Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[per.fi.le.man] | ڤرفيلمن

Definisi : (segala hal) mengenai filem (wayang gambar): perusahaan ~ itu dibiayai oleh orang Jepun; masalah ~. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[per.fi.le.man] | ڤرفيلمن

Definisi : . segala hal ttg filem: masalah ~. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata perfileman


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
zombiezombiPerfilemanTiada1. Mayat yang telah dihidupkan semula dengan sihir. 2. Individu yang kelihatan hanya sebahagiannya hidup, tanpa sebarang perasaan atau minat terhadap perkara yang sedang berlaku.
snippetspetikan filemPerfilemanTiadaBabak-babak yang terdapat dalam sesebuah filem yang sering dipetik oleh pengkritik atau pengulas filem untuk siri hiburan menerusi radio atau televisyen sebagai ulasan.
jump scaretakut kejutPerfilemanTiadaKemunculan imej yang mengejutkan secara tiba-tiba dalam filem seram atau video, dan lazimnya diiringi oleh kesan bunyi yang kuat bertujuan untuk menakutkan penonton.
story arcalir ceritaPerfilemanTiadaTiada
film editoreditor filemKomunikasiTiadaEditor yang bertugas di syarikat perfileman atau penyiaran yang meneliti, menyunting serta menyusun hasil rakaman filem mengikut jalan cerita dan susunan yang dikehendaki oleh pengarah atau penerbit. penyunting filem.
genregenreKomunikasiTiadaKategori atau jenis karya dalam bidang penulisan atau perfileman berdasarkan jenis tema, isi atau jalan cerita.
amateurpelakon amaturKomunikasiTiadaPelakon yang terlibat dalam aktiviti lakonan atau perfileman secara sambilan.
film academyakademi filemKomunikasiTiadaInstitusi yang melatih atau mengasah bakat seseorang dalam bidang perfileman seperti jurukamera, penulis skrip, pengarah dan sebagainya.
colour separation overlaypemayang warnaPendidikanTiadaAlat daripada plastik atau cermin yang digunakan dalam fotografi atau perfileman untuk memisahkan warna.
creative directorpengarah kreatifKomunikasiKorporatJawatan yang diwujudkan dalam industri kandungan kreatif. Antara industri kreatif termasuklah industri penerbitan rancangan untuk penyiaran, perfileman, pengiklanan, penerbitan pentas (seperti teater dan pertunjukan hiburan), dan persembahan sesuatu pameran. Dalam pengiklanan, penjawat jawatan ini mengetuai suatu jabatan yang memberikan perhatian terhadap keperluan kreatif dalam persembahan akhir sesuatu iklan, sama ada iklan cetak, elektronik, atau filem. Individu ini juga bertanggungjawab untuk menjelaskan konsep sesuatu rekaan atau penerbitan iklan kepada pelanggan. Peranan pengarah kreatif adalah menguruskan penghasilan idea, menjelmakan idea dalam bentuk karya kreatif dalam bentuk elektronik dan bercetak, serta memastikan karya memenuhi keperluan pelanggan. Individu tersebut bertanggungjawab untuk menentukan semua unsur kreatif, seperti bentuk, ruang, warna, pergerakan, fon, kontras, bahasa, pemilihan perkataan, dan persembahan keseluruhan. Individu ini bukan sahaja perlu memastikan sesuatu naskhah iklan
12

Kembali ke atas