Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : 1. = pejabat ~ pejabat yg bertang-gungjawab tentang kerja-kerja kesetiausahaan, perkeranian, dan pentadbiran sesebuah badan perundangan, majlis atau pertubuhan antara-bangsa, sekretariat; 2. kakitangan pejabat urus setia, sekretariat; 3. bangunan atau bilik tempat pejabat urus setia ditempatkan, sekretariat; berurus setia mempunyai urus setia (sekretariat); keurusetiaan (segala hal) yg berkaitan dgn tugas, fungsi, aktiviti dsb urus setia: utk mem-bincangkan dan menyelaraskan hal-hal yg berkaitan dgn ~ sidang MABBIM yg akan datang. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : pejabat atau pegawai yg mengendalikan hal-hal pentadbiran (spt kesetiausahaan, perkeranian dsb) sesebuah jabatan atau badan yg besar: ~ Dewan Bandaraya. keurussetiaan segala hal yg berkaitan dgn tugas, fungsi, aktiviti dsb urus setia. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
urus
Kata Terbitan : berurus, menguruskan, terurus, urusan, berurusan, pengurusan, pengurus,


Kamus Bahasa Inggeris

KataTakrifSumber
secretariatn (staff, office or building) urus setia, sekretariat: the Commonwealth S~, Sekretariat Commonwealth;Kamus Inggeris-Melayu Dewan

Kembali ke atas