Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[pe.nya.lu.ran] | ڤڽالورن

Definisi : perbuatan menyalurkan (air, pendapat, dll); (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pe.nya.lu.ran] | ڤڽالورن

Definisi : perbuatan atau hal menyalurkan: ~ maklumat. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata penyaluran


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
ductingpenyaluran; salurAeroangkasaTiadaPenyaluran: Penyaluran gelombang elektromagnet di antara lapisan-lapisan atmosfera bumi atau di antara atmosfera dengan bumi.
print mediamedia cetakKomunikasiKorporatSistem dan alat penyaluran maklumat daripada sumber kepada khalayak secara bercetak. Media cetak bertindak sebagai sistem apabila proses pengumpulan dan penyebaran maklumat menggunakan tatacara dan proses tertentu yang ditetapkan oleh sistem dalam sesebuah masyarakat. Media cetak bertindak sebagai alat pula apabila media digunakan untuk menyebarkan maklumat. Pengurusan maklumat melalui media cetak tertakluk kepada persetujuan sistem yang diwujudkan. Dalam komunikasi korporat, media cetak bertindak sebagai alat penyaluran maklumat organisasi kepada khalayak. Maklumat boleh dalam bentuk tulisan dan visual. Media tersebut menyediakan ruang cetakan kepada pihak pengiklan untuk mempromosikan maklumat barangan atau perkhidmatan kepada khalayak. Berdasarkan teori difusi yang dikemukakan oleh Everret M. Rogers (1962), penggunaan media cetak berkesan bagi sebarang kempen yang bertujuan untuk mewujudkan kesedaran dan minat khalayak terhadap mesej pengiklanan barangan atau perkhidmatan.
broadcast mediamedia penyiaranKomunikasiKorporatSistem dan alat penyaluran maklumat daripada sumber kepada khalayak secara elektronik. Media penyiaran bertindak sebagai sistem apabila proses pengumpulan dan penyebaran maklumatnya menggunakan satu tatacara dan proses tertentu yang ditetapkan oleh sistem dalam sesebuah masyarakat. Media penyiaran bertindak sebagai alat pula apabila media ini digunakan untuk menyebarkan maklumat. Pengurusan maklumat melalui media elektronik tertakluk kepada persetujuan sistem yang diwujudkan . Dalam komunikasi korporat, media elektronik bertindak sebagai alat penyaluran maklumat organisasi kepada khalayak. Maklumat boleh dalam bentuk audio dan visual. Contohnya, radio dan televisyen. Media tersebut menyediakan ruang masa siaran iklan untuk mempromosikan barangan atau perkhidmatan. Berdasarkan teori difusi yang dikemukakan oleh Everret M. Rogers (1962), media penyiaran turut digunakan sebagai alat kempen untuk mewujudkan kesedaran dan minat khalayak terhadap mesej.
canalizationpenyaluranPendidikanTiadaTiada
canalizationpenyaluranPerubatanTiadaPembentukan kanal, sama ada secara semula jadi atau akibat penyakit.
canalizationpenyaluranPerubatanTiadaTiada
channelizingpenyaluranKejuruteraanTiadaTiada
canalizationpenyaluranKejuruteraanTiadaTiada
trunkingpenyaluranKejuruteraanTiadaTiada
canalizationpenyaluranSosiologiTiadaTiada
123456

Kembali ke atas