Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[pang.gil.pang.gil] | ڤڠݢيل٢

Definisi : sj tumbuhan (pokok renek), Clerodendron paniculatum. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata panggil-panggil

Puisi
 

Beli mangkuk buat kenduri,
     Panggil lebai serta aji;
Masa berkokok sama berlari,
     Tak boleh bercampur biring bertaji.


Lihat selanjutnya...(7)

Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
product recall insuranceinsurans panggil balik keluaraninsuransTiadaInsurans yang membayar ganti rugi kepada insured ke atas kos panggil balik keluaran diketahui atau disyaki tidak sempurna.
cosmetic product recallpanggil balik produk kosmetikHerbaPeraturan dan PemasaranProses menarik balik produk kosmetik yang mempunyai kecacatan kualiti produk yang kritikal atau kesan mudarat yang dilaporkan. Prosedur tarik balik perlu mengikut peraturan yang telah ditetapkan. Contohnya, penarikan produk kosmetik yang telah dicemari racun berjadual.
callable bondbon boleh panggilinsuransTiadaBon yang boleh ditebus pada satu tarikh sebelum tarikh matangnya yang asal.
uncalled capitalmodal belum panggilPentadbiran PerniagaanTiadaTiada
uncalled capitalmodal belum panggilEkonomiTiadaTiada
uncalled capitalmodal belum panggilPentadbiran PerniagaanTiadaSebahagian daripada modal yang telah diterbitkan dan diuntukkan oleh syarikat kepada pemegang saham tetapi belum dibayar sepenuhnya.
degree of cosmetic product recalldarjah panggil balik produk kosmetikHerbaPeraturan dan PemasaranTahap pemanggilan balik produk yang diklasifikasikan mengikut keseriusan kecacatan kualiti dan/atau kejadian mudarat sesuatu produk. Menurut Garis Panduan Kawalan Produk Kosmetik di Malaysia, tahap I merujuk kepada produk yang mempunyai risiko kesihatan utama yang mungkin menyebabkan kecederaan serius atau kematian dan perlu ditarik balik dalam tempoh 24 jam. Tahap II merujuk kepada produk yang mempunyai risiko kesihatan yang kecil atau substandard, dan perlu ditarik balik dalam tempoh 72 jam. Tahap III merujuk kepada produk disebabkan masalah lain dan perlu ditarik balik dalam tempoh 30 hari atau seperti yang diarahkan.
distribution recordrekod agihanHerbaPeraturan dan PemasaranDokumen yang mengandungi maklumat nama dan alamat pengedar, nombor dan tarikh arahan serahan, tarikh serahan, nama produk dan bentuk dosnya, kuantiti, dan nombor kelompok bagi setiap produk. Rekod agihan bagi setiap kelompok produk perlu dikekalkan untuk memudahkan panggil balik kelompok tersebut.
herbal product quality complaintaduan kualiti produk herbaHerbaTiadaAduan pelanggan mengenai masalah produk akhir herba. Aduan ini timbul akibat daripada kesilapan pengilangan, kecacatan produk, kemerosotan kualiti produk dan campur palsu dalam bahan herba. Menurut Amalan Pengilangan Baik, sebarang aduan perlu direkodkan dengan lengkap. Punca sesuatu aduan perlu disiasat dan aduan tersebut diambil tindakan. Rekod aduan juga perlu dikaji semula dari semasa ke semasa. Sekiranya terdapat masalah yang berulang, pihak berkuasa perlu menarik balik produk herba tersebut dari pasaran. Sebarang aduan yang melibatkan panggil balik atau penyekatan pembekalan produk herba perlu dimaklumkan kepada pihak berkuasa perlesenan.

Kembali ke atas