spur gear | gear taji | Mekanik | Gunaan | Gear yang giginya selari dengan aci penyokongnya. Gear ini digunakan untuk menghubungkan aci-aci yang selari. |
static equilibrium of shafts | keseimbangan statik aci | Mekanik | Gunaan | Keadaan yang diperoleh apabila pusat jisim aci yang mempunyai jisim sipi berapa pada paksi aci. Aci yang memiliki ciri keseimbangan statik akan berada dalam keseimbangan jika disokong mengufuk dalam sebarang kedudukan aci itu. Keseimbangan statik diperlukan jika keseimbangan dinamik mahu dicapai. Lihat juga keseimbangan dinamik, pengimbangan. |
compound train | rangkaian majmuk | Mekanik | Gunaan | (bagi sistem gear) Sistem gear yang mengandung aci-aci pertengahan yang setiap satu daripadanya membawa dua roda gear yang tetap pada aci itu. Dua gear itu biasanya mempunyai bilangan gigi yang berlainan dan berputar dengan laju yang sama pada hala putaran aci. Salah satu daripada roda-roda berkenaan dipacu oleh gear pada aci yang bersebelahan dan yang satu lagi memacu gear pada aci pengikut. Nisbah halaju yang diperoleh daripada sistem rangkaian majmuk sama dengan hasil darab bilangan gigi pada gear-gear pemacu terhadap hasil darab bilangan gigi pengikut. Lihat juga rangkaian mudah. |
timing belt | tali sawat pemasaan | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Tali sawat yang mempunyai gigi yang menghubungkan aci engkol yang memacu aci sesondol. Tali sawat ini menghubungkan kedua-dua aci melalui gear aci engkol dan gear aci sesondol. Tali sawat ini memutarkan aci sesondol pada arah yang sama dengan aci engkol pada nisbah kelajuan 1:2. Banding rantai pemasaan. |
equivalent stiffness | kekakuan setara | Mekanik | Gunaan | (bagi aci) kekakuan aci yang boleh menggantikan kekakuan beberapa aci yang mempunyai nilai yang berlainan, bagi tujuan analisis tentang rintangan gabungan aci itu terhadap sesaran sudut. Kekakuan ini perlu memenuhi keperluan bahawa pesongan sudut yang disebabkan oleh kilas adalah sama untuk ‘aci setara’ dan untuk sistem aci sebenar. |
crankshaft gear | gear aci engkol | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Gegancu yang dipasang pada hujung aci engkol dan berfungsi untuk memacu gear atau gegancu pada aci sesondol. Nisbah gear di antara gear aci engkol dengan gear aci sesondol ialah 2:1 yang menghasilkan laju putaran aci sesondol dua kali ganda berbanding laju putaran aci engkol. Kedua-dua gear atau gegancu ini dihubungkan menggunakan tali sawat atau rantai. Lihat juga gear aci sesondol. |
propeller shaft | aci kipas; aci perejang | Kejuruteraan | Tiada | Aci, yang di hujungnya terpasang kipas skru, yang menghantar kuasa daripada enjin kepada kipas. |
layshaft | aci bantu | Mekanik | Gunaan | Aci pertengahan dalam sistem rangkaian gear. Aci bantu diperlukan untuk menolong memindahkan kuasa atau gerakan dari aci pemacu ke aci pengikut. Lihat jugarangkaian gear. |
end play | lega hujung | Kejuruteraan Automotif | Enjin | Jarak gerakan aci engkol atau aci sesondol ke hadapan dan ke belakang pada paksi aci akibat perbezaan jarak bebibir aci dengan panjang galas. Jarak ini diperlukan untuk membenar- kan aci berputar dengan sempurna dan mengurangkan geseran antara aci dengan galas. |
static balance | imbangan statik | Mekanik | Gunaan | (bagi aci) Keadaan yang diperoleh apabila pusat jisim aci yang mempunyai jisim-jisim sipi berada pada paksi putaran aci itu. Aci yang memiliki ciri imbangan statik akan berada dalam keseimbangan jika disokong pada garis mendatar dalam sebarang kedudukan aci itu. Imbangan statik diperlukan jika imbangan dinamik mahu dicapai. Lihat juga imbangan dinamik, pengimbangan. |