Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini. Sila rujuk capaian Kamus Dalam Talian ini.
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata hasilnya

Peribahasa

Asal ditugal,
     adalah benih.

Bermaksud :

Sesuatu usaha tentu ada hasilnya. tugal = melubangi tanah kebun dengan kayu akan tempat menanam benih.

 

Lihat selanjutnya...(13)


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
balanced budgetbelanjawan terimbangEkonomiTiadaBelanjawan kerajaan yang jumlah hasilnya sama dengan jumlah perbelanjaannya bagi sesuatu jangka masa biasanya bagi satu tahun fiskal. Keadaan ini merupakan suatu yang unggul dan menjadi asas kepada dasar fiskal yang teguh serta dapat mengekalkan kepercayaan perniagaan.
surplus budgetbelanjawan lebihanEkonomiTiadaDasar belanjawan kerajaan yang jumlah hasilnya melebihi jumlah perbelanjaan bagi satu tahun fiskal. Belanjawan ini mungkin dicapai dengan mengurangkan perbelanjaan kerajaan atau menaikkan cukai, atau kedua-duanya sekali.
crude fibreserat mentahHerbaTiadaBahan selular yang mengandungi selulosa dan lignin yang tahan asid dalam tumbuhan. Nilai peratusannya menunjukkan tahap ketulenan suatu ubat mentah. Biasanya bahan tumbuhan dinyahlemak dan hasilnya diabukan. Nilai serat mentah diperoleh berdasarkan peratus kehilangan berat. Contohnya had piawai serat mentah bagi bunga cengkih ialah 6.2 - 9.8% dan tangkai cengkih ialah 13.6%. Bahan mentah cengkih yang mempunyai nilai lebih tinggi daripada 9.8% mungkin dicemari tangkai cengkih. Sinonim serabut mentah.
neutralizationpeneutralanKimiaKimia AnalisisProses membentuk suatu larutan neutral melalui tindak balas di antara 1 mol ion hidrogen dengan ion hidroksida atau dalam keadaan kedua-dua ion ini dalam kadar yang sama. Hasilnya tidak semestinya garam dan air, tetapi sentiasa merupakan konjugat bes dan asid bergantung kepada jenis asid dan bes yang digunakan.
dialogismdialogimeKesusasteraanTiadaKeadaan dalam novel yang memerihalkan kewujudan suara yang mencabar kuasa dominan, dan menentang pandangan penulis sendiri. Keadaan ini timbul apabila penulis seolah-olah enggan menguasai atau menyatukan pelbagai sudut pandangannya sendiri. Teknik yang membenarkan kehadiran pelbagai suara ini akan mengizinkan watak, seolah-olah bebas bersuara, dan hasilnya akan tercetus pelbagai pendapat dan suara (polifoni) dalam novel tersebut. Keadaan dialogik ini berbeza dengan keadaan monologik, iaitu suara dan sudut pandangan penulis menjadi dominan, dan watak dalam cerita berperanan semata-mata sebagai saluran pendapat penciptanya. Dialogisme dicipta oleh pengkritik Russia, M.M. bakhtin (1895 � 1975). Lihat juga polifoni.
neutralneutralSains PolitikPolitik PerbandinganDasar tidak memihak kepada mana-mana individu, kelompok, pertubuhan atau negara yang sedang bersaing dengan pihak lain. Konsep ini selalu digunakan untuk merujuk persaingan antara blok timur dan barat dalam era Perang Dingin apabila sebilangan negara sedang membangun mengisytiharkan bahawa mereka tidak memihak kepada blok timur atau barat. Dasar tidak memihak mula dikemukakan oleh Tito (Yugoslavia), Soekarno (Indonesia) dan Nkrumah (Ghana) semasa persidangan awal Pergerakan Negara Tidak Berpihak. Hasilnya, kumpulan negara ini menubuhkan pergerakan yang tidak terikat dengan mana-mana pihak yang digelar sebagai Pergerakan Negara Berkecuali (NAM).
press freedomkebebasan akhbarSains PolitikPolitik PerbandinganKebebasan untuk menyiarkan dan mengulas berita tanpa sekatan pihak berkuasa khususnya pemerintah. Kebebasan ini termasuk menyampaikan apa sahaja berita sama ada yang sensitif atau tidak disenangi oleh pihak berkuasa. Dalam kebebasan ini, akhbar tidak menghadapi masalah tapisan dan tidak tertekan untuk menyiarkan berita yang menyebelahi pihak tertentu. Kebebasan ini juga memberi ruang kepada akhbar untuk melakukan penyelidikan atau penyiasatan yang hasilnya diterbitkan dalam rencana atau bersifat analisis seperti laporan penyiasatan. Contohnya, akhbar di Perancis yang bebas menyiarkan pelbagai berita sama ada yang menyokong atau mengkritik pemerintah.
swelling indexindeks mengembungHerbaTiadaNilai kemampuan satu gram bahan herba mengembung dalam suatu isi padu (mililiter) larutan akues selepas 4 jam. Nilai ini merupakan ukuran kandungan musilaj, gam, pektin atau hemiselulosa dan bahan yang boleh mengembung dalam herba bagi menentukan kualiti bahan mentah. Kaedah yang biasa digunakan adalah dengan menggoncangkan satu gram bahan herba dalam satu mililiter campuran air-etanol (1:25) setiap sepuluh minit selama satu jam dan hasilnya diukur selepas 4 jam. Contohnya, had piawai indeks mengembung bagi agar ialah � ? 10.
hydroxyl valuenilai hidroksilHerbaTiadaNombor yang menyatakan jumlah dalam miligram kalium hidroksida yang perlu untuk meneutralkan gabungan asid terhasil bagi satu gram bahan herba. Nilai ini merupakan ukuran kandungan kumpulan hidroksil bebas yang terhasil daripada penghasilan dalam minyak, lemak dan lilin daripada bahan mentah dan sediaan herba. Sejumlah berat bahan herba dihasilkan dengan larutan asetik anhidrida dan hasilnya dititrat dengan kalium hidroksida beretanol menggunakan fenolftalein sebagai indikator. Nilai hidroksil diperoleh daripada ungkapan a + 28.05x/w, iaitu a ialah nilai asid, x ialah perbezaan isi padu kalium hidroksida beretanol bagi pentitratan antara bahan herba dan blank, dan w ialah berat asal bahan herba. Contohnya, British Pharmacopoeia mengehadkan nilai hidroksil piawai bagi minyak kastor dara minimum 150 dan lemak bulu terhidrogen di antara 140 -180. Lihat nilai asid.
impresionismimpresionismeKesusasteraanTiadaGaya penulisan sastera atau persepsi penulis yang dipaparkan dengan jelas pada plot dan watak dalam cerita. Gaya ini mula mendapat perhatian dan berpengaruh pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20. Setiap lakaran penulis dibuat dengan terperinci, terutamanya apabila penulis ingin menggambarkan sesuatu watak di sesuatu tempat dan masa. Lakaran terperinci ini amat berbeza berbanding dengan gambaran objektif seseorang pemerhti yang kurang berminat dengan apa yang sedang berlaku di sekelilingnya. Impresionisme dipinjamkan daripada dunia seni lukisan yang merujuk kepada suatu gaya melukis yang mula berpengaruh di Perancis pada pertengahan abad ke-19. Antara pelukis Barat yang terkenal mengamalkan gaya ini ialah Edouard Manet, Claude Monet, Edgar Degas dan Pierre Auguste Renoir. Ciri ketara dalam lukisan mereka ialah gaya mewujudkan sesuatu kesan ke atas benda lain, seperti memberikan penekanan kepada kesan cahaya ke atas objek yang dilukis. Hasilnya ialah suatu seni lukisan yang amat berbeza daripada lukisan yang dibuat dari sudut pandangan yang objektif. Fiksyen impresionistik bermula sebagai reaksi segolongan penulis ke atas gambaran kaku dan objektif dalam karya penulis naturalistik. Penekanan penulis naturalistik adalah melaui gambaran pengalaman yang dilalui oleh ahli masyarakat yang dilihat dari sudut yang objektif dan bukannya pengalaman individu yang lebih subjektif. Gaya impresionistik membebaskan penulis untuk membuat suatu gambaran terperinci terhadap watak dalam cerita sehingga berupaya memberikan penelitian mengenai pembentukan psikologi watak tersebut. Penulis Barat yang terkenal menggunakan gaya impresionistik ialah Joseph Conrad, Henry James dan Virginia Woolf.

Kembali ke atas