Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[rés.pon.den] | ريسڤوندن

Definisi : (résponden) 1. orang yg mem­berikan maklumat (menjawab soalan-soalan yg dikemukakan dsb) dlm sesuatu kegiatan kaji selidik: kerja menemu bual memer­lukan kemahiran, membuat penyelidikan, dan meng­­­adakan hubungan mesra dgn ~ atau pe­ngisah; 2. orang atau pihak yg didakwa dlm aduan atau rayuan yg dikemuka-kan ke mah­kamah. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata responden


Jurnal Pendidikan

VirtPathDisplayNameSynopsisWebURL
http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_8.pdfJpendidikan30[08].pmdTingkatan 5 dan Tingkatan 6 Rendah aliran Sains, Sastera, dan Teknik dan Vokasional. Kaedah persampelan rawak nisbah berstrata telah digunakan bagi memastikan para pelajar dari aliran – aliran tersebut dipilih sebagai responden kajian. Instrumen yang digunakan mengandungi 4 bahagaian iaitu (a) Latar belakang, (b) Sikap, (c) Pengetahuan 132 Jurnal Pendidikan 30 Kognitif dan (d) Kemahiran. Nilai kebolehpercayaan soalselidik ini adalah pada alpha 0.75 –0.90. DAPATAN KAJIAN TAHAP LITERASI KOMPUTER RESPONDEN Tahap literasi komputer yang dibincangkan terdiri daripada aspek sikap, pengetahuan kognitif, kemahiran dan tahap literasi komputer responden secara keseluruhan. ASPEK SIKAP Hasil kajian mendapati kesemua item sikap pelajar terhadap komputer http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_8.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=6&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndeksJurnalPendidikan&HitCount=37&hits=44e+476+487+4ad+504+52f+53c+54a+558+569+687+6cb+6f4+711+77f+82f+83b+860+86a+873+87d+8b6+a31+a49+a60+a72+a8d+ac3+ad0+ae8+af9+b09+b37+c10+c33+c4c+c7e+
ttp://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_2.pdfJpendidikan30[10].pmdsoal selidik mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi dan boleh digunakan dalam kajian sebenar. DAPATAN KAJIAN GAYA PEMBELAJARAN KOMPUTER Min dan sisihan telah digunakan untuk menghuraikan tahap kecenderungan gaya pembelajaran di kalangan responden semasa pembelajaran komputer. Hasil analisis data adalah seperti dalam Jadual 1. Berdasarkan Jadual 1, nilai min skor bagi semua tahap kecenderungan gaya pembelajaran berada di tahap sederhana tinggi ( 3.00 >X ). Ini menunjukkan bahawa responden mempunyai kecenderungan terhadap semua tahap gaya pembelajaran yang dikaji. Terdapat tahap kecenderungan gaya pembelajaran 155 Gaya Pembelajaran Komputer Guru Pelatih Kursus Perguruan Lepas Ijazah yang mempunyai nilai min yang tinggi ttp://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_2.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=9&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndeksJurnalPendidikan&HitCount=3&hits=53c+55f+613+
http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_10.pdfJpendidikan30[10].pmdsoal selidik mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi dan boleh digunakan dalam kajian sebenar. DAPATAN KAJIAN GAYA PEMBELAJARAN KOMPUTER Min dan sisihan telah digunakan untuk menghuraikan tahap kecenderungan gaya pembelajaran di kalangan responden semasa pembelajaran komputer. Hasil analisis data adalah seperti dalam Jadual 1. Berdasarkan Jadual 1, nilai min skor bagi semua tahap kecenderungan gaya pembelajaran berada di tahap sederhana tinggi ( 3.00 >X ). Ini menunjukkan bahawa responden mempunyai kecenderungan terhadap semua tahap gaya pembelajaran yang dikaji. Terdapat tahap kecenderungan gaya pembelajaran 155 Gaya Pembelajaran Komputer Guru Pelatih Kursus Perguruan Lepas Ijazah yang mempunyai nilai min yang tinggi http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_10.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=8&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndeksJurnalPendidikan&HitCount=3&hits=53c+55f+613+
http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_9.pdfJpendidikan30[09].pmdmengikuti pelajaran Pengetahuan Agama Islam. Bagi mengukuhkan hasil dapatan daripada soal selidik, diadakan temu duga kepada seramai 14 orang guru-guru agama. Sebanyak 10 soalan temu duga telah dikemukakan kepada responden yang merangkumi aspek perkaedahan, bahan bantu, masalah-masalah yang dihadapi dalam pengajaran dan pihak-pihak yang terlibat dalam pengajaran Pengetahuan Agama Islam. Sementara itu juga telah dijalankan pencerapan kepada seramai 15 orang guru agama sepanjang pengajaran mereka di dalam bilik darjah. Tindakbalas responden di dalam soal selidik dihurai dalam bentuk deskriptif yang diproses mengikut kiraan kekerapan dan peratusan. Sementara hasil dapatan daripada temu duga dan pencerapan dihuraikan dalam bentuk diskriptif dan peratusan. Soal http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2030%202005/full%20article%2030%202005/artikel%2030_9.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=7&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndeksJurnalPendidikan&HitCount=2&hits=4e9+514+

Kembali ke atas