condensed syllabus | sukatan pelajaran mampat | Pendidikan | Tiada | Tiada |
common content syllabus | sukatan pelajaran sama | Pendidikan | Tiada | Tiada |
structured teaching | pengajaran berstruktur | Pendidikan | Tiada | Kaedah mengajar mengikut sukatan pelajaran dan kegiatan pelajaran yang dirancang dengan baik dan bersistem. |
course author | pengarang kursus | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Individu yang bertanggungjawab untuk mereka bentuk modul pembelajaran dengan menulis sukatan pelajaran, merangka gambaran keseluruhan modul, mengarang aktiviti pembelajaran, konsep pentaksiran dan persembahan kandungan. |
subject-centred approach | pendekatan berpusatkan mata pelajaran | Pendidikan | Tiada | Pendekatan yang mengutamakan kandungan sukatan pelajaran atau kurikulum. |
learning design | reka bentuk pembelajaran | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Proses sistematik yang digunakan untuk mereka bentuk dan menyediakan bahan kursus pembelajaran dengan menulis sukatan pelajaran, merangka gambaran keseluruhan modul, mengarang aktiviti pembelajaran, konsep pentaksiran dan persembahan kandungan secara konsisten dan andal. |
instructional designer (ID) | pereka bentuk pengajaran (ID) | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Individu yang bertanggungjawab untuk mereka bentuk dan menyediakan bahan kursus pembelajaran dengan menulis sukatan pelajaran, merangka gambaran keseluruhan modul, mengarang aktiviti pembelajaran, konsep pentaksiran dan persembahan kandungan. Lihat juga penulis kursus. |
informal learning | pembelajaran tidak formal | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Pembelajaran atas inisiatif sendiri yang berlaku bila-bila masa tanpa dirancang di luar bilik darjah, tidak mempunyai sukatan pelajaran yang perlu diikuti, tidak berstruktur dan tiada penilaian. Contohnya, dalam konteks e-pembelajaran, seseorang mempelajari perkara baharu tanpa dirancang semasa melayari Internet. |
common isolates | pencilan umum | Perpustakaan | Tiada | Simbol-simbol yang digunakan dalam kelas-kelas dalam Pengelasan Kolon dan memperlihatkan banyak bentuk seperti A bibliografi; C konkordans; V sejarah; P2 sukatan pelajaran; PV sejarah linguistik; PIIIV sejarah linguistik Inggeris, |