Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini. Sila rujuk capaian Kamus Dalam Talian ini.

Ensiklopedia

TajukSinopsisBidangKlasifikasi
SHIRAZIY, ABU ISHAQ AL-

Shiraziy, Abu Ishaq al- (393–476 H. / 1003–1084M.),

ahli fiqh, sejarawan dan juga sasterawan.

Nama penuhnya ialah Ibrahim ibn ‘Ali ibn Yusuf al-

Shiraziy al-Shafi’iyy Abu Ishaq. Dia lahir di Fayruz

Abad dan menghabiskan zaman kanak-kanaknya di

sana. Kemudian dia berhijrah ke Shiraz dan Basrah

serta Baghdad. Dia berguru daripada ulama-ulama

terkenal di sana seperti Abu ‘Abdullah

al-Baydawiy, Abu Hatim al-Qazwiniy, al-Zujjaj, Abu

Bakr al-Barqaniy dan Abu al-Tayyib al-Tabariy.

Walau bagaimanapun berlaku sedikit perselisihan

antaranya dengan al-Tabariy dalam pengajiannya.

Ramai tokoh yang berguru padanya. Antaranya

ialah Abu ‘Abdullah al-Hamidiy, Abu al-Qasim al-

Samarqandiy dan Abu al-Hasan ibn ‘Abd al-Salam

dan ramai lagi. Al-Shiraziy sendiri pernah berkata:

“Semasa saya pergi ke Khurasan, di sana saya

tidak temui walau seorang kadi, mufti mahupun

khatib melainkan semuanya terdiri daripada murid-murid

dan sahabat saya”. Al-Shiraziy mengarang

beberapa buah buku yang menjadi bahan rujukan

dalam mazhab Syafi’i. Antaranya seperti al-Tabsirat

fi Usul al-Fiqh, al-Lam fi Usul al-Fiqh’ al- Nakt fi al-

Khilaf wa al-Tanbih’ al-Muhadhdhib Tabaqat al-

Fuqaha’. Al-Shiraziy meninggal dunia di Baghdad.

UMUM 
NAYSABURIY, ‘ABDULLAH AL-

Naysaburiy, ‘Abdullah al- (706–776 H./1306–

1374 M.), faqih Mazhab Hanafi, cemerlang dalam

bahasa Arab, mendalami tentang al-Manqul dan al-

Ma‘qul . Nama sebenarnya ialah ‘Abdullah ibn

Muhammad ibn Ahmad al-Husayniy al-Naysaburiy.

Ibn Hajar al-‘Asqalaniy menyifatkannya sebagai

Zamakhshariy pada zamannya. Al-Naysaburiy

bekerja sebagai guru di al-Madrasah al-Asadiyyah

di Halab, iaitu sebuah sekolah Mazhab Syafi‘i dan

juga mengajar di Qubbat al-Asadiyyah di Damsyik,

sebuah sekolah Mazhab Hanafiy. Dia menetap di

Damsyik dan Kaherah untuk menyebarkan ilmu

pengetahuan. Al-Naysaburiy kemudiannya dilantik

sebagai syeikh tarekat di salah sebuah tempat

bersuluk ( al-khawaniq ). Dia menulis kitab Syarh al-

Manar mengenai Usul al-Fiqh berdasarkan

perbincangan yang dibuat oleh al-Nasafiy dan

menulis Syarh al-Tashil mengenai nahu.

UMUM 
SUBKIY, TAJ AL-DIN AL-

Subkiy, Taj al-Din al- (727–771 H. / 1327–1370

M.), ahli sejarah yang ulung, yang sangat mahir

dalam ilmu fiqh dan usul fiqh al-Syafi’i. Nama

penuhnya ialah ‘Abd al-Wahab ibn Ali ibn ‘Abd al-

Kafiy al-Subkiy. Al-Subkiy diambil sempena nama

Subuk, iaitu salah sebuah perkampungan dalam

wilayah al-Manufiah di Mesir. Al-Subkiy juga adalah

saudara kandung Baha al-Din. Di digelar sebagai

Ketua Kadi Taj al-Din. Al-Subkiy lahir di Kaherah dan

menuntut ilmu daripada alim ulama di sana.

Kemudian, dia mengembara ke Damsyik bersama

ayahnya. Di Damsyik, al-Subkiy menuntut ilmu

daripada ulama-ulama besar antaranya ialah ayahnya

sendiri Ali ibn ‘Abd al-Kafiy, al-Hafiz al-Mazziy dan

al-Dhahabiy. Shamsu al-Din ibn al-Naqib telah

mengizinkannya untuk mengeluarkan fatwa.

Walaupun ketika itu usianya belum mencapai 18

tahun, al-Subkiy telahpun mengeluarkan fatwa.

Jawatan terakhir yang disandang ialah ketua kadi di

Syam. Dia telah mengarang beberapa buah kitab.

Antaranya ialah Sharh Mukhtasar Ibn al-Hajib, Sharh

Minhaj al-Baydawiy tentang Usul Fiqh yang

dinamakan al-Ibhaj Sharh al-Manhaj, Al-Qawa‘id al-

Mushtamalah ‘ala al-Ashbah wa al-Naza ‘ir Tabaqat

al-Shafi‘iyyah al-Kubra wa al-Wusto wa al-Sughra-al-

Tarshih fi-Ikhtiyarat Walidihi Jam‘u al-Jawami` Fi Usul

al-Fiqh dan syarahnya dinamakan Man‘a al-Mawani’.

Al-Subkiy meninggal dunia di Damsyik.

UMUM 
SARKHASIY, IBN SAHL AL-

Sarkhasiy, Ibn Sahl al- ( ? – 483 H.), ahli Fiqh

dan usul Fiqh dalam mazhab Hanafi. Nama

penuhnya ialah Muhammad ibn Ahmad ibn Abi

Sahl, salah seorang imam yang terkenal. Al-

Sarkhasiy diambil sempena nama Sarkhas, sebuah

negara lama di Khurasan. Dia mempelajari ilmu fiqh

dan usul daripada imam terkenal al-Hilwaniy dan

mencapai kedudukan keilmuan yang tinggi. Anak

Kamal Basha menganggapnya salah seorang ahli

ijtihad. Al-Sarkhasiy seorang yang alim, bertugas

sebagai penasihat kepada pemerintah. Al-Sarkhasiy

dipenjara oleh al-Khaqan atas permintaannya.

Hukuman penjara tidak menghalangnya untuk

mengajar murid-muridnya. Dia telah mengarang

kitab al-Mabsut , kitab tentang fiqh Hanafi yang

paling hebat dan telah dicetak dalam 30 juzu’

semasa berada di dalam penjara bawah tanah.

Dia juga telah mengarang S yarah al-Sair al-Kabir

karangan Muhammad ibn al-Hassan. Al-Sarkhasiy

telah mengarang kitab Mukhtasar al-Tahawiy dan

kitab usul fiqh mazhab Hanafi yang teragung, yang

dikenali sebagai Usul al-Sarkhasiy .

UMUM 
NASAFIY, ‘ABD AL-AZIZ AL-

Nasafiy, ‘Abd al-Aziz al- (?–563 H/?–1167 M),

ahli Fiqh dan Usul Fiqh Mazhab Hanafi. Nama

sebenarnya ialah ‘Abd al-‘Aziz ibn ‘ Uthman ibn

Ibrahim al-Nasafiy. Dia belajar ilmu Fiqh di Bukhara

daripada Abu al-Mufakhar ‘Abd al-‘Aziz ibn ‘Umar

dan juga daripada ulama-ulama lain. Dia

meriwayatkan hadith daripada ayahnya dan Abu

Sa‘id al-Tuyuriy serta Raziq ibn Mu‘awiyah. Al-

Nasafiy berhijrah ke Baghdad seterusnya menuju

ke Khurasan dan Transoxiana. Dia dilantik sebagai

kadi di Bukhara sepanjang hayatnya dan meninggal

dunia ketika masih memegang jawatan tersebut.

Dia menjadi pakar rujuk dalam memberi fatwa dan

juga dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang

berlaku. Al-Nasafiy mempunyai beberapa hasil

penulisan, antaranya ialah: al-Munqidh min aldahlal

fi Masa’il al-Jadal; al-Fusul fi al-Fatawa dan

Kifayat al-Fuhul fi ‘Ilm al-Usul.

UMUM 
TILMISANIY, AL-SYARIF AL-

Tilmisaniy, al-Syarif al- (710–771 H / 1310–

1370 M.), ulama fiqh dan usul fiqh bermazhab

Maliki yang mendalami ilmu-ilmu wahyu dan ilmu

akal. Nama penuhnya ialah Muhammad ibn

Ahmad ibn Ali al-Alwani al-Syarif al-Tilmisani. Dia

dibesarkan di Tilmisan dalam sebuah keluarga

ilmuwan dan ternama. Dia mendapat bimbingan

serta tunjuk ajar ilmu al-Qur’an daripada al-Syeikh

Abu Zaid ibn Ya`qub dan mempelajari ilmu lain

daripada al-Qadhi Abu ‘Abdullah ibn Hadiyah al-

Qursyi, Abdullah al-Mujasi dan al-Qadhi al-Tamimi.

UMUM 
AMIDI, ABU AL-HASAN AL-

Amidi, Abu al-Hassan al- (551–631 H.), ahli ilmu

usul. Nama penuhnya ialah Abu al-Hasan Sayd al-

Din ‘Ali ibn Abi ‘Ali ibn Muhammad ibn Salim al-

Tha‘labi. Dia bermazhab Hambali, kemudian

berubah kepada mazhab Syafi‘i. Dia pergi ke

Baghdad untuk belajar ilmu al-Qira’at, mahir

dalam perkara-perkara khilaf (berlainan pendapat)

dan mendalami ilmu Usuluddin, Usul Fiqh dan

Falsafah. Dia juga pergi ke Mesir dan terkenal

dalam pengajian ilmu Fiqh Syafi‘i. Ramai yang

menjadi anak muridnya. Kemudian dia berpindah

pula ke Syam dan meninggal dunia di sana. Antara

karya al-Amidi ialah Al-Ihkam fi Usul al-Ahkam,

Abkar al-Afkar berkaitan ilmu kalam dan Lubab

al-Albab .

UMUM 
MUZANNIY, AL-

Muzanniy, al- (175 H.–264 H./791 M.–878 M.),

pakar dalam bidang usul fiqh. Nama penuhnya

ialah Isma‘il ibn Yahya ibn Isma‘il al-Muzanniy al-al-

Syafi’i. Dia lahir di Mesir dan mendampingi Imam

al-Syafi’i ketika dia datang ke Mesir serta belajar

darinya dan merupakan salah seorang murid Imam

al-Syafi’i yang paling hampir dengannya. Imam al-

Syafi’i mengiktiraf kekuatan hujah-hujahnya dengan

berkata, “Sekiranya al-Muzanniy berbahas dengan

syaitan, nescaya syaitan pun akan dikalahkannya”.

UMUM 
QAWNAWIY, ‘ALA’ AL-DIN ABU AL-HASAN AL-

Qawnawiy, ‘Ala’ al-Din Abu al-Hasan al-

(668 – 729 H./1270 – 1329 M.), ulama fiqh Mazhab

Shafi’i, ahli ilmu usul, ahli tafsir dan pakar sastera

Arab.

UMUM 
QARAFIY, SHIHAB AL-DIN AL-

Qarafiy, Shihab al-Din al- (? –684 H./? –1285

M.), tokoh ilmu fiqh Mazhab Malikiy dan salah

seorang tokoh ilmu usul. Nama penuhnya ialah

Ahmad ibn Idris ibn ‘Abd al-Rahman, Abu al-’Abbas

Shihab al-Din al-Sanhajiy al-Qarafiy. Al-Qarafiy lahir

di Bahnasa, Mesir. Keluarganya berasal dari

Sanhajah, Maghribi.

UMUM 
12

Kembali ke atas