Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[ber.je.na.ma] | برجنام

Definisi : mempunyai jenama, ada jenama­nya (bkn barang); (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata berjenama


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
generic productbarangan generikKomunikasiKorporatBarangan yang dipasarkan tanpa menonjolkan jenama. Harga barangan ini lebih murah berbanding barangan yang berjenama. Walau bagaimanapun, mutu barangan ini tidak semestinya rendah berbanding barangan berjenama. Pengedar besar biasanya mengenal pasti barangan yang terbaik dalam kalangan barangan generik ini untuk dibeli dan diletakkan jenama pengedar tersebut untuk dipasarkan. Contohnya, bahan pencuci dan barangan makanan seperti minyak masak.
brandjenamaKomunikasiKorporatNama, perkataan, simbol, reka bentuk, atau kombinasi dua atau lebih unsur tersebut yang boleh memperkenalkan sesuatu barangan daripada sesebuah syarikat yang berbeza dengan barangan pesaing. Konsep jenama bermula daripada cap atau lambang yang terdapat pada bungkusan sesuatu barangan. Apabila sesuatu barangan itu kerap digunakan dan sering diperkatakan, barangan tersebut dikatakan berjenama. Apabila sesuatu barangan itu terkenal, nilai namanya turut meningkat, pengaruhnya dalam masyarakat akan bertambah, dan turut mempengaruhi harga. Bermula dari peringkat ini, sesuatu jenama itu akan diberikan ciri yang membolehkannya diletakkan dalam kategori berjenama atau tidak berjenama. Dalam pengurusan promosi, konsep jenama atau versi jenama merupakan istilah yang digunakan oleh pihak pengurusan pengiklanan untuk memberikan makna terhadap sesuatu barangan, perkhidmatan atau organisasi dalam pengertian yang lebih luas. Sesuatu jenama barangan bukan sahaja melambangkan barangan berkenaan tetapi mewakili citra organisasi atau negara pengeluar barangan. Jenama juga kerap dikaitkan dengan budaya pengguna. Sesuatu barangan mungkin dilihat sebagai berjenama dalam sesuatu budaya tetapi tidak bagi budaya lain.
Elco connectorpenyambung ElcoKejuruteraan Kapal TerbangTiadaKerusi serlum putar tangan berjenama khusus, untuk pemasangan terminal bateri pesawat udara.
national advertising ratekadar pengiklanan kebangsaanKomunikasiKorporatJumlah bayaran ruang pengiklanan yang bertaraf kebangsaan. Jumlah bayaran ini biasanya standard dan lebih tinggi daripada bayaran ruang iklan di peringkat tempatan. Hal ini kerana ruang lingkup pengedaran iklan lebih luas dan biasanya dikaitkan dengan barangan yang lebih berjenama.
humour appealpemikat lucuKomunikasiKorporatUsaha mendapatkan perhatian khalayak terhadap sesuatu perkhidmatan atau barangan yang dipromosikan dengan menggunakan pendekatan komedi. Aspek komedi atau lucu boleh diwujudkan dalam bentuk positif dan negatif. Unsur kelucuan tersebut termasuklah kenyataan dan gelagat kehidupan sebenar yang melucukan. Aspek kelucuan ini dipaparkan dalam bentuk penulisan atau lakonan,sama ada menggunakan pelakon sebenar atau animasi. Contoh iklan lucu positif ialah iklan yang memaparkan tingkah laku kanak-kanak yang bermain tanah sehingga mencomotkan pakaian dan wajah mereka. Gelagat mereka yang takut dimarahi oleh ibu masing-masing mewujudkan rasa kelucuan dalam kalangan khalayak. Unsur positif dalam iklan ini ialah terdapatnya keriangan dan bebas dalam kalangan kanak-kanak yang sedang bermain. Contoh iklan lucu negatif pula ialah iklan yang memaparkan remaja obes menggunakan gel rambut yang tidak berjenama sehingga rambutnya menjadi tegak dan keras. Apabila menggunakan gel rambut yang diiklankan, rambut remaja kembali rapi dan kelihatan lebih tampan dan bergaya. Aspek negatif dalam iklan ini ialah terdapatnya unsur menyindir watak remaja obes.

Kembali ke atas