synesthesia | sinestesia | Perubatan | Psikiatri | Persepsi sekunder yang berpunca daripada persepsi primer. Contohnya, halusinasi pendengaran berpunca daripada halusinasi penglihatan. |
direct perception | persepsi langsung | Sains Sukan | Biomekanik | Konsep kawalan motor yang mengemukakan pendekatan bahawa sistem persepsi memantau dan menentukan rangsangan yang relevan sahaja akan diproses oleh sistem motor biologi. |
indirect perception | persepsi tak langsung | Sains Sukan | Biomekanik | Konsep kawalan motor yang menyatakan bahawa proses persepsi mula berlaku setelah semua rangsangan diterima oleh otak. |
anagogic vision | visi anagogik | Kesusasteraan | Tiada | Persepsi berlapis yang digunakan oleh pengarang untuk menyatakan fikiran dan perasaannya pada paras yang pelbagai dan serentak. Persepsi atau pentafsiran mendedahkan makna yang tertinggi, iaitu makna rohaniah atau mistik di sebalik teks. Menurut Flannery O�Connor, visi anagogik merupakan suatu visi yang harus dimiliki atau dibina oleh pengarang untuk menambah makna teksnya. Menurut O. Connor, visi inilah yang dapat memperlihatkan pelbagai paras realiti dalam suatu imej atau situasi. |
perception | persepsi | Perancangan dan Pembangunan Bandar | Tiada | Proses mengatur dan memberikan pengertian kepada pengalaman. Peringkat kognitif terhadap persekitaran. |
perception | persepsi | Kejururawatan | Tiada | Proses menerima dan mentafsir maklumat berkenaan dunia dalam otak. |
perceptual disturbance | gangguan persepsi | Perubatan | Psikiatri | Gangguan terhadap sebarang proses penerimaan rangsangan deria yang boleh menyebabkan ilusi dan halusinasi. |
macropsia | makropsia | Perubatan | Psikiatri | Persepsi penglihatan seseorang apabila objek kelihatan lebih besar daripada saiznya yang sebenar. |
hallucination | halusinasi | Kejururawatan | Tiada | Persepsi sensori penglihatan, pendengaran, penghiduan, rasa atau sentuhan tentang sesuatu yang tidak wujud. Keadaan ini mungkin dialami oleh pesakit mental atau kesan sampingan sesetengah ubat. |
fancy | fansi | Kesusasteraan | Tiada | Perihal daya persepsi yang melibatkan khayalan. Daya ini berbeza dengan daya imaginasi, dan tarafnya dianggap lebih rendah daripada imaginasi. Sehingga abad ke-19, khayalan dan imaginasi disamakan, tetapi pengkritik romantis seperti Samuel Coleridge dan willian Wordsworth membezakan antara kedua-duanya. Bagi mereka, khayalan itu terbatas sifatnya kerana khayalan terlalu bergantung pada proses asosiasi, sedangkan imaginasi mampu mencipta imejan baharu dan segar melalui proses penyatuan imej. Fansi penting dalam penulisan novel mistik atau cereka fantasi kanak-kanak. Lihat juga imaginasi, imejan. |