Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ke.te.ka.lan] | کتکلن

Definisi : keadaan tekal, konsistensi: ~ tiga ilmu yg sudah ada penting utk menentukan penerimaan mendidik generasi muda. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[ke.te.ka.lan] | کتکلن

Definisi : keadaan atau hal tekal. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata ketekalan


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
reliabilitykebolehpercayaanFarmasiTiadaMerujuk kepada tahap ketekalan penilaian sesuatu ukuran. Ketekalan dan kestabilan.
internal consistencyketekalan dalamanPendidikanTiadaKetekalan siri soalan dalam menguji kebolehan atau kemahiran yang dijangkakan pada pelajar.
loose (consistency)gegai (ketekalan)PertanianTiadaKetekalan tanah bagi tanah lembap atau tanah kering dengan keadaan butiran tanah yang sangat mudah pecah apabila dipegang.
firm (consistency)teguh (ketekalan)PertanianTiadaKetekalan sesuatu tanah lembap yang nampak sukar untuk dipecahkan, tetapi boleh dipecahkan dengan picitan antara ibu jari dan jari telunjuk.
consistency rationisbah ketekalanPentadbiranTiadaUkuran ketekalan pembuat keputusan dalam menentukan matriks perbandingan berpasangan dalam proses hierarki analitik.
Cronbach alpha coefficientpekali alfa CronbachPendidikanTiadaKetekalan dalaman yang mengukur tahap skor bagi setiap butiran dalam suatu instrumen itu sama ada bersetuju atau berkorelasi antara satu sama lain. Ketekalan ini amat berguna untuk skala sikap.
retentive stagetahap ketekalanKomunikasiKorporatPeringkat pengaruh sesuatu barangan dalam kalangan khalayak dalam pasaran. Pada peringkat ini, khalayak telah mengenali, menggunakan, dan mewujudkan tingkah laku menggunakan barangan secara berterusan. Tahap ini perlu dikenal pasti oleh perancang iklan sebelum sesuatu penyediaan mesej dilakukan. Sekiranya sesuatu barangan sedang berada di tahap ketekalan pengaruh, perancang strategi mesej iklan biasanya mengambil pendekatan untuk mengukuhkan kedudukan pengaruh barangan tersebut. Pada masa yang sama, perancangan berusaha untuk menarik pengguna baru terhadap barangan yang sama. Pengiklan sebolehnya cuba mengubah pilihan pengguna barangan yang sama daripada jenama yang lain untuk menggunakan jenama yang diiklankan. Di Malaysia, terdapat barangan yang dikeluarkan oleh syarikat tempatan dan antarabangsa yang telah mencapai tahap ketekalannya, seperti barangan dari Syarikat Colgate-Palmolive, Adabo, dan Nestle. Syarikat ini telah menyediakan jumlah peruntukan belanjawan yang banyak untuk meneruskan tahap ketekalannya. .
consistencyketekalanKomunikasi MassaTiadaTiada
consistencyketekalanGeologiTiadaTiada
consistenceketekalanGeologiTiadaTiada
12345678

Kembali ke atas