Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini. Sila rujuk capaian Kamus Dalam Talian ini.
Tesaurus
 
niaga
Kata Terbitan : berniaga, perniagaan, peniaga,


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
bourgeois nationalismsemangat kebangsaan burjuisSejarahTiadaSemangat nasionalisme yang muncul di kalangan golongan pertengahan biasanya ahli-ahli perniagaan.
businessmanahli perniagaanGeologiTiadaTiada
businessmanahli perniagaanEkonomiTiadaTiada
city hotelhotel bandarPelanconganTiadaHotel yang biasanya menyediakan perkhidmatan dan kemudahan kepada ahli perniagaan.
persuasionpujukanPsikologiPsikologi UmumSebarang usaha untuk mengubah sikap atau kepercayaan individu melalui maklumat dan hujah yang menyakinkan. Contohnya, ahli perniagaan selalunya mempunyai keyakinan bahawa pandangan atau sikap seseorang itu boleh diubah. Pujukan boleh merupakan sekadar pandangan kecil seseorang kawan terhadap suatu perkara atau produk yang tidak disukai atau sebaliknya hinggalah kepada pemilihan sesuatu parti pemerintah yang boleh menelan belanja berjuta-juta ringgit. Kejayaan pujukan boleh dipengaruhi oleh tiga faktor utama, iaitu mesej yang disampaikan, orang yang menyampaikannya dan khalayak yang ditumpukan.
Derby hattopi DerbyKesenianTiadaTopi keras dari fabrik felt, bertajuk bentuk kubah, berbirai tirus dan melentik bahagian sisi, asalnya dipakai oleh ahli perniagaan di England.
first degree murderpembunuhan darjah pertamaKriminologiKeadilan JenayahPembunuhan yang menyalahi undang-undang yang bersifat sengaja yang dilakukan selepas merancang atau membuat persediaan untuk membunuh mangsa. Contohnya, ahli perniagaan yang dibunuh setelah dirancang atas dasar persaingan perniagaan atau pembunuhan seseorang yang dirancang untuk merampas harta atau kuasa.
associate memberahli bersekutuKejuruteraanTiadaAhli-ahli didalam persatuan atau perniagaan yang mempunyai hak yang terhad.
reference groupkumpulan rujukanKomunikasiKorporatKumpulan tertentu yang menjadi bahan rujukan atau teladan dalam pembentukan citra dan tingkah laku bagi individu kumpulan atau sesebuah organisasi. Kumpulan rujukan ini biasanya terdiri daripada mereka yang telah berjaya dalam sesuatu usaha, atau individu terkenal seperti budayawan, seniman, ahli politik, ahli ekonomi, ahli sukan, dan para pemikir. Kumpulan ini biasanya mendapat liputan media atau terdedah kepada orang ramai. Dalam komunikasi korporat, kumpulan rujukan penting dalam konteks keberkaitan hubungan mereka dengan organisasi. Keberkaitan dengan kumpulan rujukan menunjukkan status organisasi dan kedudukan citra yang positif dalam kalangan khalayak berbanding organisasi lain. Kumpulan rujukan ini kerap dilantik sebagai perunding kehormat atau menjadi ahli lembaga pengarah organisasi. Kumpulan rujukan ini berfungsi untuk membantu meningkatkan dan mengekalkan citra dalaman dan luaran organisasi. Antara personaliti yang kerap menjadi kumpulan rujukan termasuklah ahli politik ternama, ahli perniagaan, pe
clubkelawar (terup)Pentadbiran PerniagaanTiada1. Kelab: Perkumpulan atau persatuan yang ahli-ahlinya mempunyai minat dan kepentingan yang sama.,2. Kelab: Bangunan tempat ahli-ahli persatuan berkumpul, bermesyuarat dan sebagainya.
12345678910...

Kembali ke atas