Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini. Sila rujuk capaian Kamus Dalam Talian ini.
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata pertama-tema


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
fall of mankejatuhan manusiaKesenianTiadaTema daripada kitab Injil tentang dosa pertama Adam dan Hawa yang mengakibatkan manusia dibuang ke alam baka dari syurga.
pantoumpantunKesusasteraanTiadaBentuk puisi Melayu tradisional yang ketat konvensinya. Pantun kebanyakannya terdiri daripada empat baris satu rangkap. Dua baris pertama sebagai pembayang maksud dan dua baris seterusnya sebagai maksud. Pantun yang sedemikian disebut sebagai pantun empat kerat. Terdapat juga pantun enam, lapan, sepuluh, dan dua belas kerat. Pantun terpendek ialah pantun dua kerat dengan baris pertama sebagai pembayang dan baris kedua sebagai maksud. Selain itu, terdapat juga bentuk pantun yang menarik dan disebut sebagai pantun berkait. Dalam pantun berkait, baris kedua dan keempat pada rangkap pertama menjadi baris pertama dan ketiga untuk rangkap seterusnya. Pantun berkait boleh terdiri daripada berbelas-belas rangkap dengan tema yang berurutan. Setiap rangkap pantun boleh berdiri sendiri dan mengandungi unit makna yang utuh, kecuali pantun berkait yang maknanya berkembang mengikut rangkap yang lain. Baris pantun terdiri daripada tiga atau empat patah perkataan dengan pola rimanya, a,b,a,b, dan setiap patah perkataan terdi
sonata form/sonata-allegrobentuk sonataMuzikTiada

 Bentuk muzik yang penting pada Zaman Klasik. Bentuk so­nata digunakan dalam pelbagai genre seperti sonata, muzik kamar dan simfoni.Bentuk ini biasanya dalam gerakan muzik pertama.Bentuk sonata terdiri daripada tiga bahagian, iaitu eksposisi, perkembangan dan rekapitulasi. Bahagian ekspo­sisi memperkenalkan tema primer dalam nada tonik dan tema sekunder dalam nada berkaitan. Kedua-dua tema tersebut biasanya berbeza dari segi gaya dan suasana. Bahan transisi yang melibatkan modulasi terdapat antara tema primer dengan tema sekunder. Bahagian eksposisi tamat dalam nada berkaitan seperti nada dominan major atau nada submedian minor. Bahagian perkembangan mengembangkan bahan yang terdapat dalam eksposisi. Perkembangan rnerupakan bahagi­an yang mengalami beberapa modulasi secara berturutan. Ba­hagian rekapitulasi pula mengembalikan bahan dari eksposisi dalam nada tonik. Sebuah karya dalam bentuk sonata mun

restatementpenyataan semulaMuzikTiada

 Ulangan persembahan sesuatu frasa melodi atau tema selepas penyataan pertama kali sesebuah karya muzik. Lihat juga bentuk sonata.

boriaboriaKesenianDrama dan TeaterSeni persembahan teater rakyat di Pulau Pinang yang menggunakan dua segmen persembahan. Segmen pertama bermula dengan sketsa komik, sekitar 10 hingga 15 minit berkenaan dengan isu semasa. Segmen kedua pula diikuti dengan lagu tari yang ditarikan oleh 10 hingga 12 penari di bawah pimpinan seorang tekong sebagai ketua. Dalam persembahan boria, elemen pengikat antara sketsa komik dan lagu tari ialah tema yang sama.
fairy talecerita pari-pariKesusasteraanTiadaCerita yang bersifat luar biasa, fantasi, dan penuh unsur khayalan. Tema cerita berkisar pada kekuasaan, peperangan, dan penaklukan yang melibatkan hubungan manusia dengan makhluk aneh seperti naga, hobgoblins, gergasi, ahli sihir, dan kuasa magis. Antara tokoh awal yang terkenal dalam pengumpulan cerita pari-pari ialah Grimm Brothers dari Jerman yang menghasilkan Household Tales, dan pengumpulan dilakukan antara tahun 1812-1823. Hasil usaha pengumpulan mereka kini tersebar sebagai bahan sastera kanak-kanak di seluruh dunia. Tokoh atau pengumpul cerita kanak-kanak lain yang tidak kurang pentingnya ialah Hans Christian Andersen dari Denmark. Kumpulan cerita beliau berjudul Fairy Tales pertama kali diterbitkan pada tahun 1835. Salah sebuah cerita yang terkenal ialah kisah Hansen and Gretel. Kini di Barat, cerita pari-pari terus hidup dalam koleksi sastera kanak-kanak yang mengungkapkan fantasi moden. Antara cerita yang terkenal dalam sastera Inggeris ialah Jack and the Beanstalk, Snow Whie and the Seven Dwarfs,
gurindamgurindamKesusasteraanTiadaBentuk puisi Melayu tradisional yang berangkap dengan setiap rangkapnya terdiri daripada dua baris sejajar yang berpasangan dan berirama. Panjang baris gurindam tidak tetap seperti pantun dan syair. Setiap rangkap gurindam mengandungi satu tema atau idea yang lengkap. Baris pertama mengandungi semacam soalan atau syarat dan baris kedua jawapannya. Walaupun setiap pasangan baris bersifat utuh kendiri, tetapi makna gurindam menjadi lebih sempurna apabila dikembangkan dalam rangkaian yang berikutnya. Gurindam biasanya bersifat serius, isinya mengandungi nasihat, teguran dan pengajaran yang disebut secara langsung. Contoh yang popular ialah �Gurindam Dua Belas� karya Raja Ali Haji: Apabila terpelihara mata, Sedikitlah cita-cita. Apabila terpelihara kuping, Khabar yang jahat tiadalah damping. Apabila terpelihara lidah, Nescaya dapat daripadanya faedah. Sehingga hari ini, konsep gurindam seperti yang diberi oleh Raja Ali Haji masih diguna pakai. Contoh gurindam semasa dapat dilihat dalam �Gurindam Dulu
vertical half pageseparuh halaman menegakKomunikasiKorporatRuang iklan menegak yang memenuhi separuh halaman sesuatu penerbitan bercetak. Ruang iklan ini mempunyai dua faedah utama. Pertama, kos iklan yang rendah. Kedua, cara ini boleh menarik perhatian khalayak untuk membaca bahan bertulis di sebelahnya yang secara tidak langsung akan terdedah kepada iklan berkenaan. Iklan yang memenuhi ruang ini kerap disesuaikan dengan tema rencana pada halaman tersebut dan jenis khalayak yang disasarkan. Selain boleh menjimatkan kos, iklan ini boleh meningkatkan keberkesanan penyampaian mesej. Walau bagaimana pun, kos ruang iklan ini bergantung pada jenis dan kedudukan halaman dalam sesuatu penerbitan. Lebih kerap halaman terdedah kepada pembaca maka lebih tinggi nilai kos iklan di halaman menegak tersebut..
fugafugaMuzikTiada

Karya yang bertekstur contrapunctus bagi tiga atau lebih lapis suara secara soprano, alto, tenor, dan bes. Fuga mengandungi beberapa eksposisi dan episod yang berlaku secara berselang-seli. Tekstur juga berdasarkan satu tema yang dikenali sebagai subjek atau sahutan. Penyertaan suara pertama mcmperkenalkan subjek dalam nada tonik. Manakala penyertaan suara kedua pula menyampaikan sahutan, iaitu subjek dalam nada dominan. Subjek mungkin diiringi satu melodi khas yang dikenali sebagai kaunter subjek. Bahagian yang mengandungi subjek dikenali sebagai eksposisi manakala bahagian tanpa subjek dikenali sebagai episod. Pada Zaman Barok, sebuah fuga didahului satu prelud yang berfungsi sebagai gerakan pengenalan. Contohnya, Prelude and Fugue, C major, BWV 846 daripada Das Wohltemperierte Klavier {1722) oleh J.S. Bach.


Kembali ke atas