Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[bil] | بيل

Definisi : penyata bertulis tentang caj bagi barang dan perkhidmatan yg telah diterima: ~ air; ~ elektrik;~ muatan kapal dokumen yg dikeluarkan oleh syarikat pengangkutan (bkn barang yg dihantar kpd pengirim, sbg kontrak antara kedua-dua pihak dan sbg dokumen hak milik penama barang tersebut); ~ perbendaharaan (Eko) bon jangka pendek yg dikeluarkan oleh kerajaan utk meminjam drpd bank perdagangan atau orang perseorangan bagi memenuhi keperluan kewangan pd masa tertentu; mengebil menghantar (membuat, menyediakan, mengeluarkan, atau mengenakan) bil kpd atau utk: pihak syarikat akan ~ anda kemudian; mengebilkan menyediakan (membuat) bil utk barangan yg dijual atau perkhidmatan yg diberikan: sistem ini membolehkan pelanggan mencatat semua panggilan telefon bagi mengesahkan sama ada panggilan dibilkan dgn betul atau sebaliknya; pengebilan perihal (perbuatan, proses dsb) mengebil atau mengebilkan: pihaknya sudah mengemukakan beberapa cadangan mengenai struktur ~ baru itu; apa yg dibimbangkan oleh TNB ialah pemalsuan sistem meter dlm ~ kpd pengguna komersial. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[bil] | بيل

Definisi : surat keterangan ttg harga barang atau perkhidmatan yg diterima. mengebil menghantar (menyediakan, mengeluarkan) bil kpd atau utk seseorang: Pihak syarikat akan ~ anda kemudian. mengebilkan memasukkan harga barang atau perkhidmatan yg diterima ke dlm bil: Kos bagi perkhidmatan yg diberikan itu dibilkan kpd bendahari. pengebilan perbuatan (proses dsb) mengebil atau mengebilkan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata bil


NRE

VirtPathDisplayNameSynopsisWebURL
http://www.nre.gov.my/Malay/Webpart Pages/Pengumuman.aspx Untitled 1 Untitled 1 0xADA3788BFE6E620187DB7FDD54CCA126004BE6E3B91A0F5A680F4DCDA8891D8C0A9CE7E06C63BEE8C53B3D9E9518E05C2B17EF3E1D19FB940DB7429039D47B9D,07 Oct 2011 03:25:47 -0000 KARNIVAL KOMUNITI PAYA INDAH WETLANDS KURSUS MODUL INDUKSI UMUM KUMPULAN III BIL. 2/2011 KEMENTERIAN SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR (NRE) PELAWAAN KEMUDAHAN PINJAMAN BOLEH UBAH SESI 2011/2012 UNTUK PEGAWAI KUMPULAN PELAKSANA (SOKONGAN) YANG MENGIKUTI PENGAJIAN DI PERINGKAT DIPLOMA ATAU IJAZAH Highlighter.aspx?DocId=52&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cindekGNre&HitCount=1&hits=16+
http://www.nre.gov.my/Forest/Pages/default.aspx Hutan / Forestry CITES 5) Jawatankuasa Kebangsaan Inventori Biodiversiti 6) Pasukan Petugas Khas Peringkat Nasional bagi Menangani Isu Pembalakan Haram PENERBITAN / PUBLICATION Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia (JPSM) 1) Buku Terbitan 2) Majutan - Majutan Bil 2/2006 - Majutan Bil 1/2007 3) Laporan Tahunan - Laporan Tahunan 2006 - Laporan Tahunan 2007 - Laporan Tahunan 2008 - Laporan Tahunan 2009 Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) 1) Penerbitan PAUTAN BERKAITAN / RELATED LINK 1) United Highlighter.aspx?DocId=43&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cindekGNre&HitCount=2&hits=111+115+
http://www.nre.gov.my/Malay/Pages/MyID.aspx Perkhidmatan Sudah MyID NRE Facebook Ikuti Kami Di Twitter Ikuti Kami Di Flickr Help (new window) Sign In Search... Search Carian : NRE > Laman Utama > Perkhidmatan Sudah MyID NRE Perkhidmatan Sudah MyID NRE Page Content ​ ​BIL NAMA PERKHIDMATAN​ PENGGUNA PERKHIDMATAN​ ​SALURAN PERKHIDMATAN PEGAWAI BERTANGGUNGJAWAB​ ​ 1 ​ Maklumbalas dan Aduan ​Orang Awam ​Online ​Cik Nor Azean binti Hasan Pegawai Perhubungan Awam emel: norazean@nre.gov.my 03-8886 Highlighter.aspx?DocId=65&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cindekGNre&HitCount=1&hits=90+
http://www.nre.gov.my/Malay/PiagamPelanggan/Pages/default.aspx Piagam Pelanggan Kebangsaan mengenai Mekanisme Pembangunan Bersih membuat keputusan; 6. Mengeluarkan akuan penerimaan dan maklumbalas awal bagi aduan dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dari tarikh aduan diterima; dan 7. Membuat pembayaran bil dan invois tidak melebihi empat belas (14) hari dari tarikh penerimaan lengkap diterima. • Mengenai NRE • Awam • Warga NRE • Piagam Pelanggan Currently selected • Pencapaian Piagam Pelanggan (Januari - September 2011) • Pencapaian Piagam Highlighter.aspx?DocId=111&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cindekGNre&HitCount=1&hits=12b+
http://www.nre.gov.my/Malay/Pages/WargaNRE.aspx Warga NRE Semakan Maklumbalas) APLIKASI KERAJAAN ELEKTRONIK​ • HRMIS • ePerolehan • eSPKB • SPP II PUSAT INFORMASI​ • Majlis Bersama Jabatan (MBJ) NRE • PUSPANITA NRE • Manual & Prosedur Kualiti MS ISO 9001 : 2008 • Info PTK • Laporan Bayaran Bil • Laporan Pengurusan Kewangan • Laporan Menghadiri Program di Luar Negara • Muat Turun Borang • Program Pengajian Tajaan NRE Seterusnya>>> • Laman Utama • Mengenai NRE • Awam • Warga NRE Currently selected • Piagam Pelanggan • Eko Pelancongan Highlighter.aspx?DocId=59&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cindekGNre&HitCount=1&hits=133+

Kembali ke atas