Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini. Sila rujuk capaian Kamus Dalam Talian ini.
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata mengajar 1


Khidmat Nasihat

SoalanJawapanJenis SoalanTarikh Soalan
salam 1Malaysia, soalan saya: adakah perkataan "masing-masing" diletakkan dalam contoh ayat berikut sesuai digunakan bagi menjelaskan hasil keputusan analisis. mohon pembetulan. tq Contoh ayat: keputusan analisis menunjukkan perbezaan min kompetensi guru antara responden guru lelaki-perempuan (2.0), guru sekolah rendah-sekolah menengah (3.0) , guru berpengalaman mengajar 1-5 tahun - guru berpengalaman 6-10 tahun (4.0). Ini menunjukkan bahawa, min kompetensi responden guru Lelaki, guru Sekolah Rendah, dan guru yang berpengalaman mengajar 6-10 tahun masing-masing lebih tinggi berbanding responden guru Perempuan, guru SM, guru berpengalaman mengajar 1 – 5 tahun.Keputusan analisis menunjukkan perbezaan yang minimum kompetensi guru antara responden guru lelaki dengan guru perempuan (2.0), antara guru sekolah rendah dengan guru sekolah menengah (3.0) , antara guru berpengalaman mengajar 1 -5 tahun dengan guru berpengalaman 6-10 tahun (4.0). Ini menunjukkan bahawa, minimum kompetensi responden guru Lelaki, guru Sekolah Rendah, dan guru yang berpengalaman mengajar 6-10 tahun masing-masing lebih tinggi berbanding responden guru Perempuan, guru SM dan guru berpengalaman mengajar 1 – 5 tahun.Tatabahasa17.08.2015
salam 1 Malaysia, soalan saya. manakah ayat yang sesuai bagi contoh berikut (no. 1 atau 2); Mohon cadangan ayat yang paling sesuai. 1. Ini menunjukkan bahawa, masing-masing guru Sekolah Menengah dan kumpulan guru yang berpengalaman mengajar lebih sebelas tahun, lebih ramai yang berkompetensi berbanding guru Sekolah Rendah dan kumpulan guru pengalaman mengajar 1 hingga 10 tahun dalam kompetensi kandungan ilmu mata pelajaran 2. Ini menunjukkan bahawa, dalam subkonstruk Kandungan Mata pelajaran, guru Sekolah Menengah dan kumpulan guru yang berpengalaman mengajar lebih sebelas tahun, masing-masing lebih ramai yang berkompetensi berbanding guru Sekolah Rendah dan kumpulan guru pengalaman mengajar 1 hingga 10 tahun. tqAyat yang kedua lebih mudah difahami dan diperbaiki menjadi, Ini menunjukkan bahawa, dalam subkonstruk Kandungan Mata pelajaran, guru Sekolah Menengah dan kumpulan guru yang berpengalaman mengajar lebih daripada sebelas tahun lebih ramai yang berkompetensi berbanding guru Sekolah Rendah dan kumpulan guru pengalaman mengajar 1 hingga 10 tahun.Tatabahasa09.08.2015
salam 1Malaysia, mohon penjelasan dan pembetulan bagi menerangkan pernyataan berikut: hasil analisis menunjukkan bahawa peratus respons bersetuju responden guru yang mempunyai pengalaman mengajar 11 – 20 tahun, lebih tinggi berbanding peratus respons responden guru yang mempunyai pengalaman mengajar 1 – 5 tahun. Manakala, peratus respons bersetuju responden guru berpengalaman mengajar 11 – 15 tahun adalah lebih tinggi berbanding 6 – 10 tahun. soalan saya, berdasarkan pernyataan di atas, bolehkah saya membina ayat yang baru dengan menggabungkan ayat tersebut seperti berikut: hasil analisis menunjukkan bahawa peratus respons bersetuju responden guru yang mempunyai pengalaman mengajar 11 – 20 tahun dan 1 – 5 tahun masing-masing, lebih tinggi berbanding peratus respons bersetuju responden guru berpengalaman mengajar 11 – 15 tahun dan 6 – 10 tahun. mohon penjelasan. terima kasihAyat ini betul. Hasil analisis menunjukkan bahawa peratus respons bersetuju responden guru yang mempunyai pengalaman mengajar 11 – 20 tahun dan 1 – 5 tahun masing-masing, lebih tinggi berbanding peratus respons bersetuju responden guru berpengalaman mengajar 11 – 15 tahun dan 6 – 10 tahun.Tatabahasa19.08.2015
Perkataan "mengajar" ialah kata kerja transitif atau kata kerja tak transitif atau kedua-duanya? Ayat-ayat yang berikut betul? 1) Guru itu mengajar di dalam kelas. 2) Guru itu mengajar murid-murid di dalam kelas. Adakah perkataan mengajar dalam ayat 1 ialah kata kerja tak transitif? Adakah perkataan mengajar dalam ayat 2 ialah kata kerja transitif? Terima kasih.Mengajar ialah kata kerja transitif dan objeknya "murid-murid" seperti dalam ayat kedua. Dan ayat contoh pertama juga betul, mengajar ialah kata kerja transitif yang mengalami pengguguran objek yang sedia dimaklumi kerana ada "objek" yang diajar oleh guru di dalam kelas.Tatabahasa11.12.2012
1. Tugas guru ialah mengajar murid-murid. 2. Tugas guru adalah mengajar murid-murid. Yang manakah betul?Ayat yang gramatis "Tugas guru mengajar murid-murid".Tatabahasa19.07.2012
1. Guru itu mengajar pelajar-pelajar cara menulis sebuah karangan. 2. Guru itu mengajar Bahasa Malaysia. 3.Guru itu mengajarkan Bahasa Malaysia. 4. Guru itu mengajarkan pelajar-pelajarnya Bahasa Malaysia. Adakah ayat-ayat tersebut betul atau salah. 1. Sebaris kata-kata atau sebaris kata. terima kasih

1. Guru itu mengajar pelajar cara menulis karangan. 2. Guru itu mengajarkan Bahasa Malaysia. 3.Guru itu mengajarkan Bahasa Malaysia. 4. Guru itu mengajar pelajarnya Bahasa Malaysia. 

1. Sebaris  kata.

Tatabahasa10.03.2010
Tuan, antara ayat berikut yang manakah betul? 1) Encik Lee mengajar pekerja-pekerjanya cara-cara melayan pelanggan yang betul. 2) Encik Lee mengajar pekerja-pekerjanya cara-cara melayan pelanggan dengan betul. Terima kasih.Ayat yang gramatis ialah Encik Lee mengajar pekerja-pekerjanya cara-cara melayan pelanggan dengan betul.Tatabahasa13.06.2012
Tuan, berpandu pada Kamus Dewan Edisi Keempat (maklumat Kamus Dewan Edisi Ke-4 saya peroleh daripada PRPM), selain bentuk "mengajar", ada bentuk "mengajari" juga. Mengapakah ada wujud keadaan demikian? Bukankah "mengajar" sudah memadaikan maksud "mengajar seseorang", atau maksud Kamus Dewan, iaitu "menyampaikan ilmu pengetahuan kepada orang lain"? Mengapakah wujudnya bentuk "mengajari" yang sama maksud dengan "mengajar" pula? Bolehkah bentuk "mengajari" digunakan dalam penulisan? Adakah Kamus Dewan menyenaraikan kata terbitan yang betul dengan menyenaraikan bentuk "mengajari"? Cikgu saya berkata tiada bentuk "mengajari" ini. Minta tuan berikan jelasan tentang kewujudan perkataan ini.

Perkataan mengajar dan mengajarkan termasuk dalam kategori apitan me-…-kan dan me-…-i yang sama.  Hal ini dikatakan demikian kerana perkataan mengajar sebenarnya berasal daripada perkataan mengajari. Namun bentuk yang baku ialah mengajar berbanding mengajari. Dengan berdasarkan petua tersebut kita boleh membina ayat seperti yang berikut:
(siapa)(me-…-kan) (apa)kepada (siapa)
(siapa)(me…-i)(siapa)(apa) 1">

1.   Saya mengajarkan mata pelajaran Sejarah kepada pelajar tahun lima.
Saya mengajar pelajar tahun lima mata pelajaran Sejarah.

Tatabahasa04.12.2014
salam 1 Malaysia, soalan saya, adakah saya perlu untuk meletakkan tanda koma selepas perkataan (ini bermakna dan manakala) bagi ayat berikut: Ini bermakna, responden guru yang mengajar di SR, SM dan responden guru yang mempunyai ikhtisas SP, DP, dan SMP menunjukkan tahap persetujuan yang setara terhadap tanggungan tugas tersebut. Manakala, dalam angkubah pengalaman mengajar, menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap persetujuan guru dalam tanggungan Tugas pengurusan sekolah. terima kasihIni bermakna responden guru yang mengajar di SR, SM dan responden guru yang mempunyai ikhtisas SP, DP, dan SMP menunjukkan tahap persetujuan yang setara terhadap tanggungan tugas tersebut. Manakala dalam angkubah pengalaman mengajar, menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap persetujuan guru dalam tanggungan Tugas pengurusan sekolah. Tidak perlu tanda koma selepas kedua-dua perkataan tersebut, walau ada jeda (berhenti sebentar) sewaktu kita membacanya.Tatabahasa07.08.2015
1. Mengapakah murid-murid tahap 2 lemah dalam mengenalpasti nilai-nilai murni dengan tepat berdasarkan petikan diberi? 2. Bagaimanakah untuk mengajar murid mengaitkan nilai-nilai murni yang tepat dengan ayat yang dibaca? 3. Apakah kaedah yang terbaik dan paling sesuai yang boleh digunakan untuk mengajar Bahasa Melayu Penulisan Bahagian C kepada murid-murid tahap 2? 4. Adakah kaedah penghafalan penanda wacana untuk menulis penulisan bahagian C digalakkan? 5. Apakah cara atau cara untuk mengajar murid-murid penulisan Bahagian C menggunakan komputer?Maklumat yang puan perlukan tidak ada dalam pangkalan data kami. Sila rujuk kepada guru panitia bahasa Melayu di sekolah puan kerana perkara yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran ini pihak gurulah yang lebih arif mengenainya.Tatabahasa12.04.2013
1234567

Kembali ke atas