TEORI PERMAINAN | Teori permainan ialah satu kaedah mengkaji pelbagai situasi dalam membuat keputusan, apabila pilihan dua atau lebih individu atau kumpulan mempengaruhi satu sama lain. Ahli teori permainan mengandaikan situasi-situasi ini sebagai permainan dan pembuat keputusan sebagai pemain. | UMUM | |
PINTER, HAROLD | Pinter, Harold (1930– ) ialah penulis drama Inggeris. Dramanya menekankan situasi ketegangan yang tidak terucap dan kadangkala sukar diterangkan antara watak-watak yang terlibat. | UMUM | |
SEMANGAT | Semangat merupakan sikap atau pandangan umum seseorang individu atau sesuatu kumpulan terhadap situasi tertentu. Ia mempengaruhi dan dipengaruhi oleh faktor seperti sikap optimistik, keyakinan, dan keazaman. Semangat boleh mempengaruhi kesejahteraan dan prestasi, dan berkaitan rapat dengan apa yang dikenali sebagai semangat kekitaan . Apabila semangat ‘tinggi’, rasa keyakinan seseorang individu atau kumpulan biasanya bagus, dan menghasilkan prestasi tinggi. Apabila semangat ‘rendah’, prestasi biasanya turut rendah. | UMUM | |
AMBIVALENS | Ambivalens ialah istilah psikiatrik bagi perasaan atau fikiran yang bercanggah tentang diri sendiri, orang lain atau sesuatu situasi. Perasaan ambivalens yang paling biasa termasuk cinta dan benci, penerimaan dan penolakan, serta penguasaan dan penyerahan. | UMUM | |
PYRRHUS | Pyrrhus (318? S.M.–272 S.M.) ialah raja Epirus di Greece . Daripada namanya wujud ungkapan “Kemenangan Pyrrhic”. Ungkapan ini digunakan untuk menunjukkan situasi sesuatu kemenangan yang tidak berbaloi. Ungkapan ini timbul daripada pernyataan Pyrrhus selepas pertempuran Asculum. Dalam pertempuran tersebut, dia kehilangan hampir semua askarnya. Dia berkata, “Satu lagi kemenangan sebegini maka hancurlah saya.” | UMUM | |
DINESEN, ISAK | Dinesen, Isak (1885–1962) ialah nama pena Baroness Karen Blixen-Finecke, pengarang Denmark yang menulis dalam bahasa Inggeris dan bahasa Denmark. Karya-karyanya membicarakan manusia dan situasi yang aneh, tidak munasabah dan ganjil. | UMUM | |
KECERGASAN FIZIKAL | Kecerdasan buatan ialah cabang sains komputer. Ia berkaitan dengan reka bentuk sistem komputer yang melakukan tugas yang kelihatan memerlukan kecerdasan. Tugas demikian termasuk penaakulan, penyesuaian dengan situasi baharu, dan pembelajaran kemahiran baharu. | UMUM | |
KECERDASAN BUATAN | Kecerdasan buatan ialah cabang sains komputer. Ia berkaitan dengan reka bentuk sistem komputer yang melakukan tugas yang kelihatan memerlukan kecerdasan. Tugas demikian termasuk penaakulan, penyesuaian dengan situasi baharu, dan pembelajaran kemahiran baharu. | UMUM | |
STATISTIK | Statistik ialah satu kaedah mengumpul dan menganalisis maklumat. Kaedah statistik membantu manusia mengenal pasti, mengkaji, dan menyelesaikan banyak masalah. Kaedah ini membolehkan manusia membuat keputusan yang baik apabila berdepan dengan situasi yang tidak menentu. | UMUM | |
TINGKAH LAKU KOLEKTIF | Tingkah laku kolektif ialah suatu istilah dalam bidang sosiologi yang merujuk kepada cara orang bertindak semasa berada dalam kumpulan orang ramai dan dalam kumpulan ramai lain yang agak tidak tersusun. Pelbagai jenis tingkah laku kolektif termasuk sifat kegila-gilaan, cemas dan rusuhan. Tingkah laku kolektif sering timbul dalam situasi yang merangsang emosi orang. Situasi tersebut termasuk acara bersukan, tunjuk perasaan membantah dan malapetaka. | UMUM | |