Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[a.ni.ma.si] | انيماسي

Definisi : 1. perbuatan (proses, hasil drpd) menjadikan sesuatu kelihatan hidup; 2. seni atau proses menyediakan gambar-gambar kartun yg kelihatan hidup; menganimasikan menjadikan sesuatu gam­bar (kartun dsb) kelihatan bergerak atau hidup: gambar kartun yg dianimasikan; penganimasian perihal (perbuatan atau proses) menganimasikan. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[a.ni.ma.si] | انيماسي

Definisi : 1 perbuatan atau proses menjadikan sesuatu kelihatan hidup. 2 seni atau proses menyediakan gambar-gambar kartun yg kelihatan hidup. ~ komputer ist proses menjadikan sesuatu gambar (kartun dsb) kelihatan bergerak atau hidup dgn memaparkan satu siri gambar secara pantas dgn bantuan komputer. menganimasikan menjadikan sesuatu gambar (kartun dsb) kelihatan bergerak atau hidup. penganimasian perihal (perbuatan atau proses) menganimasikan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata animasi


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
animationanimasiTeknologi Maklumate-PembelajaranPenjelmaan ilusi pergerakan yang memaparkan jujukan imej statik dengan kadar yang cepat. Imej ini terdiri daripada lukisan, gambar, bahan atau objek yang dimanipulasikan untuk menghidupkan sesuatu penceritaan. Dalam persekitaran e-pembelajaran, animasi sangat berguna untuk mendemonstrasikan sesuatu produk atau proses bekerja bagi merapikan penjelasan dan menarik minat pelajar.
animationanimasi-TiadaProses mencipta ilusi pergerakan dengan memaparkan imej atau bingkai imej secara berturut-turut.
e-learning templatestemplat e-pembelajaranTeknologi Maklumate-PembelajaranAcuan bagi reka bentuk, reka letak, simbol, tema, animasi atau mana-mana gabungan yang digunakan untuk membangunkan kandungan e-pembelajaran dengan cepat dan mudah.
storyboardpapan ceritaTeknologi Maklumate-PembelajaranSet panel urutan ilustrasi atau imej yang memberikan visual awal penceritaan sesuatu animasi, gambar bergerak, grafik bergerak, media interaktif atau urutan lukisan. Papan cerita ini biasanya disertakan dengan arahan dan dialog, bagi menunjukkan perancangan keseluruhan tangkapan adegan untuk produksi filem, video, televisyen atau iklan.
CD interactive (CD-I)interaktif CDTeknologi MaklumatTiadaFormat cakera padat yang dibangunkan oleh Philips dan Sony yang boleh menyimpan data, audio, video pegun dan grafik animasi. Format ini boleh menampung sehingga 144 minit stereo kualiti-CD, 9.5 jam stereo kualiti-radio-AM, atau 19 jam audio monofonik. Cakera CD-I perlu dimainkan pada pemacu/pemain CD-I yang kebiasaannya disambung kepada set televisyen.
digital media designerpereka bentuk media digitalTeknologi Maklumate-PembelajaranSeseorang yang menggunakan media bersepadu untuk menyampaikan mesej, maklumat dan hiburan bagi tujuan pendidikan khususnya, dengan mengamalkan kemahiran menghasilkan animasi (2-D atau 3-D), video, laman web dan grafik. Mereka diperlukan dalam pembangunan kandungan e-pembelajaran khususnya untuk memenuhi keperluan jati digital.
content chunkingpengetulan kandunganTeknologi Maklumate-PembelajaranStrategi membahagi kandungan pembelajaran kepada butiran lengkap yang mudah diurus, difahami dan diingati. Dalam konteks e-pembelajaran, pengetulan kandungan boleh berbentuk video pendek, infografik, audio, animasi dan sebagainya.
digital storytellingpenceritaan digitalTeknologi Maklumate-PembelajaranKaedah penyampaian kandungan sesuatu tajuk yang menggabungkan video, foto dan grafik digital dengan kaedah penceritaan. Video pendek berdurasi dua ke tiga minit yang mengandungi unsur visual, audio, bunyi, animasi dan suara latar berdasarkan skrip bagi mencipta cerita digital yang menarik. Kaedah penceritaan digital ini boleh diintegrasikan ke dalam pelbagai aktiviti e-pembelajaran.
digital learning objectsobjek pembelajaran digitalTeknologi Maklumate-PembelajaranSumber multimedia pembelajaran yang kecil, modular dan diskret serta boleh digunakan atau diguna semula dalam penyampaian pengajaran terutamanya dalam persekitaran digital. Biasanya, objek pembelajaran digital lengkap dengan hasil pembelajaran, kandungan pelajaran, aktiviti dan pentaksiran. Objek pembelajaran digital boleh berbentuk video, animasi, kuiz, artikel, imej, klip audio atau mana-mana gabungan tersebut.

Kembali ke atas