Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[pe.nya.ta.an] | ڤڽاتاءن

Definisi : perbuatan menyatakan (me­la­hirkan dll): kesusasteraan bukanlah lahir drpd kekosongan, tetapi adalah ~ drpd pergolakan dan perkembangan masyarakat; (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pe.nya.ta.an] | ڤڽاتاءن

Definisi : perbuatan atau hal menyatakan; pemberitahuan; pe­mak­luman. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
nyata (adjektif)
1. Bersinonim dengan terang: jelas, ketara, izhar, jali, jaleh,
Berantonim dengan kabur

2. Bersinonim dengan benar-benar ada: wujud, maujud, kasatmata,

Kata Terbitan : menyatakan, ternyata, kenyataan, pernyataan, penyataan, penyata,


Istilah Bahasa Melayu

Istilah SumberIstilah SasarBidangSubbidangHuraian
official statementpenyataan rasmiKomunikasiKorporatPenyataan bertulis yang mengandungi maklumat bagi menjelaskan keadaan atau pendirian sesebuah organisasi terhadap isu yang melibatkan kepentingan organisasi dan orang ramai. Penyataan ini dikeluarkan dan diumumkan oleh pihak pengurusan tertinggi organisasi untuk diserahkan kepada pihak berkuasa tertentu atau kepada media, atau kepada pihak berkepentingan bagi memastikan kewibawaan kenyataan yang dikeluarkan. Cara ini boleh mengelakkan berlakunya percanggahan maklumat dalam kalangan orang ramai. Penyataan rasmi boleh disediakan oleh pihak pengurusan dalam atau melalui khidmat perunding perhubungan awam. Contohnya, apabila berlaku kenaikan paras air di sesuatu kawasan takungan air yang boleh mencapai tahap bahaya kepada penduduk sekitar, maka penyebaran maklumat tersebut hanya boleh dibuat oleh pihak pengurusan atasan dalam bentuk penyataan rasmi.
value expressivepenyataan nilaiKomunikasiKorporatCitra yang diperagakan melalui penyataan tingkah laku dan sikap yang melambangkan nilai individu secara positif. Proses peragaan ini dilaksanakan dalam bentuk tanpa lisan. Kesemua gerak-geri dan penyataan wajah melambangkan nilai kendiri yang meninggalkan kesan positif kepada khalayak. Dalam perhubungan awam atau komunikasi korporat, individu yang mempamerkan penyataan nilai kendiri yang positif kerap dipilih untuk mewakili organisasi untuk berinteraksi dengan khalayak luar dan juga menjadi jurucakap atau duta dalam kempen, perundingan, dan perbincangan. Kesemua aktiviti tersebut berkaitan dengan proses pemujukan, dan penyataan nilai merupakan unsur yang bermakna dalam proses tersebut.
mission statementpenyataan misiPengurusanPerancanganPenyataan yang ditetapkan oleh pihak pengurusan organisasi tentang cara perjalanan pentadbiran dan gerak kerja sesebuah organisasi, yang boleh menjurus kepada pencapaian matlamat dan visi organisasi. Skop penyataan misi merangkumi falsafah organisasi, kepentingan pelanggan dan menjadi garis panduan dalam menentukan objektif organisasi tersebut.
victim impact statementpenyataan impak mangsaKriminologiKeadilan JenayahPenyataan mangsa secara bertulis atau lisan yang memberikan peluang kepada mangsa menjelaskan kesan jenayah terhadapnya sebelum pesalah dijatuhi hukuman.
endorsementpengendorsanKomunikasiKorporatPenyataan akaun pengesahan yang diberikan oleh individu atau organisasi bagi pihak syarikat pengiklanan tentang keistimewaan sesuatu barangan, idea, perkhidmatan, atau sebarang subjek yang diiklankan. Penyataan ini biasanya diberikan oleh individu terkenal dan berpengaruh, pemimpin pendapat, personaliti terkenal, pakar, atau pengguna biasa. Matlamat pengiklanan yang menggunakan pendekatan ini adalah untuk mendapatkan, mengekalkan, dan meningkatkan keyakinan pengguna terhadap barangan dan mengukuhkan pengaruh barangan berbanding barangan lain dalam pasaran. Sinonim format jurucakap. Lihat juga format pembuktian.
restatementpenyataan semulaMuzikTiada

 Ulangan persembahan sesuatu frasa melodi atau tema selepas penyataan pertama kali sesebuah karya muzik. Lihat juga bentuk sonata.

strategic visionwawasan strategikPengurusanPerancanganPenyataan yang ditetapkan oleh pihak pengurusan atasan bagi menggambarkan kedudukan dan hala tuju organisasi untuk tempoh jangka panjang. Tujuan wawasan strategik ditetapkan adalah untuk membina komitmen berterusan dalam kalangan pekerja bagi melaksanakan strategi yang tepat untuk mencapai matlamat organisasi. Penyataan wawasan strategik yang berkesan lazimnya boleh digambarkan secara jelas, boleh dicapai serta mudah diingati.
media strategy statementpenyataan strategi mediaKomunikasiKorporat1. Laporan yang menjelaskan tentang kedudukan sesuatu media dalam pasaran semasa. Laporan ini biasanya disediakan oleh pihak agensi pengiklanan. Kandungan laporan ini menggariskan cadangan agensi mengenai prestasi media berdasarkan hasil penarafan khalayak. Berdasarkan hasil analisis prestasi media tersebut, agensi akan mencadangkan secara khusus media yang boleh menonjolkan objektif pasaran sesuatu jenama barangan mengikut jumlah kewangan yang ada. 2. Kertas cadangan yang mengandungi maklumat berkaitan konsep, format, pendekatan, dan proses per-sembahan mesej pengiklanan. Fungsi kertas ini adalah untuk membantu pihak pembuat keputusan dalam agensi bagi mengenal pasti, dan memutuskan strategi yang terbaik dan efektif. Maklumat yang disusun dalam kertas ini juga boleh membantu pihak penulis iklan dan pihak penerbit untuk mencari strategi kreatif persembahan. Maklumat utama yang perlu dicatatkan dalam penyataan strategi media ialah jenama barangan, jenis media, jenis khalayak sasaran, sifat khalayak dan barangan, objektif iklan, matlamat iklan, dan konsep serta format yang hendak digunakan dalam iklan. Maklumat tambahan lain adalah seperti perincian maklumat mengenai pendekatan serta kos penghasilan iklan yang dijangkakan. Terdapat juga penyataan strategi media yang disertakan dengan data yang boleh menjelaskan dan menyokong keputusan yang akan diambil dalam menentukan jenis media yang dipilih, genre penerbitan, dan kekerapan penyiaran sesuatu iklan.
communiquepenyataanPentadbiranTiadaTiada
pronouncementpenyataanSejarahTiadaPernyataan, keterangan, pengumuman atau perisytiharan yang dilakukan secara formal.
12345678

Kembali ke atas