membina atau memasang benda, menikmati cerita, mengetahui kepercayaan orang lain, melatih imaginasi kita, meluaskan minat kita dan membina idea dan kepercayaan kita sendiri. | UMUM | |
THORNDIKE, EDWARD LEE | Thorndike, Edward Lee (1874–1949) ialah ahli psikologi pendidikan Amerika yang memberikan sumbangan yang besar dalam kajian pembelajaran, pengajaran dan ujian mental. Thorndike mencipta kotak teka-teki untuk menyiasat bagaimana haiwan seperti anjing dan kucing menyelesaikan masalah. Daripada kajiannya, dia mendapati bahawa haiwan tersebut biasanya akan mengulangi pergerakan yang berjaya sahaja. Cara ini membolehkan haiwan berkenaan mencapai penyelesaian akhir dengan cepat. | UMUM | |
PSIKOLOGI PENDIDIKAN | Psikologi pendidikan ialah bidang psikologi yang menggunakan pengetahuan dan kaedah psikologi untuk mengkaji proses pengajaran dan pembelajaran. Psikologi pendidikan menggabungkan psikologi dan pendidikan dengan menggunakan pengkajian saintifik ke atas tabiat manusia untuk mencapai matlamat pendidikan. Pengkajian tersebut mendedahkan bahawa guru perlu membantu pelajar untuk belajar. | UMUM | |
MEMORI | Memori ialah kebolehan untuk mengingat sesuatu yang sudah dipelajari atau yang pernah dialami. Memori merupakan bahagian penting dalam proses pembelajaran. Jika kita tidak mengingati langsung tentang masa lampau, maka kita tidak akan dapat mempelajari sesuatu yang baru. Semua pengalaman kita akan hilang sebaik sahaja pengalaman tersebut berakhir dan setiap keadaan baru betul-betul merupakan suatu perkara yang asing. Tanpa memori kita akan mengalami pengalaman yang sama berulang kali untuk “pertama kalinya”. Kita juga akan kehilangan nikmat yang diberikan oleh memori kepada kehidupan – nikmat kenangan yang indah di samping kenangan yang menyedihkan. | UMUM | |
SIXTUS IV | Sixtus IV (1414–1484) adalah antara paus Zaman Renaissance yang terkenal kerana jahatnya. Dia dipilih sebagai paus pada tahun 1471, dan politik Itali mendominasi banyak pemerintahannya. Dia juga merupakan penaung besar bagi pembelajaran dan seni Renaissance. | UMUM | |