Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : 1. perihal mengetahui, apa-apa yg diketahui: kisah serong yg dilakukan oleh Datuk ini sedikit sebanyak sampai juga ke ~ orang kampung; 2. perihal tahu, kepan­dai­an, kebijakan: biasanya orang yg ada ~ dlm ilmu sains kurang pula ~nya dlm bahasa Melayu; 3. = ilmu ~ segala yg (akan) dike­tahui atau dipelajari bkn sesuatu: telah kukuasai ~ tentang falsafah dgn mudah; (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : 1 = ilmu ~ segala yg diketahui atau yg dipelajari ttg sesuatu ilmu: ~ sains. 2 keadaan mengetahui; apa-apa yg diketahui: Se­panjang ~ku, mereka belum pulang lagi. 3 hal mengetahui; kebijakan; kepandaian: ~nya dlm lapangan politik tanah air sungguh luas. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
tahu (kata kerja)
1. Bersinonim dengan maklum: faham, mengerti, mengetahui, sedar, mengakui, enga,
Berantonim dengan jahil

2. Bersinonim dengan kenal: cam, ingat, mengenal pasti,

3. Bersinonim dengan mengambil peduli: mempedulikan, mengendahkan, menghiraukan, mengambil hirau, mengacuhkan, mengambil berat, mengambil tahu, mengambil pusing,
Berantonim dengan membiarkan

Kata Terbitan : tahu-tahu, mengetahui, ketahuan, berketahuan, pengetahuan, berpengetahuan,

Peribahasa

Sukakan kemenyan,
     dibakar.

Bermaksud :

Sukakan pengetahuan yang baik hendaklah disebarkan seluas-luasnya.

 

Lihat selanjutnya...(20)


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (TPACK)Teknologi Maklumate-PembelajaranSatu kerangka kerja yang menunjukkan tiga (3) pengetahuan persilangan tabii yang perlu dikuasai oleh seseorang pengajar bagi mencapai pengajaran yang berkesan. TPACK terbentuk hasil daripada persilangan tiga (3) pengetahuan, iaitu pengetahuan teknologi (TK), pengetahuan pedadogi (PK) dan pengetahuan kandungan (CK). Selain itu, terdapat terbitan tiga (3) pengetahuan persilangan, iaitu pengetahuan teknologi pedadogi (TPK), pengetahuan teknologi kandungan (TCK), pengetahuan pedagogi kandungan (PCK).
declarative knowledgepengetahuan penyataanSains SukanBiomekanikPengetahuan mengenai butir-butir yang mencirikan sesuatu maklumat. Contohnya, undang-undang permainan ragbi akan memperincikan cara permainan ini dilakukan.
knowledge deficitkurang pengetahuanKejururawatanTiadaKekurangan kefahaman tentang sesuatu ilmu, contohnya pesakit kurang pengetahuan tentang penyakit diabetes.
eschatologyeskatologiKesusasteraanTiadaCabang ilmu pengetahuan yang berhubung kait dengan keagamaan khususnya tentang hari kiamat, kehidupan selepas mati atau hari pembalasan. Pengetahuan tentang kiamat dan kehidupan alam akhirat merupakan salah satu aspek penting dalam ajaran kebanyakan agama di dunia dengan doktrin yang tertentu. Keterangan tentang alam akhirat telah menarik minat pengarang kitab kesusasteraan untuk digarap ke dalam bentuk yang lebih kreatif. Tradisi ke - susasteraan Arab-Islam menyaksikan kemunculan banyak kitab sastera yang membicarakan unsur eskatologi. Antara yang terkenal ialah Kitab Haqa�iq wa al-Daqa�iq karangan Abu Layth Samarqandi. Sastera eskatologi berperanan besar dalam mengingatkan manusia tentang alam pembalasan di akhirat. Justeru, karya sebegini mendorong manusia melakukan kebaikan dan menghindari kejahatan. Dalam kesusasteraan Melayu, kisah tentang alam akhirat (dalam kubur, syurga, neraka) banyak ditemui dalam karya saduran daripada kesusasteraan Islam seperti Hikayat Nabi Muhammad Mikraj. Dalam hikayat tersebut, diceritakan bahawa Nabi telah menyaksikan pelbagai diceritakan bahawa Nabi telah menyaksikan pelbagai diceritakan bahawa Nabi telah menyaksikan pelbagai pembalasan syurga dan neraka yang diterima oleh manusia berdasarkan perbuatan mereka semasa hidup di dunia.
authentic assessmentpentaksiran autentikTeknologi Maklumate-PembelajaranPenilaian pengetahuan atau penglibatan pelajar dalam konteks yang mendekati dunia sebenar atau kehidupan nyata sedekat mungkin. Pentaksiran autentik meliputi pelbagai aspek yang merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran dan simulasi terhadap situasi dunia sebenar.
connectivismkonektivismeTeknologi Maklumate-PembelajaranTeori pembelajaran era digital yang berasaskan idea bahawa pengetahuan adalah terangkai. Pembelajaran berlaku semasa individu saling berhubung antara satu sama lain dan berkongsi maklumat untuk mengembangkan dan mencipta pengetahuan yang bersepadu. Pembelajaran bukan sahaja berlaku dalam diri individu bahkan dalam keseluruhan rangkaian. Pembelajaran boleh berpunca daripada pelbagai sumber komuniti termasuklah sumber bukan manusia seperti rangkaian pangkalan data. Teori ini bermodelkan pembelajaran terangkai dan menjadi signifikan akibat daripada kemajuan teknologi Web 2.0.
constructivistkonstruktivisTeknologi Maklumate-PembelajaranSeseorang pengamal dan pendukung pendekatan pembelajaran berasaskan teori konstruktivisme, iaitu pelajar perlu membina kefahaman sendiri mengenai dunia persekitaran mereka. Konstruktivis sentiasa menggalakkan pelajar membuat refleksi dan membawa pengalaman lalu kepada situasi baharu dan pengetahuan baharu dibina daripada pengetahuan sedia ada.
cognitive flexibilitykeluwesan kognitifTeknologi Maklumate-PembelajaranKebolehan secara spontan bagi menstruktur semula pengetahuan seseorang untuk bertindak balas kepada perubahan situasi atau permintaan yang radikal. Dalam persekitaran e-pembelajaran, strategi pengajaran ditumpukan kepada persembahan maklumat daripada pelbagai perspektif yang saling berkait, serta penggunaan kajian kes yang mewakili kepelbagaian contoh bagi pembinaan pengetahuan.
posologyposologiHerbaTiadaPengetahuan tentang jumlah atau kuantiti dos bahan herba yang digunakan dalam perubatan. Penggunaan bahan herba melebihi dos yang ditetapkan boleh menyebabkan mudarat atau kesan sampingan. Contohnya, dos maksimum 12 g daun kering misai kucing digunakan dalam satu hari.
assessment literacyliterasi pentaksiranPendidikanTiadaPengetahuan asas dan prinsip amalan pentaksiran termasuklah istilah, perkembangan dan penggunaan teknik serta kaedah pentaksiran.
123456789

Kembali ke atas