lagu tarik nasib | lagu tarik nasib | Kesusasteraan | Tiada | Lagu yang dinyanyikan oleh watak wanita dalam teater bangsawan ketika mengenang nasibnya yang malang. |
self-determination | penentuan nasib sendiri | Sains Politik | Politik Perbandingan | Menguruskan pentadbiran hal ehwal negara tanpa bantuan pihak lain setelah mencapai kemerdekaan. Negara ini perlu menentukan sendiri semua urusan ekonomi, sosial dan politik. Walaupun begitu, negara ini turut melakukan hubungan kerjasama atau menganggotai pelbagai organisasi antarabangsa. Contohnya, Malaysia yang telah merdeka kini telah berupaya berusaha untuk menentukan nasibnya sendiri dan tidak lagi bergantung kepada kuasa luar. |
turning point | titik perubahan | Kesusasteraan | Tiada | Detik dalam naratif atau drama apabila cerita mencapai klimaks, kemudian berubah arah dan mula menurun menuju ke bahagian akhir. Titik perubahan ini dapat dilihat, contohnya pada nasib protagonis yang bertukar daripada baik kepada buruk, atau sebaliknya. Aristotle merujuk perubahan nasib ini sebagai peripeteia. Lihat juga krisis, peripeteia, puncak. |
oracle | nujum | Kesusasteraan | Tiada | Watak Tok Nujum yang dapat meramalkan masa hadapan dalam karya sastera. Watak ini biasanya ditemui dalam karya drama. Ramalan nujum boleh mencorak nasib watak dan menggerakkan aksi dramatik. Dalam tragedi Yunani, ramalan tersebut dikenali sebagai oracle yang menjadi saluran untuk menyampaikan ramalan kepada dewa. Raja dan watak utama dalam tragedi Greek selalunya meminta nujumnya merujuk kepada Dewa Apollo untuk mengetahui nasib dan ramalan masa hadapan. |
peripeteia | peripeteia | Kesusasteraan | Tiada | Perubahan yang mendadak terhadap situasi kehidupan dan nasib sesebuah watak dalam drama. Peripeteia melibatkan kejatuhan sementara dalam komedi yang akan membawa kepada kejayaan dan kemewahan. Konsep ini pertama kali digunakan oleh Aristotle dalam karyanya berjudul The Poetics semasa beliau membincangkan tentang wira tragik dalam drama tragedi. Peripeteia berasal daripada perkataan Yunani yang bermaksud �perubahan mendadak�. Lihat juga komedi, tragedi. |
tragedy | tragedi | Kesusasteraan | Tiada | Drama yang memaparkan aksi serius yang mengakibatkan kejatuhan dan nasib malang watak protagonisnya. |
negritude | negritude | Kesusasteraan | Tiada | Gerakan yang menyuarakan wawasan para cendiakawan dan seniman kulit hitam tentang nasib dan warisan sepunya bangsa Afrika. Negritude menolak nilai kolonial dan memberontak terhadap sistem kolonialisme. Pada masa yang sama, negritude cuba memperkasakan nilai tradisional Afrika dengan mengembalikan kegemilangan masa silamnya. Dalam bidang kesusasteraan, negritude mewakili suatu bentuk estetika yang cuba mengekalkan sifat-sifat tradisi kebudayaan Afrika. Istilah ini diperkenalkan pada tahun 1930-an oleh Aim� C�saire, seorang penyajak dan dramatis dari artinique dan L�opold S�dar Senghor, seorang penyajak dan ahli politik dari Senegal. Negritude menjadi perintis kepada gerakan Black Power yang berpangkalan di Amerika pada tahun 1960-an. Lihat juga harlem renaissance. |
tragic hero | wira tragik | Kesusasteraan | Tiada | Watak protagonis dalam drama tragedi yang baik dan berubah nasib daripada bahagia kepada derita disebabkan kelemahan atau pertimbangan yang salah. |
anagnorisis | anagnorisis | Kesusasteraan | Tiada | Kesedaran seseorang watak, biasanya protagonis, mengenai sesuatu yang boleh menyebabkan perubahan kepada aksi, situasi, atau nasib watak tersebut. Contohnya, dalam drama bertajuk Oedipus Rex karya Sophocles, kesedaran berlaku apabila Oedipus mengetahui dia telah membunuh ayahnya sendiri, Laitus. Anagnorisis berasal daripada bahasa Yunani yang bermaksud �kesedaran�. |
tragi-comedy | tragi-komedi | Kesusasteraan | Tiada | Bentuk drama yang menggabungkan ciri, bentuk tragedi, dan komedi. Gabungan termasuklah unsur keterbalikan nasib protagonis daripada tragis kepada gembira. Contoh tragi-komedi ditemui dalam drama The Merchant of Venice oleh Shakespeare. |