Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : pelbagai jenis alat komunikasi (spt televisyen, radio, surat khabar, majalah, dsb) yg dapat menyampaikan maklumat (berita dsb) kpd orang ramai dgn cepat (dlm masa yg singkat), sebaran am. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : /média massa/ alat (spt akhbar, radio, televisyen) utk menyebarkan maklumat, berita dsb kpd orang ramai; sebaran am. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
massa (kata nama,)
Bahasa Asal :Inggeris
Bersinonim dengan khalayak ramai, orang awam, orang ramai, audiens.,


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
two-step flowaliran dua tahapKomunikasiTiadaModel komunikasi yang menyatakan bahawa sesuatu maklumat mengalir daripada media massa kepada pemimpin pendapat dan akhirnya disampaikan kepada orang ramai atau khalayak sasaran. Model ini memberi tumpuan kepada kekuatan pengaruh individu berbanding dengan pengaruh media massa. Model ini juga menggambarkan proses interaktif antara saluran komunikasi.
mass mediamedia massa/sebaran amGeografiTiadaTiada
mass mediamedia massa/sebaran amKomunikasiTiadaTiada
mass mediamedia massa/sebaran amPendidikanTiadaTiada
mass mediamedia massa/sebaran amPentadbiranTiadaTiada
mass mediamedia massa/sebaran amKomunikasiTiadaTiada
mass mediamedia massa/sebaran amSosiologiTiadaTiada
mass mediamedia massa/sebaran amKesenianTiadaTiada
electronic mass mediamedia massa elektronikKomunikasiTiadaTiada
mediamediaKomunikasiKorporatSaluran atau perantara yang digunakan oleh pengiklan untuk menyebarkan mesej kepada khalayak sasaran. Media boleh dikelompokkan kepada dua jenis utama, iaitu media masa dan media interaktif. Media massa mempunyai ciri yang berkemampuan untuk menghubungi pelbagai khalayak pada sesuatu masa dalam kadar segera dan serentak. Contoh media massa ialah radio, televisyen, filem, dan akhbar. Media interaktif pula mempunyai ciri bersifat langsung dan peribadi. Contohnya, laman web, Internet, dan komunikasi antara perseorangan. Sifat kedua-dua media berkenaan menjadi panduan kepada pengiklan untuk merancang strategi pengiklanan masing-masing. Strategi ini adalah untuk menentukan kesesuaian pengiklanan barangan dengan jenis saluran dan persembahan mesej. Bagi syarikat besar, pendekatan menggunakan kedua-dua media merupakan amalan biasa. Matlamatnya adalah untuk mencapai keberkesanan penyebaran mesej.
123456

Kembali ke atas