TEROWONG SAINT GOTTHARD | Terowong Saint Gotthard ialah dua buah terowong – terowong jalan raya dan terowong kereta api melalui Pergunungan Alps di selatan Switzerland . Terowong jalan raya, dikenali Terowong Jalan St. Gotthard ialah terowong kenderaan bermotor terpanjang di dunia yang panjangnya 16.3 kilometer. Terowong kereta api pula sepanjang 15 kilometer. Kedua-dua terowong ini hampir selari sejauh 1200 meter di atas aras laut. Kedua-duanya menyediakan laluan mudah bagi melintasi Lepontine Alps menggunakan laluan di antara Zurich , Switzerland, dengan Milan di utara Itali. Untuk lokasi, lihat Switzerland (peta). Terowong kereta api dibina antara tahun 1872 hingga tahun 1882. Terowong jalan raya disiapkan pada tahun 1980. | UMUM | |
TEROWONG FRÉJUS | Terowong Fréjus ialah dua terowong – satu terowong bagi kereta api dan satu lagi terowong jalan raya yang menghubungkan wilayah Turin di Itali dengan wilayah Savoy di Perancis. Terowong ini merentasi Puncak Fréjus di Pergunungan Alps. Terowong kereta api yang dibina antara tahun 1857 dan tahun 1871, ialah terowong pertama merentasi Banjaran Alps. Alat penggerudi dan pemampat udara digunakan pertama kali dalam pembinaan terowong ini. Panjang terowong kereta api ini ialah 13.7 kilometer. Pada mulanya ia dikenali sebagai Terowong Gunung Cenis, iaitu sempena nama tempat kereta api ini dibina. Terowong jalan raya disiapkan pada tahun 1980 dan panjangnya 13 kilometer. | UMUM | |
TEROWONG ARLBERG | Terowong Arlberg ialah dua buah terowong, iaitu terowong landasan kereta api dan terowong kenderaan bermotor yang terdapat di bahagian barat Austria, di antara provinsi Vorarlberg dan Tyrol. Kedua-dua terowong itu dibina dengan mengorek Gunung Arlberg di hujung timur laut Banjaran Rhaetian (lihat Austria [peta politik]). Terowong landasan kereta api sepanjang 10.3 kilometer yang menyambungkan Paris ke Vienna merupakan rangkaian yang penting. Terowong ini dibuka pada tahun 1884 dan menggunakan kuasa elektrik pada tahun 1923. Terowong jalan raya pula sepanjang 14 kilometer dan dibuka pada tahun 1978. | UMUM | |
TEROWONG LÖTSCHBERG | Terowong Lötschberg ialah terowong landasan kereta api yang menembusi Bernese Alps di selatan tengah Switzerland berdekatan dengan Jungfrau (lihat Switzerland [peta]). Terowong ini yang dibuka pada tahun 1913, berukuran 14.6 kilometer panjang. Ia sebahagian daripada landasan kereta api Swiss Lötschberg, yang sepanjang 74 kilometer dan menghubungkan Spiez dan Brigue. Sebelum landasan ini sampai di Kandersteg, iaitu jalan masuk ke terowong ini di sebelah utara, ia menyeberangi banyak jambatan dan jejambat dan melalui 38 terowong. Di Göppenstein, iaitu hujung terowong ini di sebelah selatan, landasan tersebut menurun ke Rhône Valley, dan dari situ ia bersambung dengan Terowong Simplon yang menghala ke utara Itali. | UMUM | |
TEROWONG APENNINE | Terowong Apennine ialah terowong kereta api
di landasan Florence-Bologna di Itali. Untuk lokasinya, lihat Itali (peta fizikal). Ia sepanjang 18.5 kilometer dan menjadikannya terowong kereta api terpanjang di dunia. Terowong ini dibina antara tahun 1920 hingga tahun 1934. Para pekerja terpaksa menghadapi pelbagai rintangan semasa melakukan kerja-kerja mengorek, termasuklah gas asli dan air. Bagi mempercepatkan kerja pembinaan dan pada masa yang sama, sebuah syaf diletakkan di tengah untuk membolehkan pekerja mengorek lubang dari bahagian tengah. | UMUM | |
TEROWONG | Terowong ialah laluan bawah tanah. Terowong digali menembusi bukit dan gunung dan juga di bawah bandar serta jalan air. Terowong menyediakan laluan mudah bagi jalan raya dan landasan kereta api merentangi halangan semula jadi atau buatan. Terowong juga digunakan dalam perlombongan untuk sampai ke tempat bahan galian berharga yang terdapat jauh ke dalam bumi. Terowong juga digunakan untuk membekalkan jumlah air yang banyak untuk loji kuasa hidroelektrik. Sesetengah terowong membekalkan air tawar untuk pengairan dan minuman. Ada juga terowong digunakan untuk mengangkut sisa sistem pembetungan. | UMUM | |
TEROWONG SELAT | Terowong Selat ialah rangkaian kereta api bawah laut yang menghubungkan United Kingdom dengan Perancis. Pembinaannya merupakan satu daripada projek kejuruteraan utama dunia pada tahun 1980 dan tahun 1990. Di dalam terowong berkembar itu terdapat terowong landasan kereta api tunggal, yang direka bentuk bagi kereta api elektrik laju. Terowong itu dibina untuk empat jenis kereta api: perkhidmatan ulang-alik penumpang bagi kereta dan bas, perkhidmatan ulang-alik pengangkutan bagi trak, kereta api penumpang berkelajuan tinggi antara bandar, dan kereta api pengangkutan barang. Ada dua stesen bagi kenderaan jalan raya untuk masuk ke terowong kereta api itu, iaitu di Folkestone, England , dan di Calais, Perancis. | UMUM | |
TEROWONG ANGIN | Terowong angin ialah kemudahan pengujian di darat yang digunakan untuk mengkaji kesan angin atau aliran udara terhadap kapal terbang dan lain-lain kenderaan dan struktur. Terowong angin dibina dalam banyak bentuk dan untuk tujuan yang berbeza. Sesetengahnya sangat besar dan boleh menguji kapal terbang eksperimental saiz sebenar. Tetapi kebanyakan terowong angin menguji model saiz kecil. | UMUM | |
TEROWONG PELABUHAN SYDNEY | Terowong Pelabuhan Sydney , di New South Wales , Australia, ialah jalan perhubungan empat hala sepanjang 2.3 kilometer antara lebuh raya ke utara dengan selatan Pelabuhan Sydney. Projek tersebut yang dibiayai bersama oleh sebuah syarikat Australia dan sebuah syarikat Jepun, termasuk tiub bawah aras laut sepanjang 960 meter melintasi pelabuhan, yang dipasang pada lurah yang dibina di dasar laut. Tiub tersebut terdiri daripada lapan bahagian. Setiap bahagian ialah sepanjang 120 meter dan seberat 23 000 tan metrik. Terowong ini dibuka kepada lalu lintas pada bulan Ogos 1992. | UMUM | |
GENTING DAN TEROWONG SIMPLON | | UMUM | |