KAABAH YANG MULIA | Kaabah Yang Mulia dikenali juga dengan Baitullah al-Haram ialah kiblat bagi umat Islam. | UMUM | |
‘ALI IBN ABI TALIB | ‘Ali ‘ibn ‘Abi Talib (23 S.H.–40 H./600–661 M.), sahabat yang mulia, seorang dalam kalangan empat orang Khulafa’ al-Rasyidin dan sepupu Rasulullah SAW. Nama penuhnya ialah ‘Ali ‘ibn ‘Abi Talib ‘ibn ‘Abd al-Muttalib ibn Hasyim ‘ibn ‘Abd Manaf. | UMUM | |
SOCRATES | Socrates (469? S.M.–399 S.M.) ialah ahli falsafah dan pendeta Yunani. Kehidupannya yang mulia dan kematiannya yang berani, bersama dengan ajarannya, menjadikannya antara tokoh yang paling dihormati dalam sejarah. | UMUM | |
‘ABDULLAH IBN AL-ZUBAYR | Abdullah ibn al-Zubayr (? –73 H./? –692 M.), sahabat yang mulia dan orang yang pertama lahir di Madinah selepas hijrah. Nama penuhnya ialah ‘Abdullah ibn al-Zubayr ibn al-‘Awwam ibn Khuwailid ibn ‘Abd al-‘Uzza ibn Qusay ibn Kilab ibn Murrah al-Quraisyi al-Asadi. Bapanya al-Zubayr ibn al-‘Awwam, ialah salah seorang daripada kumpulan yang dijamin syurga dan pembantu Rasulullah SAW. Ibunya Asma’, anak perempuan Abu Bakar al-Siddiq. Neneknya ialah Safiyyah, ibu saudara Rasulullah SAW dan ibu saudaranya ialah ‘Aisyah, Umm al- Mu’minin. Nenek saudaranya pula ialah Khadijah bint Khuwaylid, Umm al-Mu’minin yang pertama. | UMUM | |
ARIANISME | Arianisme ialah pandangan teologi Kristian awal yang diajarkan oleh Arius, paderi di Iskandariah, Mesir. Kira-kira pada tahun 318 M., Arius dan pengikutnya menolak doktrin bahawa ketiga-tiga orang dalam Triniti Kristian–Bapa, Anak dan Roh Kudus – adalah sama. Arius menafikan bahawa Jesus Christ sebagai Anak adalah benar-benar tidak pernah berbuat salah. Arius mengajar bahawa Anak dicipta oleh Tuhan sebagai Bapa dan lebih rendah daripada-Nya. Mengikut Arius, Jesus tidak kekal tetapi seorang yang mulia yang dicipta oleh Tuhan untuk menebus dosa manusia. Arius percaya bahawa Bapa dan Anak lebih mulia daripada Roh Kudus. | UMUM | |
SURAH YASIN | Surah Yasin ialah salah satu daripada surah Makkiyyah, surah ke-36 mengikut susunan surah-surah al-Qur’an dan mengandungi 83 ayat. Surah ini dinamakan Yasin kerana Allah S.W.T. telah memulakan surah yang mulia ini dengan huruf tersebut. Permulaan dengan dua huruf ini juga menjadi tanda kemukjizatan al-Qur’an al-Karim. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda ketika menyatakan kelebihan surah ini di dalam hadithnya yang bermaksud: “Sesungguhnya tiap-tiap sesuatu itu mempunyai hati dan hati al-Qur’an itu ialah surah Yasin . Oleh itu, aku suka sekiranya ia berada dalam hati tiap-tiap insan di kalangan umatku.” | UMUM | |
SURAH AL-ANBIYA' | Surah al-Anbiya’ ialah salah satu daripada surah Makkiyyah, surah yang ke-21 mengikut susunan surah-surah al-Qur’an dan mengandungi 112 ayat. Surah ini dinamakan Surah al-Anbiya’ kerana di dalamnya Allah S.W.T. menyebut kisah beberapa orang nabi yang mulia. Kadang-kadang kisah para nabi ini diceritakan dengan panjang lebar dan kadang-kadang ringkas sahaja. | UMUM | |
SURAH AL-SAJDAH | Surah al-Sajdah ialah salah satu daripada surah Makkiyyah, surah yang ke-32 mengikut susunan surah-surah al-Qur’an dan mengandungi 30 ayat. Surah ini dinamakan al-Sajdah (sujud) kerana Allah S.W.T. menyebut di dalamnya ciri-ciri orang mukmin yang baik, iaitu orang yang apabila mendengar ayat al-Qur’an yang mulia, dia menyahut panggilannya. | UMUM | |
CERITA PARA NABI | CERITA PARA NABI, hasil sastera Melayu klasik yang disadur daripada sastera Parsi dan Arab. Cerita ini adalah untuk menyebarluaskan ajaran Islam, meningkatkan keimanan, menyampaikan sifat peribadi yang mulia dan untuk memberi pengajaran dan pendidikan kepada masyarakat Islam, supaya mereka dapat mengambil teladan daripada peristiwa yang menimpa golongan masyarakat yang mengingkari Allah dan sunah. | SASTERA | Konsep |
ANUGERAH | ANUGERAH, pemberian yang berupa hadiah yang terbesar dan tinggi nilainya. Perkataan anugerah berasal daripada perkataan Sanskrit ‘nugeraha’ atau ‘ anugeraha’. Pemberian tersebut mungkin datang daripada Allah atau zaman pra-Islam disebut datang daripada Sang Hyang Dewata Mulia Raya. Pemberian tersebut sama ada dalam bentuk rezeki, umur yang panjang, kesihatan, keselamatan dan kesejahteraan, zuriat keturunan yang baik-baik, darjah dan martabat yang mulia di sisi masyarakat, atau kuasa dan wibawa. | SEJARAH DAN ARKEOLOGI | Konsep |