Display virtual keyboard interface
 

Maklumat Kata

Kamus Bahasa Melayu



Definisi : pemberitahuan kpd orang ramai melalui surat khabar, TV, radio, dll: syarikat-syarikat perniagaan yg besar membelanjakan beribu-ribu ringgit sebulan utk ~; beriklan mempunyai iklan: halaman ~; mengiklankan memperkenalkan sesuatu kpd umum melalui iklan, memberitahukan sesuatu menerusi iklan (dlm surat khabar, majalah, dsb): ia membeli ubat yg diiklankan dlm surat khabar; periklanan hal (kegiatan dsb) yg berkaitan dgn iklan: pihak kerajaan, menerusi Kementerian Penerangan terutamanya, turut memerhatikan perkembangan dunia ~ Malaysia; kakitangan yg bekerja di bahagian ~ tidak berapa ramai; pengiklanan perihal (perbuatan, kegiatan dsb) mengiklankan: ~ keluaran baru syarikat itu dibuat melalui media massa; pengiklan orang (syarikat, media massa, dll) yg mengiklankan sesuatu. (Kamus Dewan Edisi Keempat)


Definisi : pemberitahuan kpd orang ramai (melalui surat khabar, televisyen dsb): Syarikat-syarikat perniagaan membelanjakan wang yg banyak utk ~. mengiklankan memberitahukan sesuatu kpd orang ramai dgn iklan (di surat khabar dsb); mengumumkan sesuatu kpd orang ramai: Mereka ~ barang-barang buatan mereka di surat khabar dan di televisyen juga. pengiklanan hal yg berkaitan dgn usaha atau cara mengiklankan. pengiklan badan (syarikat, orang dsb) yg mengiklankan. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
Tesaurus
 
iklan (kata nama)
Bersinonim dengan pengumuman, pelekat, risalah, poster, promosi, papan tanda;,
Kata Terbitan : mengiklankan, pengiklanan,


Penyelidikan

VirtPathDisplayNameSynopsisWebURL
http://prpm.dbp.gov.my/pdf/Kajian_Tahap_BM_Tempat_Awam.pdfMicrosoft Word - Bahasa Kebangsaan di Tempat Awammerumuskan tahap penggunaan BM dan tahap pematuhan tatabahasa mengikut domain tertentu di tempat awam. Domain yang diteliti meliputi nama premis perniagaan, premis perkhidmatan, nama tempat kediaman, pernyataan pada papan tanda, iklan, nama jalan, nama bangunan, pernyataan pada kain rentang dan pernyataan pada gegantung. Tempat awam pula merujuk kepada kawasan yang terletak di bawah pengawasan, pengurusan dan pentadbiran PBT. Objektif kajian ini diletakkan di premis awam untuk perhatian orang ramai. Paparan ini digolongkan dalam lapan domain, iaitu (i) nama 3 premis perniagaan, (ii) nama tempat kediaman, (iii) pernyataan pada papan tanda, (iv) iklan, (v) nama jalan, (vi) pernyataan pada kain rentang, (vii) pernyataan pada gegantung dan (viii) nama bangunan. Kajian ini menggunakan kaedah kajian lapangan, pemerhatian dan temu bual tidak berstruktur dengan pegawai http://prpm.dbp.gov.my/pdf/Kajian_Tahap_BM_Tempat_Awam.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=2&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexKajianTahapBM&HitCount=25&hits=142+260+468+500+7a6+800+a17+a18+a2c+a37+f8e+fd1+1034+1048+123b+1241+1260+1af4+1d27+1e1b+1e23+1fa8+1fc2+1fea+2189+
http://prpm.dbp.gov.my/pdf/Kajian_Tahap_BM_dlm_Media_TV.pdfMicrosoft Word - LAPORAN KAJIAN TAHAP MEDIA PENYIARAN-DAPATAN AWAL KAJIANstesen televisyen, iaitu stesen televisyen awam (TV1 dan TV2) dan swasta (TV3, NTV7, TV9, Astro Ria dan Astro Awani). Enam domain rancangan itu ialah berita, bicarawara, dokumentari, hiburan, sukan, dan iklan. 3.2 Ragam lisan merujuk kepada bahasa pengacaraan, penyampaian berita dan ulasan selari yang dinilai daripada lima aspek kebahasaan, iaitu sebutan, bahasa kolokial (bahasa basahan), percampuran bahasa, kesantunan, dan nahu. 3.3 Ragam tulisan merujuk kepada penggunaan bahasa Melayu dalam bentuk rerayap, pengumuman, iklan, dan sari kata. Terdapat empat aspek 3 kebahasaan yang dikaji pada ragam ini, iaitu ejaan, percampuran bahasa, kesantunan, dan nahu. 3.4 Rancangan televisyen yang terpilih untuk penelitian dirakam pada http://prpm.dbp.gov.my/pdf/Kajian_Tahap_BM_dlm_Media_TV.pdf#xml=http://prpm.dbp.gov.my:28090/PdfHighlighter.aspx?DocId=1&Index=D%3a%5cSearchIndexFiles%5cIndexKajianTahapBM&HitCount=6&hits=152+17e+21d+267+2ec+356+

Kembali ke atas