Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[sék.ré.ta.riat] | سيکريتاريات

Definisi : (sékrétariat) 1. jawatan setia­usaha; 2. pejabat setiausaha; 3. pegawai-pegawai atau jabatan yg diamanahkan utk menjaga rekod dan melaksanakan tugas-tugas kesetiausahaan, urus setia. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[sék.ré.ta.riat] | سيکريتاريات

Definisi : /sékretariat/ urus setia. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata sekretariat


Kamus Bahasa Melayu

KataTakrifSumber
sekretariat /sékretariat/urus setia.Kamus Pelajar
sekretariat/sékretariat/ urus setia.Kamus Pelajar Edisi Kedua
sekretariat(sékrétariat) 1. jawatan setia­usaha; 2. pejabat setiausaha; 3. pegawai-pegawai atau jabatan yg diamanahkan utk menjaga rekod dan melaksanakan tugas-tugas kesetiausahaan, urus setia.Kamus Dewan Edisi Keempat
urus setia1. = pejabat ~ pejabat yg bertang-gungjawab tentang kerja-kerja kesetiausahaan, perkeranian, dan pentadbiran sesebuah badan perundangan, majlis atau pertubuhan antara-bangsa, sekretariat; 2. kakitangan pejabat urus setia, sekretariat; 3. bangunan atau bilik tempat pejabat urus setia ditempatkan, sekretariat; berurus setia mempunyai urus setia (sekretariat); keurusetiaan (segala hal) yg berkaitan dgn tugas, fungsi, aktiviti dsb urus setia: utk mem-bincangkan dan menyelaraskan hal-hal yg berkaitan dgn ~ sidang MABBIM yg akan datang.Kamus Dewan Edisi Keempat
pejabat urus setiapejabat yg bertang-gungjawab tentang kerja-kerja kesetiausahaan, perkeranian, dan pentadbiran sesebuah badan perundangan, majlis atau pertubuhan antara-bangsa, sekretariat; 2. kakitangan pejabat urus setia, sekretariat; 3. bangunan atau bilik tempat pejabat urus setia ditempatkan, sekretariat;Kamus Dewan Edisi Keempat
berurus setiamempunyai urus setia (sekretariat);Kamus Dewan Edisi Keempat

Kembali ke atas