positive economics | ekonomi positif | Ekonomi | Tiada | Cabang ekonomi tentang apa yang sebenarnya terjadi, tanpa melibatkan pertimbangan nilai apabila sesuatu dasar digunakan. Ekonomi ini menganalisis sebab dan akibat sesuatu tindakan ekonomi dengan berpandukan pengamatan dan bukti empirik. |
ethical theory | teori etika | Pentadbiran | Pentadbiran Awam | Prinsip yang biasanya dibahagikan kepada empat aliran pemikiran iaitu (i) teori empirikal yang menegaskan bahawa etika lahir melalui pengalaman keinsanan dan dizahirkan melalui persetujuan bersama (ii) teori rasional yang menyatakan bahawa masyarakat menentukan sesuatu kebaikan atau keburukan itu berasaskan kemunasabahan (sebab musabab) (iii) teori intuitif menegaskan bahawa manusia secara fitrahnya memiliki dan memahami apa yang baik dan apa yang buruk (iv) teori wahyu (tanzil) yang menegaskan bahawa penentuan baik dan buruk adalah berasaskan kepada prinsip ketuhanan. |
parole | parole | Kesusasteraan | Tiada | Usaha menggabungkan bahan bahasa untuk menghasilkan percakapan atau penulisan. Parole penting dalam teori strukturalisme yang mempunyai makna percakapan. Parole diperkenalkan oleh seorang ahli linguistik, Ferdinand de Saussure dengan istilah langue menunjukkan sistem atau aspek keseluruhan bahasa, iaitu semua elemen bahasa seperti tatabahasa dan sintaksis, serta kepelbagaian corak, dalam koleksi bawah sedar manusia yang dikongsi bersama. Oleh sebab langue bertumpu pada apa yang digunakan oleh manusia ketika berfikir dan memberi konsep, maka langue dianggap konsep yang abstrak. Parole pula bertumpu pada apa yang digunakan oleh manusia semasa proses percakapan dan penulisan merupakan konsep yang konkrit. |
military sanction | sanksi ketenteraan | Undang-undang | Undang-undang Antarabangsa | Tindakan oleh tentera udara, laut atau darat di bawah kelolaan Majlis Keselamatan PBB bagi mengekalkan atau mengembalikan keamanan atau keselamatan antarabangsa. Tindakan ini termasuklah sekatan, pengepungan dan demonstrasi ketenteraan. Demonstrasi ketenteraan merujuk kepada serangan atau mempamerkan kekuatan bagi tujuan memperdayakan musuh. Sanksi ketenteraan hanya boleh dilakukan jika sanksi ekonomi, diplomatik dan komunikasi tidak berkesan. Sanksi ketenteraan merupakan sebahagian daripada sistem keselamatan bersama yang diperuntukkan oleh Bab VII Piagam PBB. Oleh sebab PBB tidak mempunyai angkatan bersenjatanya sendiri, negara anggota hendaklah menyumbang tentera bagi tujuan ini. Contohnya, sanksi ketenteraan yang dikenakan ke atas Iraq kerana melanggar Piagam PBB dengan menakluki Kuwait pada 1990. Sanksi ketenteraan mampu menjadikan negara yang disasarkan kurang agresif seperti apa yang telah berlaku kepada Iraq. |