Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[bi.ro.krat] | بيروکرت

Definisi : 1. pegawai yg bertindak secara birokrasi; 2. anggota birokrasi. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[bi.ro.krat] | بيروکرت

Definisi : 1 orang yg menganggotai sesuatu birokrasi. 2 pegawai yg bertindak secara birokrasi. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata birokrat


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
bureaucratbirokratSosiologiTiadaTiada
job bureaucratbirokrat pekerjaanSosiologiTiadaTiada
service bureaucratbirokrat pelayananSosiologiTiadaTiada
functional bureaucratbirokrat fungsianSosiologiTiadaTiada
middle classkelas menengahSains PolitikPolitik PerbandinganGolongan menengah atau kelas sosial yang berada di antara kelas atasan dengan kelas bawahan dalam masyarakat. Golongan ini dibentuk oleh kumpulan peniaga, profesional, birokrat, peladang dan pekerja mahir yang menjadikan golongan ini begitu kompleks. Walaupun begitu, golongan ini memiliki sifat sosial yang sepunya dan berkongsi kepentingan yang sama. Mobiliti sosial kelas ini terbuka untuk menerima anggota baru daripada kelas bawahan. Anggotanya juga boleh mendaki ke kelas atasan setelah memperoleh kejayaan yang tinggi. Kumpulan ini juga merupakan kelas yang berpendidikan dan cenderung melibatkan diri dalam penyertaan politik. Pembangunan demokrasi sesebuah negara bergantung kuat kepada kekuatan kelas menengah ini. Contoh kelas menengah ialah golongan profesional seperti doktor, jurutera, arkitek dan peguam. Sinonim kelas pertengahan.
administrative reformpembaharuan pentadbiranPentadbiranPentadbiran Awam

Tindakan yang dilakukan untuk penambahbaikan struktur dan sistem pentadbiran. Ia merupakan usaha pengubahsuaian yang sengaja dilakukan, melibatkan penerapan nilai-nilai dan teknologi baru dalam sistem kerajaan yang sedia ada. Caiden, seorang sarjana pentadbiran awam, mentakrifkan pembaharuan pentadbiran sebagai usaha mendorong perubahan pentadbiran kepada sesuatu yang baru dan berbeza dengan yang sedia ada. Manakala Yehezkel Dror mentafsirkan pembaharuan pentadbiran sebagai perubahan yang terarah bagi ciri-ciri utama sesuatu sistem pentadbiran. Quah pula mentafsirkan pembaharuan pentadbiran sebagai percubaan yang terancang untuk mengubah struktur dan prosedur birokrasi serta tingkah laku birokrat awam yang terlibat bagi meningkatkan keberkesanan organisasi.


Kembali ke atas