Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[pem.be.la.ja.ran] | ڤمبلاجرن

Definisi : proses (kegiatan) belajar; (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[pem.be.la.ja.ran] | ڤمبلاجرن

Definisi : perihal atau proses belajar: sistem ~ yg berasaskan komputer. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata pembelajaran


Ensiklopedia

TajukSinopsisBidangKlasifikasi
PEMBELAJARAN UMUM 
KETAKUPAYAAN PEMBELAJARAN

Ketakupayaan pembelajaran ialah

gangguan yang boleh menjejaskan perkembangan

kemahiran asas dan merosakkan keupayaan

seseorang kanak-kanak untuk belajar.

UMUM 
PUSAT SAINS NEGARA

Pusat Sains Negara ialah pusat pembelajaran

informal tentang sains dan teknologi. Ia ditubuhkan

berasaskan falsafah pembelajaran menerusi

penerokaan dan penemuan demi meningkatkan

kefahaman serta menimbulkan rasa ingin tahu

tentang sains dan teknologi.

UMUM 
SKINNER, B.F.

Skinner, B.F. (1904–1990), ahli psikologi

Amerika. Dia terkenal kerana penyelidikannya

terhadap proses pembelajaran dan

kepercayaannya terhadap masyarakat yang

terancang. Skinner merupakan penyokong utama

pengajaran terancang. Dalam program ini, prinsip

pembelajaran yang dikenal pasti dalam makmal

diterapkan dalam pengajaran di dalam kelas. Dia

juga terkenal sebagai pengkaji psikologi tingkah

laku, iaitu kajian terhadap tingkah laku manusia

yang dapat dilihat.

UMUM 
MENELAAH PELAJARAN

Menelaah pelajaran ialah usaha untuk

mempelajari sebarang mata pelajaran. Menelaah

ialah bahagian penting dalam pembelajaran kerana

sebahagian besar pencapaian di sekolah, sebahagian

besarnya bergantung kepada beberapa banyak yang

telah ditelaah. Seseorang tidak boleh mengharapkan

mempelajari semua yang perlu diketahui tentang

sesuatu mata pelajaran daripada guru di dalam bilik

darjah. Menelaah di luar bilik darjah juga perlu

dibuat. Gabungan pembelajaran di bilik darjah dan

menelaah pelajaran di luar bilik darjah dapat

menentukan sejauh mana pencapaian seseorang di

sekolah. Menelaah menjadi semakin penting apabila

seseorang meneruskan pelajaran dari sekolah

rendah ke sekolah menengah, dan seterusnya ke

kolej.

UMUM 
MEMBACA

Membaca ialah perbuatan untuk mendapatkan

makna daripada perkataan bercetak atau bertulis.

Membaca adalah asas kepada pembelajaran dan

satu daripada kemahiran yang paling penting

dalam kehidupan sehari-hari. Membaca adalah

kunci kepada semua jenis maklumat. Ia

membolehkan kita mempelajari cara membina

atau memasang benda, menikmati cerita,

mengetahui kepercayaan orang lain, melatih

imaginasi kita, meluaskan minat kita dan membina

idea dan kepercayaan kita sendiri.

UMUM 
THORNDIKE, EDWARD LEE

Thorndike, Edward Lee (1874–1949) ialah ahli

psikologi pendidikan Amerika yang memberikan

sumbangan yang besar dalam kajian pembelajaran,

pengajaran dan ujian mental. Thorndike mencipta

kotak teka-teki untuk menyiasat bagaimana haiwan

seperti anjing dan kucing menyelesaikan masalah.

Daripada kajiannya, dia mendapati bahawa haiwan

tersebut biasanya akan mengulangi pergerakan

yang berjaya sahaja. Cara ini membolehkan haiwan

berkenaan mencapai penyelesaian akhir dengan

cepat.

UMUM 
PSIKOLOGI PENDIDIKAN

Psikologi pendidikan ialah bidang psikologi

yang menggunakan pengetahuan dan kaedah

psikologi untuk mengkaji proses pengajaran dan

pembelajaran. Psikologi pendidikan

menggabungkan psikologi dan pendidikan dengan

menggunakan pengkajian saintifik ke atas tabiat

manusia untuk mencapai matlamat pendidikan.

Pengkajian tersebut mendedahkan bahawa guru

perlu membantu pelajar untuk belajar.

UMUM 
MEMORI

Memori ialah kebolehan untuk mengingat

sesuatu yang sudah dipelajari atau yang pernah

dialami. Memori merupakan bahagian penting

dalam proses pembelajaran. Jika kita tidak

mengingati langsung tentang masa lampau, maka

kita tidak akan dapat mempelajari sesuatu yang

baru. Semua pengalaman kita akan hilang sebaik

sahaja pengalaman tersebut berakhir dan setiap

keadaan baru betul-betul merupakan suatu perkara

yang asing. Tanpa memori kita akan mengalami

pengalaman yang sama berulang kali untuk

“pertama kalinya”. Kita juga akan kehilangan

nikmat yang diberikan oleh memori kepada

kehidupan – nikmat kenangan yang indah di

samping kenangan yang menyedihkan.

UMUM 
SIXTUS IV

Sixtus IV (1414–1484) adalah antara paus Zaman

Renaissance yang terkenal kerana jahatnya. Dia

dipilih sebagai paus pada tahun 1471, dan politik

Itali mendominasi banyak pemerintahannya. Dia

juga merupakan penaung besar bagi pembelajaran

dan seni Renaissance.

UMUM 
12

Kembali ke atas