Mear criterion II | kriteria Mear II | Kejuruteraan | Kejuruteraan Kimia | Kriteria yang menyatakan bahawa suhu larutan bahan tindak balas pukal akan menyerupai suhu pada permukaan luar zarahan mangkin jika (-DHR) (-rA) rB r E/h T2 R < 0.15, dengan -DHR = haba tindak balas, -rA = kadar tindak balas, rB = ketumpatan pukal mangkin, r = jejari mangkin, E = tenaga pengaktifan, T = suhu, R = pemalar gas semesta, h = pemalar pemindahan haba. |
ethical theory | teori etika | Pentadbiran | Pentadbiran Awam | Prinsip yang biasanya dibahagikan kepada empat aliran pemikiran iaitu (i) teori empirikal yang menegaskan bahawa etika lahir melalui pengalaman keinsanan dan dizahirkan melalui persetujuan bersama (ii) teori rasional yang menyatakan bahawa masyarakat menentukan sesuatu kebaikan atau keburukan itu berasaskan kemunasabahan (sebab musabab) (iii) teori intuitif menegaskan bahawa manusia secara fitrahnya memiliki dan memahami apa yang baik dan apa yang buruk (iv) teori wahyu (tanzil) yang menegaskan bahawa penentuan baik dan buruk adalah berasaskan kepada prinsip ketuhanan. |
administrative Platonism | faham pentadbiran Plato | Pentadbiran | Pentadbiran Awam | Paradigma yang mempercayai bahawa pentadbiran awam seharusnya menekankan piawai etika yang tinggi sebagai mengimbangi kuasa birokratik. Paradigma ini dipelopori oleh Paul Appleby. Beliau menggariskan lima prinsip moral pentadbir awam iaitu, (i) memiliki perasaan bertanggungjawab (ii) kemahiran berkomunikasi dan mentadbir sumber manusia (iii) berkeupayaan untuk memantap dan menggemblengkan sumber institusi (iv) bersedia untuk menghadapi sebarang masalah serta bekerja dengan pihak lain sebagai satu pasukan dan (v) mempunyai keyakinan yang tinggi bagi memperkenalkan idea baru. Paradigma ini juga menekankan bahawa pentadbir yang berwibawa jarang menggunakan kuasa birokrasi secara tegar sebagai jalan keluar bagi menyelesaikan sesuatu masalah. |
law of motion | hukum gerakan | Matematik | Tiada | Hukum yang merujuk tiga hukum gerakan Newton yang menegaskan bahawa: i. Setiap jasad kekal dalam keadaannya yang tenat dalam keadaannya yang bergerak secara sekata dalam garis yang lurus, melainkan jika dipaksa menukarkan keadaan itu oleh daya yang dikenakan terhadapnya. ii. Pecutan adalah berkadar langsung dengan daya tetapi berkadar songsang dengan jisim jasad, dan berlaku dalam arah garis lurus daya tindak. iii. Kepada setiap tindakan sentiasa terdapat tindak balas yang sama tetapi berlawanan. |
comparative public administration | pentadbiran awam perbandingan | Pentadbiran | Pentadbiran Awam | Pendekatan silang budaya bagi pengajian pentadbiran awam. Pendekatan ini menegaskan lima perkara penting iaitu (i) pembinaan teori (ii) gesaan bagi aplikasi praktikal (iii) sumbangan sampingan yang lain bagi memperluaskan bidang pentadbiran perbandingan (iv) kepentingan penyelidik terlatih dalam undang-undang pentadbiran tradisional dan (v) analisis bandingan masalah yang sedang berlaku. Prinsip utama kepada pendekatan ini ialah ‘pengetahuan untuk pengetahuan’. Pendekatan ini menolak teori pentadbiran awam Amerika Syarikat yang berasaskan “prinsip ialah prinsip”. Ini kerana pendekatan tersebut mengandaikan bahawa pengaruh budaya tidak memberikan sebarang kesan kepada hal ehwal pentadbiran. |
dichotomy of politics and administration | dikotomi politik-pentadbiran | Pentadbiran | Pentadbiran Awam | Satu pembahagian yang menjelaskan bidang kuasa di antara pentadbiran dengan politik. Pentadbiran lebih kepada pengurusan hendaklah berasingan dengan politik yang berkait rapat dengan pembuatan dasar atau polisi. Politik pada asasnya merupakan kegiatan yang berkaitan dengan parti politik, kuasa politik dan bagaimana menggunakan kuasa itu. Pentadbiran pula merupakan perjalanan kerajaan sehari-hari dan berkaitan dengan keamanan supaya negara tidak huru-hara. Jelasnya bahawa pentadbiran memelihara keadaan semasa dan tidak ada kaitan secara langsung dengan parti. Politik berkait rapat dengan pembuatan dasar manakala pentadbiran adalah berkaitan dengan segala pelaksanaan dasar atau polisi serta mengenakan batasan-batasan tertentu terhadap setiap pelaksanaan tersebut. Pengasingan politik daripada pentadbiran mempunyai dua andaian dasar iaitu, (i) Politik boleh dipisahkan daripada pentadbiran, dan (ii) Pentadbiran boleh dikembangkan menurut garis-garis saintifik. |