animation | animasi | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Penjelmaan ilusi pergerakan yang memaparkan jujukan imej statik dengan kadar yang cepat. Imej ini terdiri daripada lukisan, gambar, bahan atau objek yang dimanipulasikan untuk menghidupkan sesuatu penceritaan. Dalam persekitaran e-pembelajaran, animasi sangat berguna untuk mendemonstrasikan sesuatu produk atau proses bekerja bagi merapikan penjelasan dan menarik minat pelajar. |
animation | animasi | - | Tiada | Proses mencipta ilusi pergerakan dengan memaparkan imej atau bingkai imej secara berturut-turut. |
e-learning templates | templat e-pembelajaran | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Acuan bagi reka bentuk, reka letak, simbol, tema, animasi atau mana-mana gabungan yang digunakan untuk membangunkan kandungan e-pembelajaran dengan cepat dan mudah. |
storyboard | papan cerita | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Set panel urutan ilustrasi atau imej yang memberikan visual awal penceritaan sesuatu animasi, gambar bergerak, grafik bergerak, media interaktif atau urutan lukisan. Papan cerita ini biasanya disertakan dengan arahan dan dialog, bagi menunjukkan perancangan keseluruhan tangkapan adegan untuk produksi filem, video, televisyen atau iklan. |
CD interactive (CD-I) | interaktif CD | Teknologi Maklumat | Tiada | Format cakera padat yang dibangunkan oleh Philips dan Sony yang boleh menyimpan data, audio, video pegun dan grafik animasi. Format ini boleh menampung sehingga 144 minit stereo kualiti-CD, 9.5 jam stereo kualiti-radio-AM, atau 19 jam audio monofonik. Cakera CD-I perlu dimainkan pada pemacu/pemain CD-I yang kebiasaannya disambung kepada set televisyen. |
digital media designer | pereka bentuk media digital | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Seseorang yang menggunakan media bersepadu untuk menyampaikan mesej, maklumat dan hiburan bagi tujuan pendidikan khususnya, dengan mengamalkan kemahiran menghasilkan animasi (2-D atau 3-D), video, laman web dan grafik. Mereka diperlukan dalam pembangunan kandungan e-pembelajaran khususnya untuk memenuhi keperluan jati digital. |
content chunking | pengetulan kandungan | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Strategi membahagi kandungan pembelajaran kepada butiran lengkap yang mudah diurus, difahami dan diingati. Dalam konteks e-pembelajaran, pengetulan kandungan boleh berbentuk video pendek, infografik, audio, animasi dan sebagainya. |
digital storytelling | penceritaan digital | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Kaedah penyampaian kandungan sesuatu tajuk yang menggabungkan video, foto dan grafik digital dengan kaedah penceritaan. Video pendek berdurasi dua ke tiga minit yang mengandungi unsur visual, audio, bunyi, animasi dan suara latar berdasarkan skrip bagi mencipta cerita digital yang menarik. Kaedah penceritaan digital ini boleh diintegrasikan ke dalam pelbagai aktiviti e-pembelajaran. |
digital learning objects | objek pembelajaran digital | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Sumber multimedia pembelajaran yang kecil, modular dan diskret serta boleh digunakan atau diguna semula dalam penyampaian pengajaran terutamanya dalam persekitaran digital. Biasanya, objek pembelajaran digital lengkap dengan hasil pembelajaran, kandungan pelajaran, aktiviti dan pentaksiran. Objek pembelajaran digital boleh berbentuk video, animasi, kuiz, artikel, imej, klip audio atau mana-mana gabungan tersebut. |