director’s theatre | teater pengarah | Kesenian | Drama dan Teater | Kaedah penerbitan teater secara profesional yang membahagikan kerja mengikut kepakaran tertentu di bawah pemantauan menyeluruh pengarah eksekutif atau n i berasaska r in n teate . Pelaksanaa i teater h produks pengara kepimpinan seorang pengarah bagi setiap bidang tugas seperti pengarah lakon, pengarah kostum dan rias, pengarah set dan prop, pengarah muzik dan latar bunyi, pengarah pentas dan pengarah urusan. |
production director | pengarah pengeluaran; pengarah penerbitan | Komunikasi | Tiada | Tiada |
production director | pengarah pengeluaran; pengarah penerbitan | Kejuruteraan | Tiada | Tiada |
associate director | pengarah bersekutu | Komunikasi | Tiada | Orang yang membantu pengarah dalam semua aspek pengarahan supaya pengarah filem dapat memberi tumpuan kepada tugas utamanya iaitu mengawal aspek-aspek kreatif sesuatu penerbitan. Antara tugas pengarah bersekutu ialah membuat pecahan skrip kepada bahagian-bahagian tertentu sebelum jadual penggambaran, menjalankan kerja-kerja pentadbiran bagi pihak pengarah dan kadangkala bertanggungjawab dalam unit penggambaran serta membantu petugas-petugas penerbitan. |
alternate director | pengarah gantian | Pentadbiran | Tiada | Pengarah yang dinamakan untuk mewakili pengarah lain. |
nominee director | pengarah nomini | Pentadbiran Perniagaan | Tiada | Pengarah yang dilantik bagi mengendalikan syarikat atau individu yang berkepentingan. |
service director | pengarah perkhidmatan | Pentadbiran Perniagaan | Tiada | Pengarah syarikat yang berkhidmat dalam jawatan pengurusan atau teknikal dan memenuhi syarat-syarat lain mengikut peruntukan Akta Cukai Pendapatan. |
company director | pengarah syarikat | Pentadbiran | Tiada | Ahli lembaha pengarah syarikat yang dilantik dan diamanahkan oleh pemegang saham untuk mengendalikan sesebuah syarikat. |
assistant director | penolong pengarah | Komunikasi | Tiada | Lihat: pembantu pengarah. |
Auteur theory | teori Auteur | Komunikasi | Tiada | Teori yang memberi tumpuan kepada sudut pandangan dan pengaruh pengarah dalam pembuatan sesebuah filem. Sudut pandangan pengarah boleh diteliti daripada hasil keseluruhan filem, termasuklah kesatuan dari segi tema dan gaya. Dalam aspek ini, sumbangan penulis tidak dilihat sehebat sumbangan yang diberikan oleh pengarah, terutamanya dari segi nilai estetikanya. Teori ini telah diperkenalkan oleh Francois Truffaut dan diamalkan oleh pengkritik Perancis dalam jurnal Cahires Du Cinema pada tahun 1950-an. |