universal velocity distribution law | hukum profil halaju semesta | Kejuruteraan | Kejuruteraan Kimia | Hukum bagi halaju pengaliran gelora yang menghubungkan parameter tak bermatra berikut: u+ = u / u* y+ = u* py / m, dengan u* = halaju geseran, u = halaju, u+ = nisbah halaju, y = jarak dari permukaan dinding, y+ = nisbah jarak, r = ketumpatan, m = kelikatan. |
kinematic viscosity | kelikatan kinematik | Kejuruteraan | Kejuruteraan Kimia | Kelikatan bendalir yang dibahagi dengan ketumpatannya, yang diungkapkan sebagai u = m/r, dengan m = kelikatan dinamik (poise), r = ketumpatan (kg/m3), u = kelikatan kinematik (m2/s � stokes). Kelikatan kinematik digunakan untuk menandakan nilai kelikatan yang peka kepada perubahan julat suhu yang kecil. |
Von Karman boundary layer thickness | ketebalan lapisan sempadan Vok Karman | Kejuruteraan | Kejuruteraan Kimia | Ketebalan lapisan sempadan aliran yang boleh dianggarkan sebagai (rujuk m/s 150) dan u+ = u/u�, x = y/d, dengan d = ketebalan lapisan sempadan, x = jarak selari dengan aliran, y = jarak normal dengan aliran, v = kelikatan kinematik. |
nuclear magnetic moment | momen magnet nukleus | Fizik | Atom dan Nuklear | Momen magnet dwikutub nukleus atom yang diperoleh daripada persamaan: m = gЋI, dengan g = nisbah giromagnet, Ћ = pemalar Planck dibahagi 2p dan I = momentum sudut nukleus dalam unit Ћ . Tenaga U hasil saling tindak momen magnet ini dalam medan magnet luar B diungkapkan sebagai: U =-m.B |
electric multiple unit (E.M.U.) | unit tren elektrik berganda | Kejuruteraan Automotif | Tiada | Unit tren yang terdiri daripada beberapa koc yang dijadikan satu set dan boleh disambung menjadi beberapa set lain. Unit ini menggunakan kuasa elektrik dan dilengkapi kemudahan pemanduan sendiri di koc bahagian hadapan sekali. |
reduced mass | jisim terkurang | Fizik | Mekanik | Kuantiti jisim (u) yang digunakan dalam kajian gerakan relatif dua jasad berjisim m dan M di sekitar pusat jisim yang memenuhi kaitan mM/(M + m). |
vorticity | vortisiti | Kejuruteraan | Kejuruteraan Kimia | Vektor yang ditakrifkan sebagai W = �x U = ikal U, dengan W = vortisiti (s-1), � = pengendali Laplacean (m-1), U = vektor halaju (m/s), x = pengendali silang. Setiap komponen vortisiti bersamaan dengan � halaju sudut bendalir. Secara fizikal, vortisiti ialah bilangan putaran bendalir per unit masa. Vortisiti dimajukan sebagai satu kaedah untuk menggabungkan persamaan gerakan yang berketumpatan, berkelikatan, dan berkomponen graviti yang malar dengan persamaan selanjar kepada satu persamaan yang lebih tinggi tertibnya. Penggunaan konsep vortisiti tidak terhad kepada sistem dua matra sahaja sebagaimana penggunaan konsep fungsi arus. Oleh itu, vortisiti ialah pembaikan konsep fungsi arus. |
pipe friction loss | kehilangan geseran paip | Kejuruteraan | Kejuruteraan Kimia | Kehilangan tenaga pengaliran bendalir di dalam paip yang diungkapkan dalam unit turus sebagai dengan h� = turus geseran (m), D = garis pusat (m), � = faktor geseran, L = panjang paip (m), u = purata halaju (m/s), gc = 1 kg m/N s2. |
momentum | momentum | Kejuruteraan | Kejuruteraan Kimia | Kuantiti yang ditakrifkan sebagai jisim darab halaju yang diungkapkan sebagai M = mu, dengan M = momentum, m = jisim, u = halaju. |
Newton�s laws of fluid friction | hukum geseran bendalir Newton | Fizik | Mekanik | Hukum yang menyatakan: 1. Daya rintangan, D, yang melawan gerakan antara suatu jasad dengan suatu bendalir, berkadaran dengan kuasa dua halaju relatif, ketumpatan bendalir (A) dan luas bahagian jasad yang bersentuh dengan bendalir, iaitu D = kAu2r. 2. Daya ricihan di antara dua lapisan infinitesimal bendalir likat, berkadaran dengan kadar ricih dalam arah yang serenjang dengan arah gerakan lapisan tersebut, iaitu, F = mdu/dy. m ialah halaju menurut arah gerakan, dan y berserenjang dengan arah u. m dinamakan pekali kelikatan. |