http://dbp.gov.my/lamandbp/main.php?Content=vertsections&SubVertSectionID=893&VertSectionID=25&CurLocation=208&IID=&Page=1 | bimbingan berkarya-menulis skrip drama | hingga drama moden dan lakon layar filem, kesemua struktur skripnya dipecahkan kepada tiga bahagian. Perbandingannya adalah seperti kehidupan manusia yang terbahagi semasa dilahirkan, dewasa dan akhir hayatnya. Sebelum memulakan sebarang bentuk tulisan, kita perlu mempunyai asas yang kukuh. Hal ini demikian kerana asas yang teguh akan mendukung struktur, konsep dan visi sesebuah drama. Ia akan menghasilkan satu rangka kerja atau karya Tiga elemen yang cukup penting yang perlu diberikan tumpuan oleh penulis sebelum memulakan penulisan skripnya ialah: Fokus Logik Perwatakan. Fokus Untuk sebuah cerita sentiasa dalam kesatuan, watak-watak dan cara mereka berfungsi memerlukan fokus atau tumpuan. Ia tidak ada bezanya sama ada jalan cerita kita berbentuk linear, non-linear (spiral) atau selari. Sentiasa memberikan tumpuan yang kukuh akan menjadikan proses penulisan | Highlighter.aspx?DocId=20&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=15&hits=4fe+565+594+599+6b9+6c5+773+7c9+869+a4a+aa3+aac+b72+ba2+d40+ |
http://dbp.gov.my/lamandbp/main.php?Content=vertsections&SubVertSectionID=874&VertSectionID=25&CurLocation=208&IID=&Page=1 | bimbingan berkarya-puisi moden | oleh Za’ba lebih merupakan definisi dari sudut pandangan seorang pengkaji. Definisi puisi yang dikemukakan oleh seorang penyair dan sekali gus sarjana sastera pula, iaitu Muhammad Haji Salleh, puisi ialah bentuk sastera yang kental dengan muzik bahasa serta kebijakan penyair dengan tradisinya. Dalam segala sifat kekentalannya itu, puisi setelah dibaca akan menjadikan kita lebih bijaksana. Daripada penyair Inggeris di Barat pula Secara Ringkas Penulis Melayu yang pertama menulis puisi Melayu moden ialah Omar Mustaffa. Puisinya bertajuk “Angan-angan dengan Gurindam’, disiarkan dalam Utusan Melayu, 18 Januari 1913. Puisi ini dari segi bentuk dan isinya telah jauh menyimpang daripada puisi Melayu tradisional – pantun dan syair terutamanya. Dari segi bentuk, susunan baris, rangkap, dan rima akhirnya tidak terikat lagi dengan bentuk tradisional. Dari segi | Highlighter.aspx?DocId=19&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=12&hits=2c5+34d+35d+368+382+3fd+400+487+48a+4a6+4c4+5d1+ |
http://dbp.gov.my/lamandbp/download.php?FilePoolID=107 | KANDUNGAN | terutamanya dalam media cetak seperti akhbar dan majalah. Mulai tahun 2000, pihak Dewan Bahasa dan Pustaka melalui Jawatankuasa Biro Pengaduan Bahasa telah memutuskan untuk menyelaraskan ejaan bagi frasa tersebut. Tiga bentuk penulisan yang betul telah diputuskan, iaitu Yang Dipertua, Yang di-Pertua, dan Yang di-Pertuan, manakala ejaan Yang Dipertuan dianggap salah. Penggunaan ketiga-tiga frasa tersebut adalah khusus untuk jawatan Pertua Dewan Rakyat Frasa Yang di-Pertuan pula digunakan khusus untuk ketua negara dan ketua negeri, contohnya: Yang di-Pertuan Agong Yang di-Pertuan Negeri Yang di-Pertuan Besar Penggunaan bentuk ejaan Yang di-Pertuan dan Yang di-Pertuan ini adalah selaras dengan bentuk yang digunakan secara rasmi oleh Jabatan Perdana Menteri dan bentuk ini juga telah digunakan dalam Perlembagaan Persekutuan | http://dbp.gov.my/lamandbp/download.php?FilePoolID=107#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=22&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=5&hits=f1+170+17d+187+715+ |
http://dbp.gov.my/lamandbp/main.php?Content=vertsections&SubVertSectionID=41&VertSectionID=25&CurLocation=25&IID=&Page=1 | Pantau Tegur Bahasa - Dewan Bahasa dan Pustaka | segera. zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Di bawah ini ialah contoh gambar yang telah dirakamkan TUJUAN Untuk menyediakan prasarana bagi orang awam menyalurkan maklumat mengenai penggunaan bahasa yang didapati salah di mana-mana sahaja mereka berada, di seluruh negara, terutamanya di tempat awam. Untuk menyedarkan semua pihak bahawa sebagai rakyat Malaysia, setiap orang bertanggungjawab untuk memartabatkan bahasa kebangsaan. Untuk memberi galakan kepada orang ramai menyertai sastera untuk pelbagai khalayak pada peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Melaksanakan penyelidikan sastera tradisional dan moden yang bermutu dari segi keilmuan, pemikiran dan estetika bagi memenuhi kehendak pelbagai pelanggan. Memastikan pelbagai bentuk pengiktirafan dan penghargaan pada peringkat negeri, kebangsaan dan antarabangsa diberikan kepada tokoh yang berwibawa dan karya yang memenuhi piawaian yang ditetapkan. Memaklumkan penerimaan manuskrip kepada penulis dalam tempoh tujuh (7 | Highlighter.aspx?DocId=12&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=2&hits=31e+458+ |