even number | nombor genap | Fizik | Tiada | Tiada |
even number | nombor genap | Matematik | Tiada | Tiada |
even number | nombor genap | Pendidikan | Tiada | Tiada |
even number | nombor genap | Kejuruteraan | Tiada | Tiada |
consecutive even number | nombor genap berturutan | Matematik | Tiada | Tiada |
sufficient condition | syarat cukup | Matematik | Tiada | Antejadian atau hipotesis dalam pernyataan yang berbentuk implikasi. Diberi implikasi “Jika p, maka q”, “p” dikatakan syarat cukup untuk “q”. Contoh: “Jika x ialah gandaan 4, maka x nombor genap”. “x ialah gandaan 4” merupakan syarat cukup bagi “x nombor genap”. |
even number | nombor genap | Matematik | Tiada | Integer yang boleh dibahagi dengan 2, iaitu ..., -6, -4, -2, 0, 2, 4, 6, .... Dalam konteks tertentu, hanya nombor asli yang dipertimbangkan, iaitu 2, 4, 6, 8, .... |
quantifier | pengkuantiti | Matematik | Tiada | Perkataan “sebilangan” atau “semua” dalam sesuatu pernyataan yang menerangkan bilangan objek yang dipertimbangkan. Misalnya, pernyataan “Sebilangan nombor genap ialah nombor perdana” dan “Semua segi tiga mempunyai sifat jumlah sudut bernilai 180o”. |
converse | akas | Matematik | Tiada | Pernyataan yang merupakan sejenis kebalikan bagi pernyataan yang berbentuk “Jika m, maka n”. Akas bagi pernyataan “Jika m, maka n” ialah pernyataan “Jika n, maka m”. Misalnya, “Jika A dan B nombor ganjil, maka hasil darab A dengan B ialah nombor ganjil”. Akasnya ialah “Jika hasil darab A dengan B nombor ganjil, maka A dan B ialah nombor ganjil”. Misalan yang kedua pula ialah “Jika A dan B nombor genap, maka hasil darab A dengan B ialah nombor genap”. Akasnya ialah “Jika hasil darab A dengan B nombor genap, maka A dan B ialah nombor genap” dan ia merupakan pernyataan yang tidak benar. Perhatikan akas sesuatu pernyataan yang benar tidak semestinya benar. |
discrete data | data diskret | Psikologi | Psikologi Umum | Bentuk data yang berbeza daripada data selanjar kerana bentuknya bernombor genap seperti kekerapan sesuatu kejadian atau nombor elemen dalam sesuatu set. Data ini tidak mempunyai nilai perantara di antara dua titik dalam satu skala. Contohnya, guru mencatat bilangan kekerapan kanak-kanak berhubung secara positif dengan kanak-kanak lain. |