UDARA LEBIHAN | Udara tambahan yang diperlukan dalam sesuatu proses pembakaran. Udara lebihan dikenali juga sebagai udara lebihan pembakaran atau udara tambahan pembakaran. Ia diperlukan bagi memastikan pembakaran sesuatu bahan api itu dapat berlaku dengan lengkap. Dengan adanya udara lebihan, jumlah haba yang maksimum diperoleh daripada sesuatu pembakaran bahan api....Rujuk Ensiklopedia Sains dan Teknologi | KEJURUTERAAN | Teori/Teorem/Hukum |
UDARA PEMBAKARAN | Udara yang digunakan dalam proses pembakaran. Udara mengandungi satu kmol oksigen dan 3.76 kmol nitrogen. Oksigen merupakan komponen penting dalam proses pembakaran bahan api. Kuantiti udara yang diperlukan hanya mencukupi untuk proses pembakaran sesuatu bahan api dinamai udara teori atau udara stoikiometri. Ia dikira berdasarkan persamaan kimia tindak balas yang terlibat dalam proses pembakaran. Secara praktik, proses pembakaran lengkap sukar dicapai dengan hanya menggunakan udara teori. Oleh itu, udara yang diperlukan biasanya melebihi jumlah udara ...Rujuk Ensiklopedia Sains dan Teknologi | KEJURUTERAAN | Teori/Teorem/Hukum |
TEKANAN UDARA | Tekanan udara lihat Udara. | UMUM | |
TENTERA UDARA | Tentera udara ialah cawangan angkatan tentera sesebuah negara yang bertanggungjawab bagi operasi ketenteraan di udara. Suatu pasukan tentera udara terdiri daripada juruterbang dan pelbagai kakitangan lain, kapal terbang, peralatan sokongan, dan pangkalan udara. Sesetengah tentera udara mempunyai peluru berpandu dan kapal angkasa lepas. | UMUM | |
TAKAT EMBUN | Takat embun ialah suhu apabila lembapan dalam udara mula terpeluwap. Takat embun sama ada lebih rendah daripada suhu udara atau sama dengan suhu udara apabila kelembapan relatif adalah 100 peratus. Embun terbentuk apabila lapisan udara yang nipis, yang bersentuhan dengan permukaan, disejukkan di bawah takat embun. Penyejukan udara ini menghasilkan embun di permukaan atau kabut di udara, apabila takat embun di atas takat beku. Jika suhu udara dan takat embun di bawah takat beku, fros terbentuk di permukaan, atau hablur ais terbentuk di udara. Kabut dan awan terbentuk apabila banyak udara disejukkan di bawah takat embun. Lihat juga Embun; Fros; Kabut; Kelembapan. | UMUM | |
KAPAL UDARA | Kapal udara lebih ringan daripada pesawat. Kapal udara mempunyai badan utama yang besar, yang mengandungi gas yang lebih ringan daripada udara | UMUM | |
TERJUN UDARA | Terjun udara ialah sukan bagi seorang atau lebih yang terjun dari kapal terbang dan jatuh secara bebas sebelum payung terjun kembang. Penerjun udara biasanya terjun pada altitud sehingga 4600 meter dan jatuh pada kelajuan lebih daripada 160 kilometer sejam. Mereka mengembangkan payung terjun pada altitud 600 meter hingga 900 meter dan kemudian meluncur ke bumi pada kelajuan kira-kira 16 kilometer sejam. Dalam terjun udara tepat, penerjun cuba terjun menepati sasaran kira-kira 5 sentimeter diameter. Dalam terjun udara berpasukan, satu pasukan penerjun udara terjun bebas bersama-sama membuat formasi berbentuk geometri. | UMUM | |
UDARA | Udara atau atmosfera adalah terdiri daripada campuran gas yang mengelilingi bumi. | KIMIA | Proses/Tindak Balas |
SENDAT UDARA | Sendat udara ialah alat yang membolehkan manusia atau bahan, masuk ke dalam atau keluar dari sesuatu struktur yang dikenali sebagai kaison pneumatik. Kaison mengandungi udara mampat. Sendat udara digunakan untuk menggali terowong dalam air atau projek-projek lain yang memerlukan kaison. | UMUM | |
AUTOGIRO | Autogiro ialah sejenis pesawat yang lebih berat daripada pesawat udara yang disokong di udara oleh sebuah rotor dan bukannya sayap yang terpasang tetap, sebagaimana yang terdapat pada kapal terbang. Kebanyakan autogiro mempunyai sayap pendek, kontot untuk perimbangan. Rotor autogiro berputar dengan sendirinya apabila ia melalui udara. Pesawat ini berbeza daripada helikopter, yang rotornya digerakkan oleh sebuah enjin. Tujuan utama enjin autogiro ialah menghasilkan tolakan yang menarik kenderaan itu meluncur di udara. | UMUM | |