Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : (déndang) nyanyian (lagu yg di­nya­nyikan) utk bersuka-suka atau meng­hiburkan hati; dgn ~ ki dgn mudah sahaja; berdendang, berdendang-dendang ber-nyanyi (berlagukan) dendang, bernyanyi (-nya­nyi) utk bersenang-senang hati: mereka terus ~ dan berpantun; orang ~ di pentasnya, orang beraja di hatinya prb tiap-tiap orang berkuasa di tempat masing-masing; sambil ~ biduk hilir prb membuat dua tiga pekerjaan dgn sekali gus; mendendangkan menyanyikan dendang (utk bersuka-suka hati), menyanyikan (lagu yg menghiburkan): suara burung hantu ber­sahut-sahutan di tengah rimba ~ lagu disahuti dgn suara pungguk yg lanjut sayu; kedengaran di radio, biduan P. Ramlee sedang ~ lagu “Merak Kayangan”; dendangan (lagu dsb) yg didendangkan oleh seseorang: lagu merdu ~ biduanita Saloma. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : sj burung, gagak, Corvus mac­rorhynchos; ~ laut sj burung, Sula leucogaster; burung ~ air = ~ laut sj burung, kosa, Phalcrocorax carbo; ~ (meng)gonggong telur prb pe­rem­puan hodoh berpakaian cantik; dan­dang III. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : 1. sj kumbang yg hitam, Cantharis hirsticornis; 2. sj kumbang yg perang kemerah-merahan, Illectica testaceae. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : ® dandang II. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : /déndang/ nyanyian tanda gembira atau utk bersuka-suka (menghibur hati). berdendang bernyanyi atau berlagu dendang; bernyanyi utk menghibur hati: Mereka ~ di majlis perkahwinan itu. mendendangkan 1 menyanyikan (lagu): ~ lagu merdu. 2 menyanyikan dendang (utk menghibur hati): Dia selalu ~ anaknya sebelum tidur. dendangan (lagu dll) yg didendangkan: Lagu itu tadi ialah ~ biduan Ahmad Jais. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata dendang

Peribahasa

Bagai timun dendang: di luar merah di dalam pahit.

Bermaksud :

Mulut manis hati busuk.

 

Lihat selanjutnya...(3)


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
rhapsodedendang epikKesusasteraanTiadaDi zaman Yunani tua, dendang epik bersifat penglipur lara. Pengarang dan penggubah dendang epik tidak akan bergerak dari satu tempat ke satu tempat untuk mengucapkan puisi epik.
jingledendangKomunikasiKorporatLihat iklan irama.
cormorantburung dendang airGeografiTiadaTiada
raven's cucumber (Passiflora foetida)letup-letup;; timun dendang (Passiflora foetida)PertanianTiadaTiada
Passiflora foetidaletup-letupHerbaBotani dan BioteknologiTumbuhan herba kecil dalam famili Passifloraceae dan dikenali juga sebagai timun dendang. Tumbuhan ini hidup liar secara menjalar atau memanjat pokok lain di tanah terbiar atau belukar. Batangnya kecil berbulu dan mempunyai sulur paut. Daunnya nipis, berbulu dan bercuping tiga serta berbau kuat apabila diramas. Bunganya agak besar, berwarna putih berbelang ungu. Buahnya yang bulat dan kecil dibaluti kaliks berbulu. Buah muda berwarna hijau dan bertukar kuning apabila masak. Daunnya digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat kegatalan kulit. Tumbuhan ini mengandungi asid hidrosianik. Buah yang muda agak beracun, manakala buah yang masak berasa manis dan boleh dimakan.
video news release (VNR)siaran berita videoKomunikasiKorporatBahan penerbitan yang dihasilkan menggunakan pita video oleh pihak pengiklan untuk menyebarkan maklumat perhubungan awam melalui media elektronik. Maklumat ini boleh dalam bentuk rencana, siaran berita, dendang, dan laporan peristiwa yang berlaku dalam sesebuah organisasi. Maklumat ini biasanya telah disunting dan dihasilkan dalam bentuk penerbitan lengkap yang tersedia untuk disiarkan. Status siaran berita video ini sama dengan siaran akhbar untuk media cetak.
musical commercialiklan iramaKomunikasiKorporatSalah satu kaedah mempersembahkan mesej pengiklanan dengan mengguna - kan irama dan lagu. Melalui kaedah ini, mesej dipersembahkan dengan iringan muzik yang dicipta khas untuk membawa mesej yang disampaikan. Terdapat dua cara utama iklan ini dihasilkan. Pertama, keseluruhan iklan dipersembahkan sepenuhnya dalam bentuk muzik dan setiap perkataan yang digunakan memberikan makna yang berkaitan dengan barangan atau perkhidmatan. Kedua, iklan yang disampaikan dengan pendekatan persembahan yang pelbagai, iaitu gabungan antara muzik bermesej dengan dialog atau maklumat mengenai barangan dan perkhidmatan yang dipersembahkan oleh perawi. Iklan ini berfungsi untuk menarik perhatian khalayak kepada mesej barangan atau perkhidmatan terutamanya kanak-kanak. Iklan ini boleh disiarkan melalui media elektronik atau secara audio yang disampaikan melalui pembesar suara seperti penjual aiskrim. Sinonim dendang.
public service announcementpengumuman khidmat awamKomunikasiKorporatMesej ringkas yang dihasilkan dalam bentuk filem, video atau audio untuk siaran radio, televisyen dan filem. Mesej pengumuman khidmat awam mengandungi maklumat yang bertujuan untuk memberikan perkhidmatan maklumat, nasihat, penjelasan, dan peringatan mengenai sesuatu yang memberikan kepentingan kepada khalayak. Sumber maklumat ini biasanya disediakan oleh pihak bertanggungjawab yang mempunyai urusan dengan aktiviti masyarakat, seperti agensi kesihatan, pendidikan, keselamatan, dan penyelia kemudahan awam. Mesej biasanya ringkas dan bersifat langsung supaya mudah difahami. Sumber mesej juga dicatatkan supaya maklumat lebih berwibawa. Mesej dibentuk dan disediakan secara kreatif dalam bentuk audiovisual untuk televisyen, dan audio untuk siaran radio. Adakalanya persembahan mesej disokong dalam bentuk dramatik, penyataan langsung, atau dendang. Pengumuman khidmat awam di televisyen boleh juga disiarkan secara gerak lintang, sama ada di bahagian bawah atau di atas skrin, atau di sudut tertentu di skrin berkenaan
recognition testuji kenalKomunikasiKorporatKaedah penyelidikan dalam bidang pengiklanan yang bertujuan untuk mengenal pasti sejauh mana seseorang penonton televisyen , pendengar radio, atau pembaca akhbar mengenali atau bertindak balas terhadap sesuatu iklan yang pernah disiarkan. Uji kenal juga bertujuan untuk mengukur tahap penerimaan khalayak terhadap sesuatu iklan. Kaedah ini boleh bersifat percubaan penuh dan percubaan separa. Kajian ini biasanya dilakukan oleh syarikat atau badan penyelidikan khalayak. Penyelidikan ini dilakukan apabila terdapatnya permintaan dan keperluan daripada sesebuah syarikat. Responden kajian biasanya terdiri daripada khalayak yang terdedah kepada iklan yang disiarkan, sama ada di media massa atau papan iklan. Sesuatu iklan dianggap berjaya sekiranya dikenali oleh responden yang diuji. Tahap ujian pengenalan terhadap iklan bergantung pada unit analisis berikut, iaitu jenama, simbol, bentuk, warna, dendang, slogan, serta mesej tertentu yang hendak disampaikan. Kaedah ini diterima oleh industri pengiklanan kerana boleh men

Kembali ke atas