TABIAT | Tabiat ialah perkara yang dilakukan oleh seseorang berulang-ulang kali tanpa perlu berfikir bagaimana untuk melakukannya. Pelbagai perbuatan yang dilakukan setiap hari merupakan tabiat. Bayangkan betapa sukarnya untuk mengikat tali kasut anda sekiranya anda perlu memikirkan setiap tindakan yang diperlukan untuk mengikat tali kasut. Tabiat berbeza dengan naluri . Naluri ialah tingkah laku yang semula jadi, bukannya perkara yang dipelajari (lihat Naluri ). | UMUM | |
TINBERGEN, NIKOLAAS | Tinbergen, Nikolaas (1907–1988) ialah ahli zoologi kelahiran Belanda yang telah mengkaji bagaimana tabiat haiwan disesuaikan mengikut keadaan persekitaran mereka. Dia juga mengkaji evolusi tabiat ini untuk jangka masa berjuta-juta tahun dengan membandingkan tindak-tanduk beberapa spesies haiwan yang berlainan. | UMUM | |
SENI LIBERAL | Seni liberal ialah tabiat ilmiah tentang pemikiran dan pertuturan yang dianggap penting bagi manusia yang bebas. Dari segi sejarah, seni liberal termasuk dua kumpulan pengajian. Yang pertama ialah penggunaan bahasa (nahu) yang betul, berfikir dengan jelas (logik), dan menyatakan idea seseorang dengan meyakinkan (retorik). Kumpulan kedua termasuk pelbagai cabang matematik. Pada mulanya, cabang ini adalah aritmetik, geometri, astronomi dan harmoni. Daripada pengajian tradisional ini, lahir pula kumpulan sains semula jadi, sains sosial dan kemanusiaan. Kolej yang memberi tumpuan kepada pengajian ini biasanya dikenali sebagai kolej seni liberal. | UMUM | |
OSTEOLOGI | Osteologi ialah sains yang berkaitan dengan struktur dan fungsi tulang. Ahli osteologi mengkaji tulang manusia dan haiwan. Mereka boleh menentukan saiz dan tabiat hidup haiwan prasejarah melalui tulangnya. Mereka juga boleh menyatakan umur, jantina, ketinggian dan berat manusia atau haiwan daripada tulangnya. Osteologi juga termasuk kajian tentang gangguan tulang dan penyakit tulang. Lihat juga Tulang. | UMUM | |
BURUNG TUKANG | Burung tukang ialah nama bagi kira-kira 70 spesies burung yang terbang pada waktu malam atau senja. Burung ini mendapat nama daripada tabiat pada waktu malam (nokturnal) dan daripada bunyi sumbang burung tukang Eropah. | UMUM | |
REYNOLDS, SIR JOSHUA | Reynolds, Sir Joshua (1723–1792), pelukis potret Inggeris yang ulung. Potret lukisan Reynolds menunjukkan kemahirannya menghidupkan subjek dan juga kefahaman yang mendalam tentang sifat dan tabiat manusia. Antara karya Reynolds termasuklah potret Hon. Augustus Keppel (1754), William Robertsen (1772), dan Sarah Siddons as the Tragic Muse (1784). Reynolds menulis 15 esei tentang pendidikan seni yang dikenali sebagai Discourses yang menekankan kepentingan kehebatan kesenian dan keperluan menjalankan latihan akademik yang tegar. | UMUM | |
SOSIALISASI | Sosialisasi, dalam bidang sains tingkah laku, merujuk kepada proses kompleks yang dialami oleh individu ketika belajar mengenal dan melaksanakan tingkah laku yang dituntut oleh masyarakat. Sosialisasi memperkenalkan tabiat, idea, sikap, dan nilai. Para ahli sains tingkah laku yang terdiri daripada ahli antropologi, ahli psikologi, dan ahli sosiologi menganggap sosialisasi sebagai salah satu cara utama masyarakat mengabadikan kewujudannya. Melalui sosialisasi, kebudayaan dipindahkan daripada satu generasi kepada satu generasi yang lain. | UMUM | |
DIPPER | Dipper ialah burung kecil bak burung thrush seperti burung murai yang terbang menjunam ke dalam air dan berenang untuk mencari serangga. Nama dipper mungkin berasal daripada tabiat burung ini suka mencelup-celupkan kepalanya sambil bertenggek di atas batu di tengah-tengah anak sungai. | UMUM | |
MEROKOK | Merokok ialah proses menyedut asap tembakau daripada rokok, cerut atau paip ke dalam mulut dan biasanya ke dalam paru-paru juga, sebelum menghembusnya keluar. Istilah ini biasanya merujuk kepada tabiat menghisap rokok, iaitu cara merokok yang paling biasa. | UMUM | |
PSIKOLOGI PENDIDIKAN | Psikologi pendidikan ialah bidang psikologi yang menggunakan pengetahuan dan kaedah psikologi untuk mengkaji proses pengajaran dan pembelajaran. Psikologi pendidikan menggabungkan psikologi dan pendidikan dengan menggunakan pengkajian saintifik ke atas tabiat manusia untuk mencapai matlamat pendidikan. Pengkajian tersebut mendedahkan bahawa guru perlu membantu pelajar untuk belajar. | UMUM | |