Maklumat Kata

Carian kata tiada di dalam kamus terkini. Sila rujuk capaian Kamus Dalam Talian ini.
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata nasihat;

Puisi
 

Kain berlipat dalam istana,
     Pakaian puteri raja kayangan;
Sepatah nasihat ilmu yang berguna,
     Secubit budi jadi kenangan.


Lihat selanjutnya...(2)
Peribahasa

Bagai mestika embun.

Bermaksud :

Mendengar nasihat yang baik. (Peribahasa lain yang sama makna: Bagai menelan mestika embun).

 

Lihat selanjutnya...(45)

126

Things past cannot be recalled

Tidak ada gunanya bersedih atas kesilapan atau perkara buruk yang sudah berlaku kerana ia tidak dapat diubah lagi.

Nasi sudah menjadi bubur.

Looking back, I should have listened to my mother's advice. I should not have associated myself with bad guys and get involved in drug abuse. Now, I am facing the consequences, but Things past cannot be recalled .

Mengenang kembali, saya seharusnya mendengar nasihat ibu. Saya tidak sepatutnya bercampur dengan budak jahat dan terjebat dalam penyalahgunaan dadah. Kini, saya menerima padahnya, tetapi apa gunanya saya meratap, nasi sudah menjadi bubur.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu


Lihat selanjutnya...(8)

Perkhidmatan

VirtPathDisplayNameSynopsisWebURL
http://sbmb.dbp.gov.my/knb/nb_halaman_utama.aspxSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan PustakaSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan Pustaka Selamat Malam Rabu, 22 Okt 2008 Khidmat Nasihat DBP (KND) ialah Khidmat Nasihat berkaitan Bahasa, Sastera, Penerbitan, dan Korporat DBP. Skip Navigation Links. Collapse Menu Utama Menu Utama Collapse Khidmat Nasihat DBP Khidmat Nasihat DBP Panduan Pelanggan Pertanyaan Highlighter.aspx?DocId=26&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=11&hits=5+11+16+28+2b+48+4c+61+89+91+a2+
http://sbmb.dbp.gov.my/knb/iklan/nb_pengesahan_iklan.aspxSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan PustakaSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan Pustaka Selamat Malam Rabu, 22 Okt 2008 Khidmat Nasihat DBP (KND) ialah Khidmat Nasihat berkaitan Bahasa, Sastera, Penerbitan, dan Korporat DBP. Skip Navigation Links. Collapse Menu Utama Menu Utama Collapse Khidmat Nasihat DBP Khidmat Nasihat DBP Panduan Pelanggan Pertanyaan Highlighter.aspx?DocId=13&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=5&hits=5+11+16+28+2b+
http://sbmb.dbp.gov.my/knb/nb_login_pelanggan_web.aspx?id=3Selamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan PustakaSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan Pustaka Selamat Malam Rabu, 22 Okt 2008 Khidmat Nasihat DBP (KND) ialah Khidmat Nasihat berkaitan Bahasa, Sastera, Penerbitan, dan Korporat DBP. Skip Navigation Links. Collapse Menu Utama Menu Utama Collapse Khidmat Nasihat DBP Khidmat Nasihat DBP Panduan Pelanggan Pertanyaan Highlighter.aspx?DocId=11&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=5&hits=5+11+16+28+2b+
http://sbmb.dbp.gov.my/knb/cariankata/dbp_ka_rujukan_kamus_dbp.aspxSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan PustakaSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan Pustaka Selamat Malam Rabu, 22 Okt 2008 Khidmat Nasihat DBP (KND) ialah Khidmat Nasihat berkaitan Bahasa, Sastera, Penerbitan, dan Korporat DBP. Skip Navigation Links. Collapse Menu Utama Menu Utama Collapse Khidmat Nasihat DBP Khidmat Nasihat DBP Panduan Pelanggan Pertanyaan Highlighter.aspx?DocId=10&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=5&hits=5+11+16+28+2b+
http://sbmb.dbp.gov.my/knb/cariankata/dbp_nb_carian_kata_istilah.aspxSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan PustakaSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan Pustaka Selamat Malam Rabu, 22 Okt 2008 Khidmat Nasihat DBP (KND) ialah Khidmat Nasihat berkaitan Bahasa, Sastera, Penerbitan, dan Korporat DBP. Skip Navigation Links. Collapse Menu Utama Menu Utama Collapse Khidmat Nasihat DBP Khidmat Nasihat DBP Panduan Pelanggan Pertanyaan Highlighter.aspx?DocId=9&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=5&hits=5+11+16+28+2b+
http://sbmb.dbp.gov.my/knb/cariankata/dbp_nb_carian_kata_ensi.aspxSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan PustakaSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan Pustaka Selamat Malam Rabu, 22 Okt 2008 Khidmat Nasihat DBP (KND) ialah Khidmat Nasihat berkaitan Bahasa, Sastera, Penerbitan, dan Korporat DBP. Skip Navigation Links. Collapse Menu Utama Menu Utama Collapse Khidmat Nasihat DBP Khidmat Nasihat DBP Panduan Pelanggan Pertanyaan Highlighter.aspx?DocId=8&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=5&hits=5+11+16+28+2b+
http://sbmb.dbp.gov.my/knb/cariankata/dbp_nb_carian_kata_sukuan.aspxSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan PustakaSelamat Datang ke Khidmat Nasihat Dewan Bahasa dan Pustaka Selamat Malam Rabu, 22 Okt 2008 Khidmat Nasihat DBP (KND) ialah Khidmat Nasihat berkaitan Bahasa, Sastera, Penerbitan, dan Korporat DBP. Skip Navigation Links. Collapse Menu Utama Menu Utama Collapse Khidmat Nasihat DBP Khidmat Nasihat DBP Panduan Pelanggan Pertanyaan Highlighter.aspx?DocId=7&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=5&hits=5+11+16+28+2b+
http://dbp.gov.my/lamandbp/download.php?FilePoolID=107KANDUNGANPEDOMAN BAHASA PRAKATA Salah satu khidmat yang disediakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka untuk menyelesaikan masalah bahasa yang dihadapi oleh pengguna bahasa ialah Khidmat Nasihat Bahasa (KNB). Melalui KNB pelbagai pertanyaan tentang bahasa, seperti penggunaan ejaan Rumi dan Jawi yang betul; penggunaan istilah yang tepat; serta penyemakan tatabahasa boleh dikemukakan oleh pengguna bahasa. Untuk terbitan yang digunakan secara rasmi oleh Jabatan Perdana Menteri dan bentuk ini juga telah digunakan dalam Perlembagaan Persekutuan. BAHAGIAN 2 Soal Jawab Masalah Tatabahasa Bahagian Pengembangan Bahasa Sektor Awam, melalui Khidmat Nasihat Bahasa selalu menerima pelbagai pertanyaan bahasa, seperti tatabahasa bahasa Melayu. Antara pertanyaan yang diterima dan jawapan yang telah diberikan termasuklah: 1. Adakah panggilan dalam teks ucapan ditulis dengan huruf besar http://dbp.gov.my/lamandbp/download.php?FilePoolID=107#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=22&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=3&hits=19+19c+393+
http://dbp.gov.my/lamandbp/main.php?Content=vertsections&SubVertSectionID=826&VertSectionID=25&CurLocation=208&IID=&Page=1 bimbingan berkarya-pantun Kewangan Rukun Budaya Korporat Piagam Pelanggan Carta Organisasi Kualiti ISO 9002 Anugerah Kualiti Manual Kualiti Akta Surat Pekeliling Am Langkah-langkah Memperkasakan Penggunaan Bahasa Kebangsaan Dalam Perkhidmatan Awam Perkhidmatan Khidmat Nasihat Bahasa Biografi Penulis Munsyi Dewan Direktori Penulis Wilayah Timur Direktori Penulis Wilayah Utara Pantau Tegur Bahasa Daftar Kata Bahasa Melayu:Rumi-Sebutan-Jawi Pedoman dan Panduan Bahasa Melayu Semakan Ejaan Melayu, suku kata untuk setiap baris ialah antara lapan hingga dua belas suku kata sahaja. Melalui bentuknya yang kemas dan padat, pantun berjaya menjadi alat yang penting untuk menghibur, memberi nasihat, menduga akal, meluahkan perasaan dan menyedapkan cakap. Pantun turut berfungsi sebagai media untuk menyampaikan hasrat yang seni atau rahsia yang tersembunyi melalui penyampaian yang berkias. KANDUNGAN PANTUN MELAYU Pembayang atau Highlighter.aspx?DocId=17&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=4&hits=69+318+4b6+809+
http://dbp.gov.my/lamandbp/main.php?Content=vertsections&SubVertSectionID=215&VertSectionID=25&CurLocation=25&IID=&Page=1 Rakan Dewan - Dewan Bahasa dan Pustaka Kewangan Rukun Budaya Korporat Piagam Pelanggan Carta Organisasi Kualiti ISO 9002 Anugerah Kualiti Manual Kualiti Akta Surat Pekeliling Am Langkah-langkah Memperkasakan Penggunaan Bahasa Kebangsaan Dalam Perkhidmatan Awam Perkhidmatan Khidmat Nasihat Bahasa Biografi Penulis Munsyi Dewan Direktori Penulis Wilayah Timur Direktori Penulis Wilayah Utara Pantau Tegur Bahasa Daftar Kata Bahasa Melayu:Rumi-Sebutan-Jawi Pedoman dan Panduan Bahasa Melayu Semakan Ejaan Talian Umum)--Telefon: 03-21481011 , 21443300,21443030, 21444433,21444477, 21444800, 21446600,21447071, 21447744 Faks: 03-21447248 (Am), 03-21445727 (Bahasa), 03-21414109 (Sastera) Untuk sebarang pertanyaan umum sila ke Khidmat Nasihat DBP . Paparan terbaik Internet Explorer 5.0 ke atas, resolusi 1024 x 768 pixel. Hak Cipta Terpelihara @ 2007 - Unit Pembangunan Laman, Bahagian Sistem Maklumat. PENAFIAN : Dewan Bahasa dan Pustaka Highlighter.aspx?DocId=21&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexPerkhidmatan&HitCount=2&hits=6c+3c8+
123

Kembali ke atas