SEKOLAH TINGGI | Sekolah tinggi ialah sekolah yang terdapat di Amerika Syarikat dan Kanada yang menyediakan beberapa tahun pengajian untuk kanak-kanak yang berusia antara 14 tahun dan 17 tahun di bawah peringkat umur muda. Di negara-negara lain sekolah tinggi dikenali sebagai sekolah menengah . Sekolah tinggi menyediakan pendidikan biasa dan menyediakan pelajar yang akan melanjutkan pelajaran ke kolej atau untuk mendapatkan pekerjaan. | UMUM | |
SEKOLAH | Sekolah ialah institusi yang menyediakan pendidikan. Kebanyakan sekolah boleh dijelaskan sebagai bangunan yang sering dikunjungi oleh kanak-kanak dan remaja untuk belajar membaca, menulis, matematik, sains, pengajian sosial, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, ciri sesetengah sekolah berlainan daripada sekolah biasa. Contohnya, ramai kanak-kanak Australia yang tinggal di ladang biri-biri yang jauh dari bandar, mendapat pendidikan harian di rumah melalui radio dan televisyen. Guru mereka berada di studio yang menyiarkan maklumat dari jarak jauh. Murid-murid berbual dengan guru melalui sistem radio dua hala. Sekolah udara ini bukanlah bangunan yang dikunjungi oleh pelajar untuk mendapatkan pelajaran, tetapi masih dianggap sebagai sekolah. Di pusat jagaan kanak-kanak atau tadika , anak kecil yang dianggap murid tidak akan belajar membaca, menulis, dan mengira. Bagaimana pula dengan universiti yang menerima pelajar dewasa? Bolehkah ia dianggap sekolah? | UMUM | |
SEKOLAH KANO | Sekolah kano ialah kumpulan pelukis Jepun yang ahlinya datang daripada satu keluarga. Generasi sekolah kano seterusnya menubuhkan satu dinasti yang bertahan dari tahun 1400-an hingga tahun 1800-an dan melahirkan ramai pelukis ternama Jepun pada masa tersebut. Pada tahun 1600-an ahli sekolah kano menetapkan standard bagi lukisan Jepun yang berterusan melebihi 200 tahun. | UMUM | |
SEKOLAH PEMULIHAN AKHLAK | Sekolah pemulihan akhlak ialah institusi pemulihan untuk pelanggar undang-undang yang berumur lebih daripada 18 tahun, tetapi tidak memerlukan pengawasan ketat. Sekolah pemulihan akhlak sering digunakan untuk mengasingkan pesalah yang lebih muda daripada pesalah yang lebih tua. Sekolah ini menyediakan khidmat kaunseling, latihan vokasional dan program pembaikan yang lain. | UMUM | |
SEKOLAH GAYA POS | Sekolah gaya pos ialah institusi pendidikan yang mengajar melalui surat-menyurat antara guru dengan pelajar. Sekolah gaya pos ditujukan kepada mereka yang berhasrat untuk mempelajari sesuatu subjek secara sistematik, umumnya untuk tujuan mendapatkan kelayakan profesional atau teknikal. Mereka mungkin tidak berupaya datang sendiri ke kelas disebabkan mereka cacat, atau kerana mereka tinggal terlalu jauh, atau kerana mereka bekerja pada waktu siang. Dengan mengambil kursus gaya pos, pelajar boleh membuat kerja pada bila-bila masa dan di mana- mana tempat. Namun demikian, sekolah gaya pos mempunyai keburukan kerana perhubungan peribadi tidak wujud antara guru dengan pelajar. | UMUM | |
SEKOLAH TUANKU ABDUL RAHMAN | SEKOLAH TUANKU ABDUL RAHMAN, sekolah menengah berasrama penuh. Sekolah ini terletak di jalan Sultan Azlan Shah, Ipoh, Perak. Sekolah ini sebenarnya bermula dengan penubuhan Sekolah Menengah Melayu Ipoh dan ditubuhkan pada bulan Januari 1957. Sekolah ini telah ditempatkan untuk sementara waktu di Baeza Avenue Off Jalan Ashby, Ipoh. Bilangan pelajar pengambilan pertama ialah seramai 600 orang yang terdiri daripada pelajar lelaki. Sebanyak lima buah kelas telah dibuka dengan tenaga pengajarnya seramai 15 orang. Pada tahun yang sama, kelas peralihan dibuka untuk seramai 160 orang pelajar. | SEJARAH DAN ARKEOLOGI | Institusi/Organisasi |
SEKOLAH TUN FATIMAH | SEKOLAH TUN FATIMAH, sekolah menengah berasrama penuh. Sekolah Tun Fatimah (STF) sebenarnya bermula dengan penubuhan Sekolah Menengah Perempuan Melayu di Durian Daun, Melaka pada tahun 1956. Penubuhan sekolah ini adalah bertujuan untuk melahirkan guru-guru pelatih yang ditempatkan di Maktab Perguruan Melayu Melaka (MPPM) selepas mereka menduduki peperiksaan Lower Certifacate of Education (LCE). Pengambilan masuk pelajar ke sekolah ini adalah dari seluruh Tanah Melayu khususnya dari kawasan luar bandar. | SEJARAH DAN ARKEOLOGI | Institusi/Organisasi |
MUMTAZ JAAFAR | Mumtaz Jaafar (1962– ), atlet Malaysia. Dia lahir pada tahun 1962 di Kuala Lumpur. Kerjaya awalnya ialah pegawai bank. Dia banyak memegang jawatan utama dalam organisasi sukan olahraga, antaranya Naib Presiden Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) dan Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan Wanita KOAM. Dia kini, menjadi jurulatih khas untuk pelari pecut negara, Watson Nyambek. Penglibatan awal Mumtaz dalam sukan olahraga terutamanya dalam acara lari 100 meter, 200 meter, 4 x 100 meter, dan 4 x 400 meter, bermula dengan menyertai kejohanan-kejohanan anjuran Majlis Sukan Sekolah-sekolah Selangor (MSSS) dan Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM). Namanya terus menyinar apabila banyak meraih kejuaraan tempatan, antaranya juara Kejohanan Terbuka Kebangsaan, Kejohanan Antara Bank, dan Kejohanan MAKSAK. | UMUM | |
SEKOLAH CONVENT BUKIT NANAS | SEKOLAH CONVENT BUKIT NANAS, sekolah kerajaan. Sekolah ini ada mulanya terletak di Jalan Ampang, Kuala Lumpur dan dibuka untuk murid lelaki dan perempuan. Sekolah ini ditubuhkan pada tahun 1899 oleh Mother St. Andre, Sister St. Sabine dan Sister Medeleine, kumpulan mubaligh The Sisters of The Holy Infant Jesus, dari Singapura. Pada mulanya bilangan murid sekolah ini ialah seramai 12 orang iaitu 7 lelaki dan 5 perempuan. Selepas dua tahun, jumlah pelajar telah meningkat kepada 80 orang. | SEJARAH DAN ARKEOLOGI | Institusi/Organisasi |
SEKOLAH KOIR | Sekolah koir adalah pertubuhan-pertubuhan di United Kingdom yang memberi tumpuan khas kepada pendidikan kanak-kanak lelaki yang menyanyi dalam koir di upacara keagamaan harian. Sesetengah sekolah ini mengambil hanya ahli koir (koir lelaki), tetapi kebanyakan yang lain juga menerima murid-murid lain. Semua murid mendapat pendidikan am yang baik. | UMUM | |