Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[pe.nyan.dang] | ڤڽاندڠ

Definisi : 1. orang yg menyandang se-suatu (di bahu); 2. orang yg menyandang (memikul, memanggul); 3. orang yg menyan-dang (sesuatu jawatan dsb). (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pe.nyan.dang] | ڤڽاندڠ

Definisi : 1 orang yg menyandang sesuatu di bahu. 2 orang yg memegang sesuatu pekerjaan, pangkat dsb. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
sandang
Kata Terbitan : menyandang, penyandang,


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
successionpenggantianSains PolitikPolitik PerbandinganSusunan penggantian penyandang sesuatu tugas, pangkat, jawatan atau pemilikan harta. Ia juga merupakan hak kepada seseorang yang bakal menyandang sesuatu jawatan atau pangkat tersebut. Perubahan penyandang akan berlaku secara aman dan mengikut proses yang telah menjadi tradisi atau mengikut perlembagaan. Penggantian ini boleh berasaskan keturunan, merit, sokongan orang ramai atau melalui kekuatan ekonomi. Contohnya, sejak merdeka hingga kini, penggantian Perdana Menteri di Malaysia berIaku dalam aman tanpa sebarang rampasan kuasa.
incumbentpenyandang jawatanSains PolitikPolitik PerbandinganTiada
personal to holderkhas untuk penyandangPentadbiranTiadaTiada
account directorpengarah pelangganKomunikasiKorporatJawatan dalam syarikat pengiklanan dan syarikat perhubungan awam. Fungsi jawatan ini adalah untuk menguruskan semua perkhidmatan yang diberikan oleh agensi pengiklanan atau syarikat perhubungan awam yang berkaitan dengan pelanggan. Dalam syarikat pengiklanan, seseorang pengarah pelanggan dipertanggungjawabkan kepada beberapa klien dan beliau perlu memastikan semua aktiviti pengiklanan dipantau dari peringkat awal pengurusan sesuatu iklan hingga ke peringkat akhir pengiklanan, khususnya hal ehwal kewangan, mutu pengiklanan, dan keberkesanan sesuatu iklan. Dalam perhubungan awam, pengarah pelanggan bertanggungjawab memantau segala projek perundingan perhubungan awam yang diberikan kepada klien dari peringkat awal hingga akhir. Bagi sebuah syarikat pengiklanan atau perhubungan awam yang diberikan kepada klien dari peringkat awal hingga akhir. Bagi sebuah syarikat pengiklanan atau perhubungan awam yang besar, terdapat lebih daripada satu jawatan pengarah pelanggan. Setiap penyandang jawatan mempunyai kepakaran da

Kembali ke atas