Maklumat Kata
Kamus Bahasa Melayu
berjenama
[ber.je.na.ma] |
برجنام
Definisi :
mempunyai jenama, ada jenamanya (bkn barang);
(Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata
berjenama
Juga ditemukan dalam:
Kamus Bahasa Melayu
(4)
Kamus Bahasa Inggeris
(1)
Istilah Bahasa Melayu
(5)
Khidmat Nasihat
(2)
Artikel Akhbar
(1)
Artikel Majalah
(1)
Perkhidmatan +
Korpus
e-Tesis
e-Jurnal
e-Kamus
e-Borneo
e-Seminar
i-Pintar
Istilah Bahasa Melayu
Istilah Sumber
Istilah Sasar
Bidang
Subbidang
Huraian
generic product
barangan generik
Komunikasi
Korporat
Barangan yang dipasarkan tanpa menonjolkan jenama. Harga barangan ini lebih murah berbanding barangan yang
berjenama
. Walau bagaimanapun, mutu barangan ini tidak semestinya rendah berbanding barangan
berjenama
. Pengedar besar biasanya mengenal pasti barangan yang terbaik dalam kalangan barangan generik ini untuk dibeli dan diletakkan jenama pengedar tersebut untuk dipasarkan. Contohnya, bahan pencuci dan barangan makanan seperti minyak masak.
Elco connector
penyambung Elco
Kejuruteraan Kapal Terbang
Tiada
Kerusi serlum putar tangan
berjenama
khusus, untuk pemasangan terminal bateri pesawat udara.
brand
jenama
Komunikasi
Korporat
Nama, perkataan, simbol, reka bentuk, atau kombinasi dua atau lebih unsur tersebut yang boleh memperkenalkan sesuatu barangan daripada sesebuah syarikat yang berbeza dengan barangan pesaing. Konsep jenama bermula daripada cap atau lambang yang terdapat pada bungkusan sesuatu barangan. Apabila sesuatu barangan itu kerap digunakan dan sering diperkatakan, barangan tersebut dikatakan
berjenama
. Apabila sesuatu barangan itu terkenal, nilai namanya turut meningkat, pengaruhnya dalam masyarakat akan bertambah, dan turut mempengaruhi harga. Bermula dari peringkat ini, sesuatu jenama itu akan diberikan ciri yang membolehkannya diletakkan dalam kategori
berjenama
atau tidak
berjenama
. Dalam pengurusan promosi, konsep jenama atau versi jenama merupakan istilah yang digunakan oleh pihak pengurusan pengiklanan untuk memberikan makna terhadap sesuatu barangan, perkhidmatan atau organisasi dalam pengertian yang lebih luas. Sesuatu jenama barangan bukan sahaja melambangkan barangan berkenaan tetapi mewakili citra organisasi
national advertising rate
kadar pengiklanan kebangsaan
Komunikasi
Korporat
Jumlah bayaran ruang pengiklanan yang bertaraf kebangsaan. Jumlah bayaran ini biasanya standard dan lebih tinggi daripada bayaran ruang iklan di peringkat tempatan. Hal ini kerana ruang lingkup pengedaran iklan lebih luas dan biasanya dikaitkan dengan barangan yang lebih
berjenama
.
humour appeal
pemikat lucu
Komunikasi
Korporat
Usaha mendapatkan perhatian khalayak terhadap sesuatu perkhidmatan atau barangan yang dipromosikan dengan menggunakan pendekatan komedi. Aspek komedi atau lucu boleh diwujudkan dalam bentuk positif dan negatif. Unsur kelucuan tersebut termasuklah kenyataan dan gelagat kehidupan sebenar yang melucukan. Aspek kelucuan ini dipaparkan dalam bentuk penulisan atau lakonan,sama ada menggunakan pelakon sebenar atau animasi. Contoh iklan lucu positif ialah iklan yang memaparkan tingkah laku kanak-kanak yang bermain tanah sehingga mencomotkan pakaian dan wajah mereka. Gelagat mereka yang takut dimarahi oleh ibu masing-masing mewujudkan rasa kelucuan dalam kalangan khalayak. Unsur positif dalam iklan ini ialah terdapatnya keriangan dan bebas dalam kalangan kanak-kanak yang sedang bermain. Contoh iklan lucu negatif pula ialah iklan yang memaparkan remaja obes menggunakan gel rambut yang tidak
berjenama
sehingga rambutnya menjadi tegak dan keras. Apabila menggunakan gel rambut yang diiklankan, rambut remaja kembali rapi d
Kembali ke atas
Thanks for clicking. That felt good.
Close
Borang Maklum balas Carian PRPM
@DBP
Malaysia
Pelawat PRPM
@DBP
Malaysia yang dihormati,
Kami sedang berusaha untuk meningkatkan perkhidmatan Carian PRPM
@DBP
Malaysia ini. Komen, pandangan, kritikan dan cadangan tuan/puan sangat kami hargai. Mohon berikan maklum balas seperti berikut :
1. Antara muka pengguna.
2. Domain atau kluster maklumat serta kandungan maklumat.
3. Kepantasan carian.
4. Pandangan dan cadangan keseluruhan.
5. Alamat e-mel atau nombor telefon.
*
Sila tunggu sebentar...