Assalammualaikum w.b.t. Saya pelajar Phd prasekolah. bidang kajian saya mengenai penulisan kanak-kanak prasekolah. saya ingin pengesahan bagi perkataan terjemahan berikut dalam Bahasa Melayu iaitu ' writing workshop','writer's workshop', 'instructional', 'writing', 'handwriting'.? Apakah perbezaan bagi perkataan tulisan, menulis, penulisan dan kemahiran menulis di peringkat kanak-kanak prasekolah? Apakah terjemahan " the usage of writer's workshop among preschool children"? dan adakah ia membawa terjemahan yang sama jika menggunakan the usage of writing workshop among preschool children ? | Padanan bahasa Melayu untuk perkataan yang diberikan adalah seperti yang berikut: 1. writing workshop - bengkel penulisan 2. writer's workshop - bengkel penulis 3. instructional - pengajaran/pendidikan/arahan 4. writing - menulis/penulisan 5. handwriting - tulisan tangan Kami tidak mempunyai maklumat tentang perbezaan perkataan tulisan, menulis, penulisan dan kemahiran menulis pada peringkat kanak-kanak prasekolah. Terjemahan yang dicadangkan ialah Penggunaan Bengkel Penulis dalam Kalangan Kanak-kanak Prasekolah dan Penggunaan Bengkel Penulisan dalam Kalangan Kanak-kanak Prasekolah. Kedua-dua terjemahan ini berbeza kerana satu merujuk kepada penulis dan satu lagi merujuk kepada penulisan. | Istilah | 16.07.2012 |
ejaan sebenar pra sekolah atau prasekolah? | Ejaan yang betul ialah prasekolah. | Lain-lain | 19.07.2010 |
Assalammualaikum w.b.t. Saya pelajar Phd prasekolah. soalan saya masih tentang menulis. saya ingin mengetahui Apakah perbezaan bagi penggunaan perkataan tulisan, menulis, penulisan dan kemahiran menulis ? adakah terjemahan saya tepat tentang penggunaan kata writing iaitu students who are taught the writing process early ........ developing clearer and higher quality writing pieces , pelajar yang diajar proses menulis daripada peringkat awal ........ pelajar yang dapat membangunkan dengan lebih jelas dan lebih tinggi kualiti dalam penulisan. Terima kasih | Tulisan ialah sesuatu yang ditulis. Menulis merujuk perbuatan mencatat kata-kata dengan huruf dan memakai pena. Penulisan bermaksud perihal atau kegiatan menulis dan mengarang. Oleh itu, penggunaan setiap perkataan tersebut mestilah tepat mengikut konteks ayat tersebut. Proses menulis ialah terjemahan yang betul mengikut konteks ayat tersebut. | Lain-lain | 23.07.2012 |
Rujuk jawapan pada 03.10.2007, "Tingkah laku bermaksud gerak- geri, kelakuan,perbuatan. Prasekolah bermaksud sebelum memasuki sekolah. Kata langsang tidak terdapat dalam rujukan kami. Sila nyatakan ejaan sebenar. Sila rujuk Kamus Dewan Edisi 4." Dalam Kamus Inggeris-Melayu Dewan, erti bagi kata "aggressive" diberi sebagai: "3. quarrelsome, agresif, cenderung bergaduh, suka berkelahi: he became ~ after a few drinks, dia menjadi agresif selepas meminum beberapa gelas arak; an ~ nature, sifat yg agresif; 4. reflecting quarrelsome disposition, (bersifat) agresif: in an ~ (tone of) voice, dgn nada suara yg agresif; ~ remarks, kata-kata yg (bersifat) agresif; 5. assertive, enterprising, agresif: an ~ businesswoman, seorang ahli perniagaan wanita yg agresif; ~ leadership, kepemimpinan agresif; 6. (psychol) langsang, agresif." Adakah perkataan "langsang" sudah diterima dalam kamus bahasa Melayu? | Berdsasarkan dapatan daripada Kamus Inggeris-Melayu Dewan dan Daftar Istilah MABBIM, perkataan langsang ialah padanan kata aggressive dalam bahasa Melayu dan digunakan dalam bidang psikologi. Perkataan langsang juga telah diterima pakai oleh negara anggota MABBIM, iaitu Malaysia, Brunei dan Indonesia sebagai perkataan lain selain agresif. Walau bagaimanapun istilah ini tidak begitu dikenali oleh orang awam, maka ada baiknya penggunaan kata agresif diutamakan. | Istilah | 17.05.2011 |
1) Boleh huraikan tentang suku kata terbuka dan suku kata tertutup? 2) Terangkan tentang suku kata bagi perkataan "emak", "kakak", dan "buah". Saya keliru dengan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia muka surat 37 (BM3.5.6,BM3.5.7,dan BM3.58) | 1. Suku kata terbuka ialah suku kata yang diakhiri oleh huruf vokal, contohnya: saya, baca dan buku, manakala suku kata tertutup ialah suku kata yang diakhiri oleh huruf konsonan, contohnya: emak, kakak dan buah. | Tatabahasa | 23.04.2012 |
ciri-ciri karya realisme dalam sastera kanak-kanak | realisme merupakan salah satu gaya seni atau sastera yang di dalamnya benda-benda, perkara atau peristiwa, terutamanya yang kurang menyenangkan, ditunjukkan atau diperikan secara sebenarnya seperti yang sebenarnya terjadi dalam kehidupan. Oleh yang demikian, untuk mengetahui sama ada ciri-ciri realisme ini ada atau tidak dalam sastera kanak-kanak, saudara mestilah membaca banyak buku kanak-kanak, kerana sastera kanak-kanak itu sendiri terdiri daripada banyak bentuk, sama ada dalam buku bergambar, buku berilustrasi, dan sebagainya. Peringkatnya umur kanak-kanak itu juga diambil kira, sama ada peringkat awal, seperti prasekolah atau sebagainya. | Lain-lain | 18.09.2008 |
Apakah tugas kerja pembinaan sastera? | Assalamualaikum, saudara, Bidang tugas pembinaan sastera dalam konteks peranan Dewan Bahasa dan Pustaka secara umumnya tertumpu kepada usaha- usaha pembinaan korpus sastera, pembinaan bakat dan kepakaran, pengiktirafan serta pemasyarakatan sastera untuk memastikan sastera kebangsaan dihayati, dinikmati dan dimanfaatkan di peringkat kebangsaan bahkan di persada antarabangsa. Pembinaan korpus sastera melalui penerbitan karya sastera kreatif dan bukan kreatif, karya asli, terjemahan karya tempatan ke dalam bhasa Inggeris /adaptasi, yang bersifat umum, ilmiah dan rujukan bacaan tambahan untuk semua peringkat khalayak pembaca yang bermutu memenuhi cita rasa khalayak pelbagai kaum/ etnik (prasekolah, kanak-kanak, remaja dan dewasa) seperti cerpen, novel, puisi, drama, dan kosa kata kesusasteraan Melayu moden dan tradisional dan glosari istilah sastera. Pembinaan bakat dan kepakaran bahkan pengiktirafan termasuklah melalui pelbagai aktiviti seperti meningkatkan keterampilan penulis melalui usaha penataran dan pembinaan penulis di peringkat kebangsaan, memberikan bantuan dalam bentuk kepakaran kepada individu atau kumpulan untuk menghasilkan kegiatan sastera atau projrk penulisan yang bermutu tinggi dalam bahasa kebangsaan. bahkan DBP juga merupakan badan induk yang memberi pengiktirafan, penghargaan dan hadiah yang sesuai kepada sasterawan atau penulis yang telah memberikan sumbangan yang besar terhadap perkembangan kesusasteraan kebangsaan Malaysia, seperti Anugerah Sastera Negara, Hadiah Sastera Perdana Malaysia bahkan menjadi sekreteriat bagi peniktirafan dari luar negara. . Usaha-usaha yang dilaksanakan ini dilipatgandakan lagi dengan usaha menmasyarakatkan sastera supaya sampai kepada khalayak. Pelbagai usaha dilakukan untuk memasyarakatkan sastera secara menyeluruh, termasuklah aktiviti-aktiviti ceramah sastera, seminar, kelab sastera, pementasan teater bagi menghidupkan suasana seni sastera dan seni budaya yang dinamik yang dapat mendorong penciptaan karya dan penghayatan seni dalam kalangan penulis dan masyarakat seluruhnya melalui wahana sastera. sekian, terima kasih. | Sastera | 16.03.2011 |
Saya ada beberapa orang kawan dari korea, mereka termasuk anak mereka hendak belajar Bahasa melayu dari paling basic. seperti sutu kata sehinggga boleh buat pertuturan. saya tidak dapat cari buku panduan and latihan yang sesuai untuk tujuan ini. kalau ada set buku panduan dan latihan untuk beginner, bolehkah pihak anda kenalkan kepada saya? terima kasih. | Ada beberapa judul buku yang boleh kami cadangkan untuk belajar bahasa Melayu, antaranya: 1. Untuk peringkat asas/permulaan: (a) Bahasa Melayu: Boleh Berbahasa Boleh Berkomunikasi Buku 1 (Berserta CD) oleh Bustam Kamri dan Putri Zabariah Megat A. Rahman (b) Bahasa Melayu: Boleh Berbahasa Boleh Berkomunikasi Buku 2 (Berserta CD) oleh Bustam Kamri dan Putri Zabariah Megat A. Rahman (c) Siri Bahasa Melayu Prasekolah Dewan (buku bacaan tambahan) (d) Siri KIA2M (e) Buku-buku teks Bahasa Malaysia untuk Sekolah Rendah (dari Tahun 1 hingga Tahun 6) berserta buku-buku Latihan dan Aktiviti. 2. Untuk peringkat pertengahan dan lanjutan: (a) Bertutur dengan Fasih (Speak Malay Fluently) oleh Norizah Ardi dan Hasbi Yusoff (b) Perbualan Asas Bahasa Melayu oleh Anwar Ridhwan (c) Bahasa Melayu untuk Penutur Asing oleh Norhashimah Jalaluddin, Madian Omar dan Norzilawati Jais (d) Peribahasa dan Ungkapan Inggeris-Melayu oleh Amir Muslim (e) Tatabahasa Bahasa Melayu Digital (CD) oleh DBP dan Multimedia University (f) Tatabahasa Dewan Edisi Ke-3 oleh Nik Safiah Karim et. al. (g) Nahu Melayu Mutakhir oleh Asmah Hj. Omar Buku-buku tersebut boleh didapati di pasaran atau di Kedai Buku Koperasi DBP, Jalan Dewan Bahasa, Kuala Lumpur. | Lain-lain | 29.04.2010 |