Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu


[tau.hid]/[tau.hid] | توهيد

Definisi : Ar keesaan atau ketunggalan (Allah); ilmu ~ ilmu bkn keesaan Allah; dgn ~ hati dgn sepenuh-penuh hati, dgn bulat hati; kuat ~nya kuat kepercayaannya (imannya) yg Allah itu esa;mentauhidkan 1. mengakui bahawa Tuhan itu esa (satu); 2. mengesakan, menyatukan, menumpukan hati, memusatkan (hati); ketauhidan yg berkaitan dgn tauhid, tauhidiah; ilmu ~ ilmu tauhid. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[tau.hid]/[tau.hid] | توهيد

Definisi : sifat atau keadaan Tuhan yg esa; ketunggalan Allah: ilmu ~ ilmu ttg keesaan Tuhan (mengikut agama Islam). (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata tauhid


Ensiklopedia

TajukSinopsisBidangKlasifikasi
USUL AL-TAUHID

USUL AL-TAUHID, kitab karangan Syekh Husein Nasir bin Muhammad Raiyob al-Mas’udi al-Banjari.  Judul lengkap kitab ini ialah Usul al-Tauhid fi Ma’rifat Turuq al-Iman li al-Rab al-Majid.  Pengarang kitab ini lebih dikenali dengan nama Tuan Hussein Kedah.  Kitab ini diselesaikan penulisannya pada tahun 1927.  Manuskrip asli kitab ini belum ditemui.  Beberapa edisi cetakannya yang awal yang dapat dikesan ialah edisi cetakan ketiga atas perintah Sultan Iskandar Syah, Perak.  Cetakan tersebut dilakukan oleh Matba’ah Zainiyah, Taiping, Perak pada tahun 1936.  Dari cetakan ketiga ini dapat diketahui bahawa cetakan pertama pada tahun 1928 dan cetakan kedua pada tahun 1933 juga oleh Matba’ah Zainiyah, Taiping, Perak.  Cetakan ketiga mengandungi 57 halaman.  Selain itu kitab ini juga turut dicetak oleh The United Press, Pulau Pinang, pada tahun 1393 H. dengan usaha Haji Abdullah bin Muhammad Nuruddin al-Rawa,  cetakan ini mengandungi 83 halaman.  Cetakan terakhir ini ditashih oleh Yusuf al-Rawa.

SASTERAKitab
QADARIYYAH, AL-

Qadariyyah, al-., kumpulan yang menamakan diri

mereka sebagai “pendukung keadilan dan tauhid”.

Mereka dikenali dengan gelaran “al-Muktazilah”,

“al-Qadariyyah” dan “al-‘Adliyyah”.

Qadariyyah, al-., kumpulan yang menamakan diri

mereka sebagai “pendukung keadilan dan tauhid”.

Mereka dikenali dengan gelaran “al-Muktazilah”,

“al-Qadariyyah” dan “al-‘Adliyyah”. Pengikut aliran

ini berpendirian bahawa manusia mempunyai

kemampuan yang terbatas untuk memilih

perbuatannya, berdasarkan kepada firman Allah

Taala yang bermaksud: “Dan Kami telah

menunjukkan kepadanya dua jalan (jalan kebaikan

untuk dijalaninya dan jalan kejahatan untuk

dijauhinya)”.

(Surah al-Balad 90:10 )

UMUM 
PERAYAAN UMAT ISLAM

Perayaan Umat Islam ialah hari kemuliaan,

iaitu himpunan amalan yang berkaitan dengan

ibadat dan adat. Dari segi amalan ibadat ialah

solat, zikir (mengingati Allah), tahlil (berzikir

dengan kalimah tauhid “Lailahaillallah”), tasbih

(memuji Allah S.W.T. dengan Subhanallah) dan

takbir (mengagungkan Tuhan dengan Allahu

Akbar). Manakala adat kebiasaan pula seperti

makan, minum, pakaian, perhiasan, kelapangan,

kegembiraan dan amalan yang diharuskan dalam

Islam.

UMUM 
SURAH IBRAHIM

Surah Ibrahim ialah salah satu daripada surah

Makkiyyah, surah yang ke-14 mengikut susunan

surah-surah al-Qur’an dan mengandungi 52 ayat.

Surah ini dinamakan Ibrahim untuk mengenang

kesan peninggalan bapa para nabi dan imam

golongan hanif, iaitu Nabi Ibrahim a.s. Nabi

Ibrahim a.s. menghancurkan lapan buah berhala,

membawa panji-panji tauhid dan menyebarkan

agama yang sebenar, iaitu agama Islam, yang juga

dibawa oleh pengakhir para nabi dan rasul.

UMUM 
ABU AL-HAYTHAM IBN AL-TAYHAN

Abu al-Haytham ibn al-Tayhan ( ? –20 H./

? –641 M.), sahabat Rasulullah SAW daripada

golongan Ansar. Nama sebenarnya ialah Malik ibn

al-Tayhan. Dia berasal daripada keturunan kabilah

al-Aus iaitu salah satu kabilah yang terdapat di

Madinah. Walaupun dia dibesarkan pada zaman

Jahiliah tetapi dia amat membenci penyembahan

berhala. Dia berpegang pada agama tauhid. Oleh

sebab itu dia segera memeluk Islam dan

merupakan antara enam orang terawal menemui

Rasulullah SAW di Makkah dan beriman kepada

Baginda. Dia juga hadir dalam dua Bai’ah, iaitu

Bai’ah Aqabah I dan Bai’ah Aqabah II serta dilantik

sebagai salah seorang naqib.

UMUM 
SURAH AL-KAHFI

Surah al-Kahfi ialah salah satu daripada surah

Makkiyyah, surah ke-18 mengikut susunan surah-surah

al-Qur’an dan mengandungi 110 ayat. Surah

ini dinamakan al-Kahf (Ashab al-Kahf) kerana

kandungannya menceritakan mengenai mukjizat

Tuhan dalam sebuah kisah yang aneh dan ajaib,

iaitu kisah Ashab al-Kahf. Surah ini adalah surah

Makkiyyah, yang bertujuan memperbaik akidah

dan tauhid. Ia juga adalah salah satu daripada lima

surah yang bermula dengan perkataan

(alhamdulillah). Lima surah yang bermula dengan

(alhamdulillah) ialah surah al-Fatihah, al-An’am,

Saba, dan Fatir. Surah al-Kahfi bermula dengan

pujian kepada Allah S.W.T., memuliakan-Nya,

pengiktirafan keagungan dan kebesaran serta

kesempurnaan-Nya.

UMUM 
ALLAH

Allah, Tuhan (Ilah) yang Maha Esa, pencipta (Khaliq) dan pentadbir (Rabb) alam semesta. Dalam hubungan ini, terdapat 2 doktrin dalam mengimani kewujudan Allah SWT iaitu pengesaan dalam bentuk ketuhanan (tauhid uluhiyyah) iaitu mengimani bahawa Allah SWT ialah pencipta alam ini.

AGAMAKonsep
TUK KU PALUHTUK KU PALUH (1817-1917), ulama.  Dia dipercayai lahir pada tahun 1817 di Kampung Cabang Tiga, Kuala Terengganu, Terengganu.  Nama sebenarnya ialah Sayid Abdul Rahman bin Sayid Muhammad.  Bapanya Sayid Muhammad bin Zainal Abidin al-Idrus yang lebih dikenali dengan panggilan Tuk Ku Tuan Besar adalah generasi kedua daripada keturunan al-Idrus di Terengganu, yang dipercayai berasal dari Hadramaut.  Tuk Ku Paluh adalah anak kedua daripada lima orang adik-beradik seibu sebapa.  Pada awalnya Tuk Ku Paluh mendapat pendidikan daripada bapanya.  Dia juga telah berguru dengan Haji Wan Abdullah bin Mohd. Amin atau Tuk Syekh Duyung, ulama yang menjadi mufti Baginda Omar.  Setelah dewasa, Tuk Ku Paluh meneruskan pengajiannya di Makkah dengan mendalami ilmu tafsir, hadis, tauhid dan tasawuf.  SEJARAH DAN ARKEOLOGITokoh

Kembali ke atas