Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[pe.ngan.ju.ran] | ڤڠنجورن

Definisi : perihal (perbuatan, usaha dsb) menganjurkan: kita perlu sedar akan mat­lamat ~ sukan rakyat itu utk generasi muda kita sekarang ini; ~ Pesta Pantun peringkat kebangsaan dapat mengetengah­kan pel­bagai kebudayaan tradisi penduduk negeri Perak; (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pe.ngan.ju.ran] | ڤڠنجورن

Definisi : perihal atau perbuatan menganjurkan: ~ sukan itu mempunyai matlamat utk mengeratkan hubungan di kalangan ahli masyarakat. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata penganjuran


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
self-organizingpenganjuran-diriKejuruteraanTiadaTiada
online seminarseminar dalam talianTeknologi Maklumat dan KomunikasiTiadaPenganjuran seminar seperti pertemuan dan perbincangan, atau sesi pembelajaran yang dibuat menerusi dalam talian dengan menggunakan kemudahan Internet.
kioskkiosKomunikasiKorporatRuang atau struktur kecil yang dibina untuk memudahkan aktiviti pemasaran atau pameran barangan dan perkhidmatan. Ruang ini boleh bersifat tetap atau sementara. Kios yang bersifat tetap biasanya dibina di pusat pengangkutan awam seperti di perhentian bas dan lapangan terbang, kawasan rehat dan riadah, serta pasar raya. Kios yang bersifat sementara pula biasanya dibina di kawasan pameran semasa penganjuran sesuatu acara seperti pameran buku, komputer dan media, dan kawasan pertunjukan awam seperti sambutan hari kemerdekaan dan persembahan hiburan. Bentuk pemasaran seperti ini berfungsi untuk mengagihkan aktiviti pemasaran sesuatu barangan berasaskan jenis, pengeluar dan faktor lain, serta menyediakan peluang perniagaan kepada peniaga kecil. Selain itu, kios berfungsi memberikan peluang kepada syarikat besar untuk mendekati sasaran barangan secara langsung di samping mendapatkan maklum balas kepada pelanggan mengenai barangan dan perkhidmatan yang dipasarkan.
intergrated marketing communications (IMC)komunikasi pemasaran bersepaduKomunikasiKorporatProses seranta bagi tujuan mempromosi organisasi, barangan, atau perkhidmatan. Proses tersebut dilaksanakan secara strategik melibatkan pengintegrasian beberapa bahagian dalam organisasi atau antara organisasi. Contoh pengintegrasian dalam organisasi ialah pengintegrasian antara jabatan perhubungan awam, pemasaran, dan jualan. Pengintegrasian antara organisasi pula ialah kerjasama atau perkongsian kepakaran atau sumber dalam penganjuran sesuatu acara pemasaran seperti pameran dagang dan kempen jualan besar-besaran. Antara unsur yang berintegrasi tersebut melibatkan kepakaran hubungan media, pameran pengurusan acara, dan pemasaran. Sinonim kempen promosi pemasaran, komunikasi pemasaran gabungan, gabungan pemasaran.
corporate imagecitra korporatKomunikasiKorporatGambaran citra sesebuah organisasi atau syarikat. Gambaran ini wujud dalam dua keadaan. Pertama, citra yang diwujudkan dan dibina oleh organisasi atau syarikat itu sendiri. Kedua, citra yang dipersepsikan oleh khalayak luar organisasi atau syarikat berkenaan. Citra yang diwujudkan oleh organisasi terbentuk daripada falsafah dasar dan format operasi sesebuah organisasi berkenaan. Contohnya, Universiti Putra Malaysia mempunyai citra sebagai sebuah universiti pertanian, sementera Universiti Kebangsaan Malaysia pula mempunyai citra kebangsaan dan negara bangsa. Citra yang wujud daripada persepsi khalayak pula terbentuk hasil daripada prestasi yang ditonjolkan oleh organisasi itu sendiri. Contohnya, Universiti Putra Malaysia yang berusaha membentuk citra baharu melalui perubahan nama, namun persepsi khalayak masih melihatnya sebagai sebuah institusi yang berteraskan pertanian. Citra organisasi boleh dilambangkan melalui falsafah, visi dan misi, warna, simbol, slogan, atau reka bentuk bangunan. Pengamal komunikasi korporat dalam organisasi berkenaan bertanggungjawab untuk mengukuhkan, mengekalkan, dan mempertahankan citra korporat masing-masing. Antara kaedah yang digunakan untuk melaksanakan fungsi ini adalah menggunakan strategi media massa, penerbitan dalaman, risalah, aktiviti hubungan masyarakat dalaman dan luaran, serta penganjuran acara khas organisasi. Tujuan kewujudan citra korporat bagi sesebuah organisasi adalah untuk memudahkan perancangan identiti yang tersendiri dan berbeza dengan organisasi lain. Selain itu, kewujudan citra korporat juga bertujuan untuk menentukan fokus aktiviti dan mewujudkan rasa kekitaan dalam kalangan khalayak dalaman. Sinonim imej korporat.

Kembali ke atas