literary criticism | kritikan sastera | Kesusasteraan | Tiada | Kaedah kritikan atau cabang pengajian yang berkaitan dengan hal-hal mendefinisi, mengklasifikasi, menghuraikan dan menilai karya kesusasteraan. Kritikan ini biasanya terbahagi kepada dua bahagian bahagian utama, iaitu kritikan amali dan kritikan teoritis. Kritikan amali memberikan tumpuan pada tkes semata-mata tanpa merujuk faktor luaran, ekstrinsik atau kontekstual, iaitu sejarah, keadaan sosial, biografi pengarang dan sebagainya. Tumpuan kritikan ini adalah pada unsur dalaman atau intrinsik teks, iaitu tema, plot, imejan dan ciri-ciri teks formal yang lain. Bentuk kritikan amali memberikan penekanan pada asktek tekstual dan menghasilkan ungkapan seperti �yang tertera di muka surat�, �bacaan teliti�, dan analisis teks. Antara pengkritik yang menonjolkan kaedah kritikan ini ialah Richards dan Cleanth Brooks. Kritikan amali dikenali juga sebagai kritikan terapan. Kritikan teoritis (teoritikal) pula merumuskan prinsip yang asasi untuk menentukan perbezaan antara bidang kesusasteraan dengan disiplin lain. Kritikan ini berperanan sebagai �kayu pengukur� bagi menentukan mutu sastera. Kedua-dua bidang kritikan di atas memanfaatkan teori kritikan, sama ada secara implisit atu eksplisit. Teori kritikan menyediakan kerangka untuk membaca dang menganalisis teks. Antara teori kritikan ialah Marxisme, feminisme, historisisme baru, pascastrukturalisme dan lain-lain. Kritikan berasal daripada perkataan Yunani bermaksud �penghakiman�. Lihat juga historisme baru, kritikan Marxis, kritikan pascastrukturalis. |
trained personnel | individu terlatih | Herba | Peraturan dan Pemasaran | Seseorang yang telah menerima latihan teori, amali dan latihan lain yang bersesuaian dan relevan dengan tugasnya. Latihan berterusan perlu diberikan dan keberkesanannya disemak secara berkala bagi memastikan kompetensi individu terlatih berada pada tahap yang baik. |
kinesthetic learner | pelajar kinestetik | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Pelajar yang selesa dengan kaedah pengajaran melalui sentuhan dan gerakan diri sendiri seperti menggerakkan badan, membuat aktiviti fizikal, membuat amali, menggunakan pen penyerlah berwarna, melukis gambar dan mencoret. Banding pelajar visual, pelajar auditori. |
atelier | atelier | Kesenian | Hiasan Dalaman | Studio atau bengkel, iaitu tempat artis atau pereka menghasilkan karya seni atau kraf tangan. Ruang ini juga digunakan sebagai tempat latihan pekerja atau pelajar yang membuat latihan amali dalam bidang seni halus dan seni bina. |
learning experience (LX) | pengalaman pembelajaran (LX) | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Sebarang rakaman interaksi, kursus, program atau apa-apa sahaja aktiviti pembelajaran, sama ada dalam sesi pembelajaran formal atau tidak formal. Contoh pengalaman pembelajaran seperti sesi kuliah, sesi bertemu pakar, lawatan sambil belajar, kerja lapangan, gamifikasi, interaksi dalam talian, latihan amali, sangkutan kerja dan aktiviti kokurikulum. |
augmented reality (AR) | realiti terimbuh (AR) | Teknologi Maklumat | e-Pembelajaran | Persekitaran buatan yang terhasil daripada gabungan dunia sebenar dengan dunia janaan komputer bagi meningkatkan pengalaman dunia sebenar pengguna. Pelaksanaan AR memerlukan peranti paparan yang bersesuaian seperti telefon pintar dan tablet. Dalam konteks pendidikan, AR digunakan sebagai alat bantu mengajar terutamanya yang melibatkan simulasi dan amali. |