Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ke.ha.ru.man] | کهارومن

Definisi : 1. perihal harum, kewangian: tabur­kan bunga melur di tempat tidur supaya suami menikmati ~ baunya; 2. ke­masyhuran, kebaikan nama; (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ke.ha.ru.man] | کهارومن

Definisi : 1 sifat atau keadaan harum; kewangian. 2 ki keadaan masyhur; kemasyhuran; kebaikan nama. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
harum (adjektif)
1. Dalam konteks bau
bersinonim dengan wangi, sedap, nyaman, semerbak, enak, raksi, resi,

2. Dalam konteks nama
bersinonim dengan termasyhur, terkenal, baik, dipuji, naik, terangkat,

Kata Terbitan : mengharum, mengharumkan, harum-haruman, keharuman,


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
clichekliseKesusasteraanTiadaUngkapan yang terlalu kerap dipakai sehingga menjadi lapuk dan mebosankan. Contohnya, cinti itu buta, berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir, dan kaum yang lemah. Penggunaan frasa dalam bahasa asing bertujuan untuk menunjuk-nunjuk seperti terra firma, modus operandi, prima facie dan tabula rasa. Walau bagaimanapun, klise kadangkala digunakan untuk memberikan makna baharu. Contohnya, bunga mawar biasanya membawa konotasi kecantikan, keharuman dan kemurnian, tetapi dalam konteks pemaknaan baharu, mawar merujuk kepada kerapuhan, kesementaraan dan bersifat tipu daya. Penggunaan klise boleh mencerminkan prasangka pembacanya. Sesetengah pengarang menggunakan klise untuk mempersendakan pembaca tersebut. Contohnya, penggunaan ungkapan �kaum yang lemah� oleh lelaki mencerminkan prasangkanya terhadap kelemahan wanita. Klise ini digunakan semula melalui parodi, iaitu lelaki itu sendiri sebagai kaum yang lemah.
unique selling propositionsaranan jualan unitKomunikasiKorporatKaedah pemujukan mesej yang unik dalam pengiklanan. Melalui kaedah ini, mesej barangan atau perkhidmatan yang diperagakan perlu memiliki ciri eksklusif dan boleh menggambarkan pulangan faedah yang menarik serta istimewa, yang tidak didapati sebelum ini. Faedah tersebut biasanya berbeza dengan barangan atau perkhidmatan lain kerana kepentingannya kepada khalayak sasaran. Dalam pengiklanan, seseorang pengarah kreatif perlu bertanggungjawab memilih pendekatan persembahan iklan yang mempunyai ciri tersebut bagi memastikan peringkat keberkesanan penyampaian mesej yang tinggi. Keunikan inilah yang menjadi tema mesej sesuatu iklan. Contohnya, syampu jenis A mempunyai ciri keistimewaan yang sama dengan syampu jenis B. Walau bagaimanapun, pengiklan akan menggunakan kaedah saranan jualan unik bagi menonjolkan keistimewaan syampu jenis A dari segi keharumannya yang kekal lebih lama berbanding syampu lain di pasaran. Oleh itu, keistimewaan keharuman yang terdapat pada syampu jenis A dianggap sebagai sesuatu yang eksklusif dan unik.

Kembali ke atas