overact | lebih lakon | Kesusasteraan | Tiada | Beraksi berlebih-lebihan sehingga tidak baik jadinya. |
dramatic monologue | monolog dramatik | Kesusasteraan | Tiada | Puisi lirik yang memperlihatkan jiwa beraksi melalui percakapan satu watak dalam suatu situasi dramatik. |
background projection | pancar latar | Pendidikan | Tiada | Teknik dalam persembahan yang aktornya beraksi di hadapan layar dan gambar tertentu ditayangkan dari belakangnya. |
acting area | ruang lakon | Kesenian | Drama dan Teater | Kawasan yang menjadi tempat pelakon beraksi. |
set | set | Kesenian | Drama dan Teater | Rekaan binaan hiasan atau prop yang mempunyai bentuk tiga dimensi yang dibina di atas pentas untuk pelakon beraksi di atasnya. |
monodrama | monodrama | Kesusasteraan | Tiada | Drama yang dilakonkan oleh seorang pelakon sahaja. Drama ini boleh dianggap suatu monolog dramatik. Dalam monodrama, seorang pelakon boleh mengambil semua peranan dalam persembahan, iaitu beraksi, mengucapkan semua dialog dan menyanyi. Monodrama dikenali juga sebagai lakonan solo. Contoh monodrama daripada teater tradisional ialah Dalang Wayang Kulit, Tok Selampit dan Awang Belanga (Batil). Contoh lain ialah Emily of Emerald Hill oleh Stella Kon. Lihat juga monolog dramatik. |
demilitarized zone(DMZ) | zon bebas tentera (DMZ) | Teknologi Maklumat | Tiada | Hos komputer atau rangkaian kecil yang diselitkan di antara rangkaian persendirian syarikat dengan rangkaian awam di luar sebagai "zon berkecuali". Zon ini menghalang pengguna di luar daripada mencapai pelayan yang mengandungi data syarikat secara terus. Zon ini merupakan pendekatan opsyenal dan lebih selamat berbanding tembok api. Ia juga beraksi dengan efektif sebagai pelayan proksi. DMZ mendapat nama daripada zon penimbal geografik yang dipasang di antara Korea Utara dengan Korea Selatan berikutan perang pada awal tahun 1950-an. |
Commedia dell�arte | commedia dell�arte | Kesusasteraan | Tiada | Bentuk drama komik yang terdapat di Itali pada pertengahan kurun ke-16. Dua aspek penting commedia dell arte ialah improvisasi dan watak stok. Para pelakon mengimprovisasikan cerita berdasarkan senario cerita. Gaya persembahan- nya hampir sama dengan bangsawan yang menggunakan improvisasi dan watak stok. Watak stok boleh dibahagikan kepada dua kategori. Pertama, watak lurus yang diwakili oleh remaja atau orang muda yang sedang bercinta, dan watak tampak cerdik, kacak dan berpelajaran. Orang muda atau hero dikenali sebagai innamorato atau amoroso, manakala heroin dipanggil innamorata. Kedua, watak luar biasa yang beraksi dan berkelakuan secara berlebih-lebihan. Contohnya, capitano, pantalone, dottore dan harlequin. |