assessment literacy | literasi pentaksiran | Pendidikan | Tiada | Pengetahuan asas dan prinsip amalan pentaksiran termasuklah istilah, perkembangan dan penggunaan teknik serta kaedah pentaksiran. |
formative assessment | pentaksiran formatif | Pendidikan | Tiada | Pentaksiran dilakukan secara berterusan untuk memantau prestasi pembelajaran. |
summative assessment | pentaksiran sumatif | Pendidikan | Tiada | Pentaksiran formal yang berlaku pada akhir sesuatu unit pengajian untuk mengredkan pencapaian pelajar. |
affective assessment | pentaksiran afektif | Pendidikan | Tiada | Pentaksiran perasaan dan nilai lebih daripada kefahaman seperti suka atau tidak suka dan yakin atau tidak yakin. |
customized assessment | pentaksiran rekaan khusus | Pendidikan | Tiada | Pentaksiran yang direka bentuk khusus untuk sesebuah sekolah atau daerah yang menunjukkan objektif atau hasil pembelajaran yang perlu ditaksir. |
informal assessment | pentaksiran tak formal | Pendidikan | Tiada | Pentaksiran yang menggunakan ujian yang tidak formal atau tatacara yang kurang berstruktur dan tidak piawai yang biasanya disediakan oleh guru kelas. |
assessment | pentaksiran | Pendidikan | Tiada | Prosedur formal yang melibatkan pengumpulan, pentaksiran dan penggunaan maklumat untuk menentukan status pelajar dan membolehkan guru membuat keputusan keupayaan seseorang pelajar. |
assessment bias | bias pentaksiran | Pendidikan | Tiada | Kualiti pentaksiran yang tidak adil terhadap sekumpulan pelajar disebabkan perbezaan jantina, etnik, status sosioekonomi, dan agama. |
summative assessment | pentaksiran sumatif | Pendidikan | Tiada | Pentaksiran formal yang berlaku pada akhir sesuatu unit pengajian untuk menggredkan pencapaian pelajar. |
formal assessment | pentaksiran formal | Pendidikan | Tiada | Pentaksiran yang melibatkan penggunaan instrumen yang direka bentuk oleh pakar dan tatacara pentadbiran serta interpretasi skor piawai. |