Shading-Phong | pembayangan Phong | Teknologi Maklumat | Tiada | Kaedah paling kompleks yang digunakan untuk menghasilkan kesan bayangan pada keadaan atau latar tiga dimensi. Kaedah ini mentafsirkan kesan pembayangan paling licin dan lebih baik daripada pembayangan Gouraud. Kaedah ini juga dikenali sebagai vektor interpolasi normal. |
shading-Gourand | pembayangan Gourand | Teknologi Maklumat | Tiada | Kaedah kompleks yang digunakan untuk membina kesan bayangan pada keadaan atau latar tiga dimensi yang tidak dapat dilakukan oleh kaedah pembayangan rata. Kaedah ini menyembunyikan sempadan di antara poligon untuk menjana kesan pembayangan yang licin atau berterusan. Kaedah yang menggunakan algoritma khas ini menjana kecerunan warna dengan menganalisis warna di setiap sudut tiga segi dan mengira purata warna di kawasan tempat sudut-sudut bertemu. |
file shadowing | pembayangan fail | Teknologi Maklumat | Perisian | Proses menyediakan salinan sebenar atau cerminan bagi satu set data. Untuk menjadikan pembayangan fail ini lebih berkesan, bayang perlu wujud di beberapa lokasi fizikal yang berlainan selain di lokasi asal data tersebut. Sekiranya fail pada lokasi asal tidak boleh dicapai, fail tersebut masih boleh diperoleh melalui lokasi bayang yang lain. |
shading-flat | pembayangan-rata | Teknologi Maklumat | Tiada | Kaedah untuk menghasilkan kesan bayangan pada poligon yang akan digunakan untuk menghasilkan imej 3 dimensi. Kaedah pembayangan paling asas yang digunakan untuk objek yang diwarnai dengan satu warna sahaja. Kaedah ringkas ini digunakan untuk menjana kesan bayangan pada keadaan atau latar tiga dimensi dengan menggunakan satu titik sumber cahaya sahaja. Algoritma khas digunakan bagi mengira kesan bayangan yang dihasilkan pada setiap objek (poligon) yang menyebabkan beberapa kesan yang tidak diingini turut terjana. Terdapat juga algoritma yang digunakan untuk mengira dan menjana kesan penyerlahan objek dan proses ini menyebabkan imej kelihatan seperti blok. |
shading-flat | pembayangan-rata | Teknologi Maklumat | Tiada | Kaedah untuk menghasilkan kesan bayangan pada poligon yang akan digunakan untuk menghasilkan imej 3 dimensi. Kaedah pembayangan paling asas yang digunakan untuk objek yang diwarnai dengan satu warna sahaja. Kaedah ringkas ini digunakan untuk menjana kesan bayangan pada keadaan atau latar tiga dimensi dengan menggunakan satu titik sumber cahaya sahaja. Algoritma khas digunakan bagi mengira kesan bayangan yang dihasilkan pada setiap objek (poligon) yang menyebabkan beberapa kesan yang tidak diingini turut terjana. Terdapat juga algoritma yang digunakan untuk mengira dan menjana kesan penyerlahan objek dan proses ini menyebabkan imej kelihatan seperti blok. |
shadowing | pembayangan | Fizik | Tiada | Tiada |
visualization | pembayangan; penggambaran | Komunikasi | Tiada | Tiada |
shadowing | pembayangan | Kejuruteraan | Tiada | Tiada |
visualization | pembayangan; penggambaran | Kejuruteraan | Tiada | Tiada |
shadowing | pembayangan; mengalit | Pentadbiran Perniagaan | Tiada | 2. Mengalit: Mewarnai atau menghitamkan kening, bulu mata dan keliling mata dengan alit mata. |